Gå til innhold

Kan noen dekode dette nr? Ford 302

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

er det forskjellig slaglengde på de forskjellige 302ene? Vill nå egentlig trod at forskjellen var innsug/kam/gasser, men har sikkert feil.

 

Tror ikke du blir å angre på at du satt v8 i bilen. Kan oppnå hester i den der som Cosworther bare kan drøme om.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Aeomholt

En 302 er en 302 og de endrer ikke slaglengden for å få mere heser. Forskjellen ligger i topper, kamaksel, forgasseroppsett tenningskurve osv...

 

 

Forskjellen mellom en 289 og 302 er slaglengden. men som du sier: en 302 er en 302. istad sammenlignet jeg med 289 og 302 i -68.

62 Chevrolet Impala 2dht "ThinkTwise"

64 Chevrolet Bel Air Stw "BeLow"

71 Mustang Mach-1 "Phat-1"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by T/A 455

Tror ikke du blir å angre på at du satt v8 i bilen. Kan oppnå hester i den der som Cosworther bare kan drøme om.

 

Tror ikke jeg heller.

NO TURBO SHIT, JUST REAL POWER! ;)

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kimosabi

Hehe, Cossie 2.9 24V er ikke turbo-maskin. Med twin-turbo(noe flere har masse snøring på) så drar du enkelt ut 500 sikre hestekrefter. Til halve vekta av en 302, selvsagt. 2.9 24V har 204hk originalt.

Jeg skal slutte nå.:D

 

Og så kan man montere twin turbo på 302 ;)

62 Chevrolet Impala 2dht "ThinkTwise"

64 Chevrolet Bel Air Stw "BeLow"

71 Mustang Mach-1 "Phat-1"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respons har hovedsaklig med slag/ borrforhold og kam å gjøre. For å oppnå en motor med bra respons og god turtalsvillighet er det viktig å ha en motor som har stort borr i forhold til slaglengde.

 

Borr/slag 2,9 Cosworth: 93mm/72mm 29% større borr enn slag

 

Borr/slag 302cid Ford: 101,65mm//76,20 33,3% større borr enn slag

 

Tror ikke det er noe voldsomt behov for forsterkning av bunndelen på en 302, motoren er i seg selv kjent for å være en ekstremt sterk sb å tåler glatt 7000 omdreininger orginalt, må sikkert bytte råder når du paserer 600hk, men det har du nok gjort lenge før på en cosworth.

 

Så viss man da setter på en liten rullekam, så kan cosworthen gå å hjemme seg, hehe. Bare det enkle faktum at du kan få mer hk ut av en 302 uten overlading enn en cosworth med, taler nå sitt klare språk.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk en V8-fan selv også, T/A455, men en 302 veier fortsatt utrolig mye mer enn en 2.9 24V(den veier faktisk ikke mer enn en standard 2.8i). )I tillegg til det faktum at en Cossie 2.9 24V har 4ventiler per sylinder og liker seg godt oppimot 7000rpm i STANDARD utførelse.;)

7000rpm er MYE i en eldre V8 fra 60-70tallet og hva gjelder responsen så er det mye avhengig av roterende masse og effektiv forbrenning. En 302 har massevis av roterende masse og ikke like god forbrenning i forhold(2ventiler per sylinder). Det er en grunn til at gamle åttere slurper i seg bensin som om det var godteri mens nyere åttere med 32V går vesentlig mye billigere.:)

 

I tillegg så vil jeg nesten banne på at en Granada m/ Cossie 24V m 400hk går like bra som en Granada m/302 og 500hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår