Gå til innhold

Langtidsparkering/-lagring av bil

Ranger emnet


Gjest BilDilla

Anbefalte innlegg

Eg skal no avskilte og parkere bilen min pga. militærtjeneste. Den skal stå parkert utendørs til neste sommar. Har kjøpt litt pressening eg skal legge over den, men er det andre ting eg må tenke på når bilen skal stå stille so lenge? F.eks løfte den opp fra bakken slik at hjula ikkje er nedi, tappe av kjølevæske, og fylle på litt ekstra olje og sånt?

 

Tek imot alle viktige og lure tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for guds skyld, lagre den innendørs! luftig og tørt.

 

ellers er det lurt å koble fra batteriet og starte opp biln og kjøre den varm en gang i måneden eller noe sånt. (du får vel perm av og til???)

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakker du den inn med pressening, så holder du på fuktigheten og bilen vil ruste.

Skaff deg en garasje plass,sjekk om du får leid hos en pensjonist eller noe, for noen hundre lapper i måneden :)

81 Bmw M535 Turbo

87 Bmw 518

xxxxxxxxxx Skrota \ Solgt xxxxxxxxx

94 Ford mondeo Sedan 2.0L 16v Rs

65 Dodge Coronet 318

82 Honda Civic 1.3

91 Ford taurus

86 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får perm avogtil ja :)

 

Saken er den at eg har få/ingen muligheiter til å lagre den innendørs. Ka skjer om den står utendørs gjennom en haust/vinter da? En bil er jo utendørs stort sett gjennom heile levetida da, men da blir den jo vanlegvist varma opp når den blir kjørt...

 

Har ikkje tenkt å pakke den heilt inn med pressening, berre dekke til frontruta og bagasjeromslokket fordi den lekker litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin har ikke godt av å bli liggende på tank over lengre tid. Har du ikke mulighet til å parkere bilen innedørs så kjøp deg plankebiter og få tak på noe gammalt bølgeblekk og lag en provisoris "garasje" for å holde mesteparten av snøen borte. Snø i seg sjøl er veldig tørt, men så fort den begynner å smelte så har du et problem.

 

Onkelen min har en gammal escort ... (75mod. elns) fantes ikke en rustflekk på bilen når han fikk den for 5 år siden. Så ble den stående ute 1 vinter, nå har han fått et restaureringsprosjekt.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garasje er absolutt å foretrekke! I tillegg til det som allerede er nevnt vil en presenning som ligger på lakken kunne gi slitasjemerker og "fuktmerker". Litt luft imellom er ønskelig!

 

Ellers skifter jeg alltid olje før jeg setter bort sommerbilen slik at det er minimalt med syre, vann o.l. som etser i motoren. Tanken fylles opp for å hindre rust. Ta gjerne en polishrunde før du setter den fra deg.

 

Det beste er vel å sette bilen på bukker (sparere fjærer og dekk), men har du anledning til å starte opp av og til er det bra om hjula får rullet litt. Batteriet bør kobles fra og lades en gang annenhver måned og lagres kaldt.

 

Sett opp musefeller, eventuelt sett noe musegift saker ved dekkene (det er der de klatrer opp). Sjekk frysepunkt på frostvæska. En varmeovn som holder temperaturen over null er mye brukt i båt.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Volvo_original

for guds skyld, lagre den innendørs! luftig og tørt.

 

ellers er det lurt å koble fra batteriet og starte opp biln og kjøre den varm en gang i måneden eller noe sånt. (du får vel perm av og til???)

 

Enig! Få den inn, ikke under en presenning. Under presenning vil det bli veldig fuktig, og når fukt kondenserer, stiger det opp, men kommer ikke ut, så fukten blir bare værende. Da vil jeg faktisk mene det er bedre å ikke ha noe over i det hele tatt.

Å kjøre den varm vil ikke bare si å kjøre til tempmåleren er på midten, den må få gå en god stund, aller helst bør du kjøre en tur, så f.eks. eksosanlegget tørker opp, ellers vil dette fort ruste i stykker innenfra.

Hvis du ikke har mulighet til å kjøre den litt innimellom, bør du skru ut tennpluggene og helle litt olje i hver sylinder.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår