Øyvind Ryeng Skrevet Juni 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2004 1 time? 1 måned? Det kommer an på cirka en million forskjellige ting... Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
acoupe Skrevet Juni 18, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2004 oki, forstår. Veit du om noen som har gjort dette før eller ? Siter 2002 Audi A6 TQ 1887 VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Juni 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2004 Jeg kjenner ingen personlig som har gjort det, men jeg vet godt at det er fullt mulig. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juni 19, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2004 Audi sine 2.3 liters femmer er ikke noe søppel min kjære Ryeng. At den ikke er skreddersydd for noen turbo er riktig, og da først og fremst p.g.a. den høye kompresjonen på denne motoren, 10,2:1 eller noe sånt. En turbo på rundt 0.4 bar trykk eller deromkring vil den derimot tåle, og yter da rundt 180 hk. Billigere blir det å kjøpe/importere en ferdig portet topp med mek. løftere og trimkam, sørge for nok luft og bensin, og fjerne evt. katalysator. Du vil da optimalt nærme deg 200 hk, og vidunderet koster kun 10-12000. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eivind windspoll Skrevet Juni 21, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2004 Originally posted by Quattro73 Audi sine 2.3 liters femmer er ikke noe søppel min kjære Ryeng. At den ikke er skreddersydd for noen turbo er riktig, og da først og fremst p.g.a. den høye kompresjonen på denne motoren, 10,2:1 eller noe sånt. En turbo på rundt 0.4 bar trykk eller deromkring vil den derimot tåle, og yter da rundt 180 hk. Billigere blir det å kjøpe/importere en ferdig portet topp med mek. løftere og trimkam, sørge for nok luft og bensin, og fjerne evt. katalysator. Du vil da optimalt nærme deg 200 hk, og vidunderet koster kun 10-12000. Vet du om noen som har satt på turbo som lader 0,4 bar? hva koster slikt? om det ikke er usunnt for motoren så er jo dette et alternativ, om ikke prisen man må betale er høy da. Om man skal sette inn turbo fra s2/200 så må man bytte komplette fjørbein foran og bak til 5*112 boltsirkel, s2 bremser og dempere. For å få det godkjent selvfølgelig... mvh Siter The Boss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juni 21, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2004 Kjenner en som jobber på Audi-senteret i Bergen som har prøvd en A100 2,3 med ettermontert turbo, og motoren ble en helt annen. Det var han som kom med tallene ca. 180 hk, men det som økte mest var dreiemomentet. Kjente at noe skjedde når han gav gass :) Pris... Vet ikke, 20 k ?, men som sagt tidligere, billigere å kjøpe portet topp med ny kam. I tillegg skjer det da noe med en gang gassen blir betjent, må ikke vente på turbotrykket. Noen er jo avhengig av å høre på hvesingen til dumpen.... ;) VACN 6211 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eivind windspoll Skrevet Juni 21, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2004 Originally posted by Quattro73 Kjenner en som jobber på Audi-senteret i Bergen som har prøvd en A100 2,3 med ettermontert turbo, og motoren ble en helt annen. Det var han som kom med tallene ca. 180 hk, men det som økte mest var dreiemomentet. Kjente at noe skjedde når han gav gass :) Pris... Vet ikke, 20 k ?, men som sagt tidligere, billigere å kjøpe portet topp med ny kam. I tillegg skjer det da noe med en gang gassen blir betjent, må ikke vente på turbotrykket. Noen er jo avhengig av å høre på hvesingen til dumpen.... ;) VACN 6211 okei, da utgår nok dette på den bilen jeg har i dag :) mvh Siter The Boss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
one Skrevet Juli 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2004 Originally posted by Quattro73 Billigere blir det å kjøpe/importere en ferdig portet topp med mek. løftere og trimkam, sørge for nok luft og bensin, og fjerne evt. katalysator. Du vil da optimalt nærme deg 200 hk, og vidunderet koster kun 10-12000. Hvor kan man se seg om etter no sånt da? Det er nemlig no sånt jeg vurderer til min 2.3 10V :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Juli 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2004 Originally posted by Quattro73 Billigere blir det å kjøpe/importere en ferdig portet topp med mek. løftere og trimkam, sørge for nok luft og bensin, og fjerne evt. katalysator. Du vil da optimalt nærme deg 200 hk, og vidunderet koster kun 10-12000. Åja, en får 64 hester av å porte toppen, bytte kam og fjerne katalysatoren? Den var nesten like bra som en som hevdet at hans Ford Sierra DOHC øket 50 hester på å plane toppen og fjerne katalysatoren. "Bønder, ass' - piss meg i øret". Bare så alle har det klart for seg: Det koster en _formue_ å trimme en sugemotor. Greit, de første hestene er litt rimeligere (les: porting, planing, kam, grenrør, effektanlegg og luftfilter), men ut over dette er det ekstremt kostbart (les: høykompresjonstempler med dertilhørende maskinering og blueprinting av blokk, smidde lettvektsråder, vekjustering, balansering og evt. polering av veiv, eventuell strokerveiv ($$$), samt en komplett overhaling med ny kamreim, olje- og vannpumpe; alle disse tingene koster ikke så grusomt mye i seg selv, men gjett om det vises på sluttsummen). Det er ikke tøv at hver sugemotorhest ekstra koster 1000 kroner. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
one Skrevet Juli 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 5, 2004 Det var klar tale må man si :) Savner fremdeles synspunkter fra noen med egne erfaringer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eivind windspoll Skrevet Juli 6, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2004 Originally posted by one Det var klar tale må man si :) Savner fremdeles synspunkter fra noen med egne erfaringer. Folk med egne erfaringer fra turbo på 2,3 10V skal du lete etter å finne. Ta til takke med de svar du har fått, og legg prosjektet på is...det er desverre ikke særlig gjennomførbart. Men å bytte hele motoren og stappe en 20V turbo nedi, det finnes det folk med erfaring fra :) mvh Siter The Boss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Juli 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2004 Originally posted by eivindwindspoll Men å bytte hele motoren og stappe en 20V turbo nedi, det finnes det folk med erfaring fra :) mvh Det er et greit prosjekt, men DÆVEN hva ledninger en har å bekymre seg- og holde oversikt over. Men det er fullt mulig, og det er et meget bra potensiale i den motoren! Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
one Skrevet Juli 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2004 Skiftet mening siden sist? Ikke lenge siden motoren var "søppel", og nå har den bra potensiale :D Dersom jeg bestemmer meg for å små-trimme min litt skal jeg komme tilbakemelding på hvordan det gikk og hva resultatet ble :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Juli 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2004 Originally posted by one Skiftet mening siden sist? Ikke lenge siden motoren var "søppel", og nå har den bra potensiale Jeg snakker nå om 20VT-femmeren; det hadde du sjønt hvis du hadde giddet å lese innlegget ovenfor. Ang. søppel mente jeg (som jeg _også_ forklarte ovenfor) at 2.3-sugemotoren er ubrukelig til trimming, med mindre man setter inn smidd innmat (er usikker på om denne har oljespyling av stemplene, men mest sannsynlig ikke). For 350 hester er en 20VT-motor best å utgå fra, da innmaten i motoren faktisk tåler såpass. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
one Skrevet Juli 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2004 Oi sorry, var litt sløv når jeg leste innlegget... Kanskje du kan svare på hvordan motor-fester o.l. er på AAR NG kontra AAN ABY/3B eller hva de 2.2 motorene heter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.