Gå til innhold

Dumpventil som "spytter" olje?!

Ranger emnet


safoll

Anbefalte innlegg

Originally posted by gtr-gal

Akkurat ferdig å bytte turbo på gtr'n min. Den har spyttet olje fra dumpventilen i ca en måned. Til slutt tok turbo'n kveld og ba pent om å bli pensjonert. Fikk tak i en som var overhalt for et år siden og ikke brukt etter det til fem(5)tusen.... hehe...

griseflaks.. Men veivhusventilasjonen(?) driver å små"lekker" olje. noen som vet hva det kommer av?? På tide å hente tak i ny stempler??

 

Ta en lekasje test..;)

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Zwan

Hadde vært kjekt om vår guru Mazdafun kunne joinet oss med sin kunnskap nå.. :rolleyes:

 

Hei.

 

Som nevnt tidligere så er problemet med sylinder lekkasje en mulig årsak. En lekkasje test kan fortelle endel, men en enklere og bedre test (-synes jeg), er å skru opp oljepåfyllings lokket når bilen står på tomgang. Det er litt "low tech approach" til problemet, men gir en god pekepinn på hvor mye forbrenningstrykk som går i veivhuset i motoren. Kan du tørke håret med luften som kommer ut her, er det problemer.

 

Turboer som har oljeforbruk er ikke dagligdags. Disse turboene er stort sett skikkelig hardføre, og holder til de smeller. (lagrene går til slutt). Det er mye oftere stempler (smelting, skjæring) som er problemet ved symptomer som dette.

 

Guran har talt :D Ugh !

 

Og trenger du parts, så send en PM. Har Turbo, motor, smidde stempler, etc... på lager.

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Fungere på sugemotor også. Ikke bare Turbomotor.

 

(OK, før noen spør : Hva med wankelmotor da?, så har jeg vel ikke akkurat testet det, men tror nok wankelen har andre sterkere symptomer i kjøleanlegget før man har stort forbrenningstrykk ned i bånnpanna :D )

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by arildh

 

Dette lærer man ikke på skolen hehe :D

 

Supert tips til alle med turbomotor dette!

 

Mer ker det vel bedre på sugemotor når den står på tomgang. er litt mere trykk oppe på stemplene der..;)

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zwan

Hei.

 

Åpnet akkurat panseret mitt for å sjekke oljen, og da så jeg at luftfilter slangen og vifta fremom hadde fått litt olje på seg. Noen som vet hvordan dette kan ha skjedd? Ser ut som dumpventilen, av typen Turbo XS RFL, rett og slett har "spyttet" olje, da det er olje inni "trakten" på dumpen. Skal ut og ta en prøvetur og se nærmere på det nå..

 

 

Sjekk turbo... Sikkert lekkasje der.. tikkingen kan være en følge av for lite olje på motoren pga turboens lekasje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

 

 

Sjekk turbo... Sikkert lekkasje der.. tikkingen kan være en følge av for lite olje på motoren pga turboens lekasje

 

..eller tikkingen kan komme av gåene rammelagre, og dertil tilhørende lavere oljetrykk til toppen.

 

Det går ann å sjekke trykket i toppen med en spesial-fitting.

 

Men selvsagt, peil olja (-jeg gikk nesten utifra at det var gjort aller først).

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mazdafun

 

..eller tikkingen kan komme av gåene rammelagre, og dertil tilhørende lavere oljetrykk til toppen.

 

Det går ann å sjekke trykket i toppen med en spesial-fitting.

 

Men selvsagt, peil olja (-jeg gikk nesten utifra at det var gjort aller først).

 

mvh

 

Takker, o'guru. ;)

Peilet selvfølgelig oljen, det var det som førte til at jeg åpnet panseret og fikk se at dumpen hadde tilgriset slanger og slikt foran. Oljen var på normalt nivå.. Skal innom på verksted med bilen på mandag, så da er det godt mulig at jeg tar kontakt ang. deler. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på en ting du kan sjekke. Ta ut pluggene og sjekk om noen av de er fulle av olje, da er sjansen stor for at et stempel er gått. På bilen min var sylinderen så full av olje at bensinen ikke antente, og bilen gikk dermed kun på tre sylindre. Hvis du ser ned i plugghullene kan du også se om sylinderen er full av olje. Det er kanskje ikke så lett å se, men jeg så ihvertfall at den ene sylinderen min så helt jævli ut i forhold til de tre andre. Dette er i det minste noe du kan gjøre frem til du kommer deg på verksted.

 

Jeg ville kanskje holdt meg unna de "vanlige" verkstedene du finner rundt her, har hørt/sett mye merkelig på slike steder, de er ikke vant til å røre den type motor som du har. Finn et verksted/en person som har kompetanse på turbomotorer, det kan du spare mye tid og penger på.

 

Lykke til!

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TP Racing

Jeg kom på en ting du kan sjekke. Ta ut pluggene og sjekk om noen av de er fulle av olje, da er sjansen stor for at et stempel er gått. På bilen min var sylinderen så full av olje at bensinen ikke antente, og bilen gikk dermed kun på tre sylindre. Hvis du ser ned i plugghullene kan du også se om sylinderen er full av olje. Det er kanskje ikke så lett å se, men jeg så ihvertfall at den ene sylinderen min så helt jævli ut i forhold til de tre andre. Dette er i det minste noe du kan gjøre frem til du kommer deg på verksted.

 

Jeg ville kanskje holdt meg unna de "vanlige" verkstedene du finner rundt her, har hørt/sett mye merkelig på slike steder, de er ikke vant til å røre den type motor som du har. Finn et verksted/en person som har kompetanse på turbomotorer, det kan du spare mye tid og penger på.

 

Lykke til!

Tror et godt poeng her er at den gikk på tre syl..

 

Skal godt gjøres om den går rent når du har et defekt stempel.

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ola

Tror et godt poeng her er at den gikk på tre syl..

 

Skal godt gjøres om den går rent når du har et defekt stempel.

 

Min gikk reint når ett stempel var dårlig, men det vistes på pluggan

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leter etter drevsatser å girkasser som aldri før nå :D

Alt er jo så forbanna dyyyyrt..... skal bli morsomt å høre pris på 6 trinns kassa :D

Skal vel ut med motoren en eller annen gangen i sommer, så da blir det vel mere slitedeler som blir byttet ut.....

GT - R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår