Gå til innhold

Dumpventil II

Ranger emnet


Trotto

Anbefalte innlegg

Nå har turboene på min bil gått i stykker for 3. gang. Det er en Alpina B10 Biturbo. Det er første gangen de ryker mens jeg er eier og jeg oppdager til min store forundring at det ikke er montert dump ventil på bilen. Dette virker helt merkelig, da alle mine tidligere turbobiler her hatt dette.

 

Motoren er på 3,5 liter og det lader mot 1 bar. Hvilken dump ventil bør jeg kjøpe. Har en knapp på Turbosmarts Vee-ventil, men opplysende innspill settes pris på.

 

DEt kan også nevnes at turboene er helt kapslet inn, uten noen mulighet for ekstern luftkjøling. Dette skal jeg også endre på i form av nye deksler med kjøleribber. Så får vi håpe at turboene varer lengre enn 50000 km!

Alpina B10 BiTURBO

-"If the Alpina Biturbo emerges in the rear view mirror, there is no escaping.!" Sport Auto- Januar 1990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Nei, det er nettopp det som er så rart. Jeg har tatt av alle rør/slanger frem til intercooler og det er ingen dump der. Og fra cooleren er det raka vegen opp til gasspjeldet. Motoren ble utviklet i 1989, så jeg synes det er rart Alpina glemte en slik viktig detalj. Resirkdump kjenner jeg igjen fra Cosworthene jeg har hatt. Jeg hører en stump hvislelyd når jeg slipper gasen, men nå tror jeg det er lufta som slår tilbake gjennom luftfilteret. Er ellers av samme oppfatning ang levetid og montering...

Alpina B10 BiTURBO

-"If the Alpina Biturbo emerges in the rear view mirror, there is no escaping.!" Sport Auto- Januar 1990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.estuning.no

De driver med tuning. Og har hatt en B10 biturbo til salgs en liten stund. Så de har litt peiling på de. PS. Spør etter Julie, hun har det nok klart..

JA, jeg er for lat til å gå inn på sidene deres og hente frem tlf.nummeret...NOE må du gjøre selv.. :)

"It's not WHAT you know, it's WHO you know!"

 

1988 bmw 525 turbo (watch out)

1994 Nissan Skyline GTS-T (overnight parts from japan)

1992 Mazda Rx7 Type R (apexi, greddy, blitz, öhlins,haltech,REamamiya(selges) nå c-west++ ) Snart f***ing fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

 

Nei...

 

Det er bare bs som dump selgere vil at folk skal tro.

 

OK. Så hvis du gir på og så slipper gassen brått, hva skjer med lufta i systemet? Turboen vil forstsette å spinne, men møter uendelig motstand. Resultat er at turboen bremses ned kraftig (= slitasje på turbo) og at spjeldhuset blir utsatt for kraftig trykk (=slitasje).

1985 Porsche 3.2 Carrera

2011 Ford Focus Titanium

x 1986 Porsche 944 Turbo

x 1986 Porsche 944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by schnellfahrer944

 

OK. Så hvis du gir på og så slipper gassen brått, hva skjer med lufta i systemet? Turboen vil forstsette å spinne, men møter uendelig motstand. Resultat er at turboen bremses ned kraftig (= slitasje på turbo) og at spjeldhuset blir utsatt for kraftig trykk (=slitasje).

 

hvorfor vil den fortsette å snurre da?

Når gassspjeldet stenges kommer det ikke noe luft gjennom motoren, altså ikke noe som vil holde fart i turboen..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

 

hvorfor vil den fortsette å snurre da?

Når gassspjeldet stenges kommer det ikke noe luft gjennom motoren, altså ikke noe som vil holde fart i turboen..

 

Nettopp, når gasspjeldet stenges, kommer det ikke noe luft gjennom motoren!

Turboen holder en hastighet på opp mot 80.000 rpm når jeg slipper gasspedalen. Momentet i turboen, selv om det er lite, vil gjøre at turboen fortsetter å spinne og bygge opp trykk mot gasspjeldet. Dette trykket vil selvsagt slå tilbake til turboen og bremse den. Mottrykket vil også bremse ned hastigheten på turboen. Kjedelig, selvsagt, da jeg ønsker fullt øs i det jeg har lagt inn neste gir.

Jeg synes også det er besynderlig at Alpina har unnlatt å bruke dump ventil, schnellfahrer944.

Alpina B10 BiTURBO

-"If the Alpina Biturbo emerges in the rear view mirror, there is no escaping.!" Sport Auto- Januar 1990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble forklart dette av en bilguru., når du slipper gassen og spjellet stenger vil vifta bremse av trykket den bygger opp som da ikke kommer noe sted siden spjellet er igjen.(motrykk) hvis du gjør dette når du girer har det ikke så mye å si da du åpner gasspjellet ca 1-2sek seinere. men når du har pådrag og slipper gassen å triller vil trykke bli så stort at det kan spytte olje inn i turbinen og ut i eksosen. du vil da se det ryke. dette kan skje selv om du har flonka ny turbo å det vil da være en ekstremt stor slitasje på kompressoren å turbinen.(turboen) lagre tettninger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by LilleGud

ved kjøring uten dump får man bedre respons. tro meg jeg har prvød selv.

 

Hvis du veit noe om hvordan systemet er oppbygd, skjønner du at dette ikke kan stemme. Turboen spinner som sagt opp mot 100.000rpm. Hva tror du skjer hvis denne skal stoppe i løpet av brøkdelen av et sekund? Bilen MÅ ha en eller annen avlstningsventil som leder lufta enten ut av motoren (BOV) eller tilbake inn foran turboen (CBV).

Hvis det finnes andre systemer enn hva som er i min bil som på ett eller annet vis gjør en slik ventil overflødig, kunne det vært interessant å høre om det. Min erfaring med dette begrenser seg til Porsche.

1985 Porsche 3.2 Carrera

2011 Ford Focus Titanium

x 1986 Porsche 944 Turbo

x 1986 Porsche 944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår