Gå til innhold

Kan noen dekode dette nr? Ford 302

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Originally posted by kimosabi

Jeg er faktisk en V8-fan selv også, T/A455, men en 302 veier fortsatt utrolig mye mer enn en 2.9 24V(den veier faktisk ikke mer enn en standard 2.8i). )I tillegg til det faktum at en Cossie 2.9 24V har 4ventiler per sylinder og liker seg godt oppimot 7000rpm i STANDARD utførelse.;)

7000rpm er MYE i en eldre V8 fra 60-70tallet og hva gjelder responsen så er det mye avhengig av roterende masse og effektiv forbrenning. En 302 har massevis av roterende masse og ikke like god forbrenning i forhold(2ventiler per sylinder). Det er en grunn til at gamle åttere slurper i seg bensin som om det var godteri mens nyere åttere med 32V går vesentlig mye billigere.:)

 

I tillegg så vil jeg nesten banne på at en Granada m/ Cossie 24V m 400hk går like bra som en Granada m/302 og 500hk.

400 hk i cossie'n og 500 hk i en 302....? Du må tenke litt på dreiemoment også da, økonomi er også en viktig faktor... Å få 400 hester ut av en cossi koster langt mer enn det koster å få mye ut av en 302. Visst man første skulle være uheldig å ryke noe er det betydligere billigere for amcar deler. På en amcar kan man jo også bytte deler selv uansett om man ikke har så mye kunnskaper...

 

Mvh Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er ikke sikker på om lesekunnskapene dine er så bra da, bor og slag i 302 og 2,9 er nesten det samme. Så massen pr sylinder er minimalt forskjellig. Det som er av ekstra masse er hovedsaklig pga større omkrets på stemplene. Større omkrets i forhold til slaglengden vill i allhovedsak føre til økt respons og effekt.

 

Dul leste ikke feil i stad når jeg sa at en 302 liker seg godt på 7000omdreininger i orginal utførelse. Denne diskusjonen om respons og trutallsvillighet kunne du helt sikkert vunnet viss det var snakk om min store langslagede V8er på 7,5 liter. Men dette er ikke det.

 

Kan uansett ikke helt se problemet med såkalt dårlig respons. At turtallet på feks min motor ikke øker like fort som på en 302, kommer av det enkle faktum at stemplene min må gå 50% lengre enn på 302 for å oppnå en omdreining. Så når min motor går på 6000 omdreininger (ca det han tåler) så tilsvarer det stempelhastigheten på en 302 på 9000 omdreinginger.

 

Har selv kjørt i nedsmooga 302 på 150hk, den fikk se godt over 7000omdreininger hver eneste dag, det hadde den ingen problemer med.

 

Tilslutt, hva har egentlig responsen å si så lenge motoren ikke har krefter nok til å dra opp turtallet like fort i gir som responsen skulle tilsi?

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo på 302/5L ford motorer har begynnt å bli poppis i statene.

Problemet med 302 er at blokka deler seg i to(du får to firer blokker...) ved effekter på ca 550-600 og opp. Det er ikke ett spørsmål OM det skjer men ett spørsmål om NÅR det skjer.... Dette gjelder hvertfall 5L motora fra 80-tallet, mulig 60- talls blokkene er bedre. Det er folk som med standard 302HO blokk/innmat som har klart å dele blokka- innmaten tåler med ett godt justert oppsett mer enn blokka.

Du får sterkere aftermarked 302 blokker men de er ikke billige! 351 motoren er bedre egnet for turbo/overlading med sin sterkere blokk.

For de som er interesserte i small ford og turbo gå inn påturbo mustangs Der er det masse god info om V8 og turbo!

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VEPSEN

Turbo på 302/5L ford motorer har begynnt å bli poppis i statene.

Problemet med 302 er at blokka deler seg i to(du får to firer blokker...) ved effekter på ca 550-600 og opp. Det er ikke ett spørsmål OM det skjer men ett spørsmål om NÅR det skjer.... Dette gjelder hvertfall 5L motora fra 80-tallet, mulig 60- talls blokkene er bedre. Det er folk som med standard 302HO blokk/innmat som har klart å dele blokka- innmaten tåler med ett godt justert oppsett mer enn blokka.

Du får sterkere aftermarked 302 blokker men de er ikke billige! 351 motoren er bedre egnet for turbo/overlading med sin sterkere blokk.

For de som er interesserte i small ford og turbo gå inn påturbo mustangs Der er det masse god info om V8 og turbo!

 

Blokka deler seg ?....kødder du heller ?.....

 

Edit: fant dette på nettet nå : "My first one split about 2 years ago, and my second split about a year ago. My second one does not really count as it froze and split the deck and 3 cylinders. I never got to take it to the track, only run it on the street for about 6-7 months. It dynoed 420 rwhp and 412 rwtq with a s-trim at 6psi and 10.8 AFR. I dont remember the motor ever detonating it just went out with a big bang."

 

Jeg har jo lyst til å sette in alutopper og rullekam, men da tenker jeg hvor lang tid tar det før det går åt skogen...:(

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ottesen: Vil nok tro at det er ett større problem ved overlading og mye hk/moment ved relativt lavt turtall. Dessuten er det jo ganske mandig å kunne si at du delte blokka pga nok hk da! Leste at den ene av blokk deler gutta kunne pelle ut innmaten og bruke den om igjen- ingen skade på veiv/ stempler. Da er det jo bare ei helg med mekking så ern på veien igjen;)

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ottesen

Jeg har jo lyst til å sette in alutopper og rullekam, men da tenker jeg hvor lang tid tar det før det går åt skogen...:(

 

Btw. gjorde meg glad å lese om Iroc`en

 

Nye alutopper er bare å kline på det, motoren din er vel ganske frisert fra før så det er ikke snakk om sååå vanvittig med hester mer du henter ut av den med nye topper. Rullekammen gir mest fra bunn og opp i mellomregisteret, ikke så mye peak hp.

 

Kjør på!! (og om det skulle gå åt skogen så får jo vi andre noen flere motorhavari å lese om fra din side

5.0L 345hp Motorsport motor, 4tr manuell, Currie bakstuss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kimosabi

Det er en grunn til at gamle åttere slurper i seg bensin som om det var godteri mens nyere åttere med 32V går vesentlig mye billigere.:)

 

Jepp..og den grunnen er ikke bare forbrenning og ventilantall,det er også den enorme friksjonen man får med de MYE stivere ventilfjærene som trengs i pushrod-V8'ere,istedenfor de pinglefjærene som trengs med DOHC-direktevirkende kam... Setestrykket på DOHC-motorer er kanskje 50-80 lbs...på en støtstangsmotor med "tonnevis" av masse i bevegelse i form av vippearmer etc,trengs ofte 200lbs eller mer...og det er spennet som holder ventilen på plass UTEN at kammen trykker på den...200 lbs er vel omtrent trykket ved MAX løft på en OHC/DOHC motor.. mye ponnier borte i det arrangementet der.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp..og den grunnen er ikke bare forbrenning og ventilantall,det er også den enorme friksjonen man får med de MYE stivere ventilfjærene som trengs i pushrod-V8'ere,istedenfor de pinglefjærene som trengs med DOHC-direktevirkende kam... Setestrykket på DOHC-motorer er kanskje 50-80 lbs...på en støtstangsmotor med "tonnevis" av masse i bevegelse i form av vippearmer etc,trengs ofte 200lbs eller mer...og det er spennet som holder ventilen på plass UTEN at kammen trykker på den...200 lbs er vel omtrent trykket ved MAX løft på en OHC/DOHC motor.. mye ponnier borte i det arrangementet der.

 

Forsåvidt helt riktig, men skal oppi grådig med effekt før det blir ett alvorlig problem. Hvor stort problem det blir med ventilfjær trykket er jo også avhengig av hvordan kammen er utformet. Men klart, skal du ha maks effektivitet ut av motoren bør da ha en bratt kam profil, ergo problemer med strame ventilfjærer. Får også problemer etterhvert med ventilfjærhodbarhet viss man kjører med mekanisk kam. Må selv bytte ventilfjærer ca vær 15 000km.

 

Problemer (utfordringer) får man uansett hvilken motor type man bruker når man skal ha veldig mye hk. Historien taler nå uansett sine klare tale, det er fremdeles gammle støtstangsmotorer som produserer mest hk, både pr liter og totalt (drag motorer). Til de fleste V8ere får du kjøpt ettermarkeds topper med 4 overligende kammer og 32 ventiler. Ja, det koster penger, men det koster også titan råder til små motorer.

 

Til slutt, til dere som har peiling, vill ikke det totale ventilløftet begrense seg selv på en motor uten vipearmer, er vell begrenset hvor bratt stigning, og hvor lang full åpningstid du kan klare uten noe form for utvekslings system? Tar sikkert feil, men i det minste kan jeg få en forklaring :)

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by T/A 455

Problemer (utfordringer) får man uansett hvilken motor type man bruker når man skal ha veldig mye hk. Historien taler nå uansett sine klare tale, det er fremdeles gammle støtstangsmotorer som produserer mest hk, både pr liter og totalt (drag motorer). Til de fleste V8ere får du kjøpt ettermarkeds topper med 4 overligende kammer og 32 ventiler. Ja, det koster penger, men det koster også titan råder til små motorer.

 

Til slutt, til dere som har peiling, vill ikke det totale ventilløftet begrense seg selv på en motor uten vipearmer, er vell begrenset hvor bratt stigning, og hvor lang full åpningstid du kan klare uten noe form for utvekslings system? Tar sikkert feil, men i det minste kan jeg få en forklaring :)

 

Når så du sist en 2867-hk-350 på 109 oktan blyfri..? ;) Nemlig det det blir hvis man tar ekstreme liter-effekter ut av en Skyline...vet om 2.7 RB26DETT med 503 hk per liter...så om de fremdeles leder i hk,vet jeg ikke,men de begynner å få konkurranse.. :D PS: Nitro er ikke bensin,ergo ikke sammenlignbart...tør ikke tenke på nitromata Skylines. Og der er det jo drivstoffet som gir effekten.. DS

 

Titan råder er gull i alle motorer det...uansett. :) Mange flere fordeler med de rådene utover bare vektreduksjonen..

 

Det vil egentlig bare begrense seg i hvor stor kam-lobe det er plass til å rotere i toppen det...er det plass til å rotere en lobe med "pro-stock-lookalike"-løft på ca en tomme,kan man det... fremdeles med mye mindre fjærtrykk enn de 400 LBS seated-trykket de bruker. Forutsatt at du har en stor nok løfter også da,seff...slik at kammen ikke trykker på utsiden. Kanskje det som blir største problemet...løfteren blir kanskje jævlig tung,så fordelen blir mindre..men i teorien skal du opp på rundt en tommes ventilløft eller mer før det begynner å gjelde,vil jeg tro.. Rart ingen har laget noe sånt til Drag over dammen enda,faktisk....eller har de det? :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en gang alu råder i en Pontiac motor, fikk helt siinsyk respons i motoren, men holdbarheten var det heller dårlig med :(

 

Når jeg tenker meg om så spiller det vell liten rolle at man kanskje klarer mer løft pr ventil når man har vipearmer så lenge man har 4 ventiler i stedet uten tunge vipearmer. Prøvde å legge inn topper med 4 ventiler pr sylinder på min maskin i dyno 2000. Tjente ca 120hk forutsatt at den klarer et løft på 14,6mm.

 

Men nå er det vell egentlig ikke noe å diskutere at dobble overligende kammer er bedre enn en enkel da, vill tro tyngden av rotasjon av fire kammer og 32 ventilers motor kompenseres bra av den ekstra innsugsevnen du får uten bruk av høy løfts kam.

 

Jim butler Performance klarte å presse 2500hk ut av en Pontiac alu blokk (støtstangs motor). Vill bare anta at det klares mer på Chevy, Ford eller mopar, ettersom motorene til de bilene fremdeles er i produksjon. (Pontiac lagde sin siste gate V8 i 1981)

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår