Gå til innhold

turbo i en 2.3 10v motor

Ranger emnet


acoupe

Anbefalte innlegg

  • 1 month later...
  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

RYENG...

 

Bruttern har trimmet sin A80 1,8 CC. Utgangspunkete var en DS motor med 90 hk. Han har portet toppen, spesiallagd kam, 2 doble 50 mm. Webere, hjemmemekk grenrør, billig hjemmemekk 2,5" Simons eksos, lettede løftere/lashcaps, spec clutch, Black Diamond/Ferrita bremser, 80 mm senk mm. (godkjent ombygd av biltilsynet)

 

Med 98 oktan og 8 graders fortenning har han over 200 hk !!!!!!!!!!! Bremset av Per Guldbrandsen (Må ha kun 8 grader for å unngå tenningsbank med 98 okt.) Motoren skal ha 29 graders fortenning og 104 oktan for å gå optimalt, hva får han da???

 

Dette har selvsagt kostet noen kroner, men dine 1000 kr pr. hest er totalt feil når det på forhånd er tatt ut et beskjedent antall hester kontra volum, 500 stemmer sikkert bedre. Det du sier stemmer bedre på nyere motorer med 1,6 liter og 100 hk+

 

Ved kun skifte av kam vil hver hest komme på ca. 150-250 kr!!!!!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Quattro73

Han har portet toppen, spesiallagd kam, 2 doble 50 mm. Webere, hjemmemekk grenrør, billig hjemmemekk 2,5" Simons eksos, lettede løftere/lashcaps, spec clutch, Black Diamond/Ferrita bremser, 80 mm senk mm. (godkjent ombygd av biltilsynet)

 

Med 98 oktan og 8 graders fortenning har han over 200 hk !!!!!!!!!!!

Neimen så flott! Det er utrolig positivt at folk trimmer bilene sine, og "ukurante" motorer er ikke noe værre det heller. MEN, porting, kam, grenrør, eksos, og litt ventilsystemjobb hørtes lite ut får å hente ut 110 hester ekstra. Det må være en jævlig optimistisk dyno (DynaPack?). Dette var selvfølgelig målt i motoren, og ikke på hjula?

 

 

Bremset av Per Guldbrandsen (Må ha kun 8 grader for å unngå tenningsbank med 98 okt.) Motoren skal ha 29 graders fortenning og 104 oktan for å gå optimalt, hva får han da???

Nei, sier du det? Accorden min har også mere hester med racefuel og optimal tenning, men det er så uinterressant at det ikke er måte på. En kjører ikke på gata med racefuel uansett.

 

 

Dette har selvsagt kostet noen kroner, men dine 1000 kr pr. hest er totalt feil når det på forhånd er tatt ut et beskjedent antall hester kontra volum, 500 stemmer sikkert bedre. Det du sier stemmer bedre på nyere motorer med 1,6 liter og 100 hk+

 

Ved kun skifte av kam vil hver hest komme på ca. 150-250 kr!!!!!

Dette har jeg allerede svart på, som du ser her:

Originally posted by Øyvind Ryeng

Bare så alle har det klart for seg: Det koster en _formue_ å trimme en sugemotor. Greit, de første hestene er litt rimeligere (les: porting, planing, kam, grenrør, effektanlegg og luftfilter), men ut over dette er det ekstremt kostbart...

 

EDIT: Så selv med beskjedne 500 kroner per hest har bygget hans kostet 55.000 kroner i rent motorarbeid? Da er et av følgende utsagn rett:

1. Broren din er gal.

2. Motorjobben er utført av sjeiken av Brunei.

3. Dynoen er feil.

4. Du skryter/kommer med unøyaktig informasjon.

 

For 55.000 kroner hadde Audien hans hatt en 20V Turbofemmer med over 400 WHP (selvfølgelig inkludert innkjøp av motor). Og ingen (fornuftige folk) liker sugemotorer så mye at de er villig til å nøye seg med under halvparten av hestene, til samme (dyre) prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, brodern er gal som legger masse penger i en gammel Audi, men dette er den eneste utgiftshobbyen han har, og velger derfor å bruke litt på dette. De som går ut hver helg og bruker 1000 kr+ er jo helt normale, etter ett eller to år har de brukt mer på ingenting.

Og ja, motoren er bygget for å gå på racefuel, noe han anskaffer seg til omtrent samme pris som 98 oktan...Selvsagt har jeg skjønt at du Ryeng er en eneste fornuftige person i dette landet, med en gammel skrothaug av en Accord. Alle som velger å gjøre noe med bilene sine, der motorbytte til 20v ikke inngår i programmet, er i dine øyne tullinger. Kanskje du burde prøve å holde dialogen seriøs, og heller svare folk på det de spør om, i stedet for å slenge med leppa i negativ retning. Om noen vil bytte kam i bilen sin for 'bare' å hente 15 hk, kan de ikke få lov til det da uten at du tar motet fra de?

Siden du prøver å fremstille deg selv som et unikum innen optimal motortrimming til sykt lav pris, hvorfor har du da ikke gjor noe med løa di?

 

Og nei, jeg har ikke løyet på tallene, bremset 200+ hk, og ja , det er på motoren. Glemte å legge til at ventilene er MYE større enn de orginale, og motoren er bygget for å tåle 10000 omdr. Arbeidet på toppen er utført av Vidar Strand (VS-motor)

 

Du får ha en god helg, men det er vel ikke lett med alle oss uvitende rundt deg.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Quattro73

Og nei, jeg har ikke løyet på tallene, bremset 200+ hk, og ja , det er på motoren. Glemte å legge til at ventilene er MYE større enn de orginale, og motoren er bygget for å tåle 10000 omdr. Arbeidet på toppen er utført av Vidar Strand (VS-motor)

 

Du får ha en god helg, men det er vel ikke lett med alle oss uvitende rundt deg.

 

Er vel litt hardt å kalle Ryeng uvitende når du ikke oppgir alle specsa med en gang..? Å "glemme" at det var digre ventiler og at bunnen nå plutselig var bygget for 10000 rpm er mer enn litt hjemmemikk...10000 rpm krever nok råder og stempler,og da prater vi fort at motoren er bygget om/kostet på ganske mye. De 1000kr/hesten gjelder ofte hvis du skal regne med alt annet som må forbedres for å beholde kjørbarhet og bremseeffekt etc....da blir fort summen høy per HK. :) Driter man i å oppgradere resten av kjøretøyet kan man fint klare 200 kr per hk,ihvertfall rimelig langt...men trygt vil jeg ikke kalle det.

 

Men at 200 hk er mulig med riktig kam/store ventiler/avstemt innsug og eksos/veldig høyt turtall kan jeg fint gå med på. Du har ikke bremsepapirene?

 

Hvis Vidar har bygget den aner jeg kun høy peak-effekt og et ubruklig register......prater fra erfaring på en del av bilene til endel venner som har vært innom han og lagt igjen MYE penger... men kunne du lagt ut bremsepapirene du sier du/broren din har,så kan du jo både bevise effekten og motbevise teorien min om at VS bygger motorer som knapt egner seg for dragracing...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

 

Er vel litt hardt å kalle Ryeng uvitende når du ikke oppgir alle specsa med en gang..? Å "glemme" at det var digre ventiler og at bunnen nå plutselig var bygget for 10000 rpm er mer enn litt hjemmemikk...10000 rpm krever nok råder og stempler,og da prater vi fort at motoren er bygget om/kostet på ganske mye. De 1000kr/hesten gjelder ofte hvis du skal regne med alt annet som må forbedres for å beholde kjørbarhet og bremseeffekt etc....da blir fort summen høy per HK. :) Driter man i å oppgradere resten av kjøretøyet kan man fint klare 200 kr per hk,ihvertfall rimelig langt...men trygt vil jeg ikke kalle det.

 

Men at 200 hk er mulig med riktig kam/store ventiler/avstemt innsug og eksos/veldig høyt turtall kan jeg fint gå med på. Du har ikke bremsepapirene?

 

Hvis Vidar har bygget den aner jeg kun høy peak-effekt og et ubruklig register......prater fra erfaring på en del av bilene til endel venner som har vært innom han og lagt igjen MYE penger... men kunne du lagt ut bremsepapirene du sier du/broren din har,så kan du jo både bevise effekten og motbevise teorien min om at VS bygger motorer som knapt egner seg for dragracing...

For det første så har jeg ikke kalt Ryeng uvitende. Dersom du leser litt bedre ser du selv hva det står!

 

Det andre..

Når det er kommet fram at det er lagt ut 55000+ på motor, og Webere koster ca 15000, kam 5000 og eksos 5000. Da er det igjen 30000+, og dette er brukt på toppen mm.

Når det kommer frem at det er større ventiler enn orginalt, det er plutselig helt forståelig at motoren kan gi 200 hk, noe som var helt utenkelig før?!?!? Kanskje du trodde forgasserne kostet 40000 og ingenting var gjort med motoren ellers? Jeg bare spør.

At bilen har et register som egner seg best på bane er riktig, under 3000 omdr er det nokså/temmelig dødt. Ved 3000 og opp går det bra, og enda bedre fra 5000 og opp til rundt 8000.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Quattro73

For det første så har jeg ikke kalt Ryeng uvitende. Dersom du leser litt bedre ser du selv hva det står!

 

Slik jeg tolka det kalte du ham en bedre-viter av klasse,selv om du ikke skrev det ordrett..

 

Det andre..

Når det kommer frem at det er større ventiler enn orginalt, det er plutselig helt forståelig at motoren kan gi 200 hk, noe som var helt utenkelig før?!?

 

Les hva jeg skrev...ventilstørrelsen,ikke bare størrelsen/formen på kanalen bestemmer flødet. Og turtallet har MYE å si. Hk er bare en funksjon av moment og turtall,så når du sier at du kan dra den til 10 000,gjør det 200 hk MYE mer sannsynlig,ja...

 

Kanskje du trodde forgasserne kostet 40000 og ingenting var gjort med motoren ellers? Jeg bare spør.

 

Vet akkurat hva det koster,og jeg vet også at å bruke slike Webere kaster bort potensielle hester du kunne fått med et nyere forgasserdesign...men det er jo deres valg. :)

 

At bilen har et register som egner seg best på bane er riktig, under 3000 omdr er det nokså/temmelig dødt. Ved 3000 og opp går det bra, og enda bedre fra 5000 og opp til rundt 8000.

 

Bygd etter bane-spec blir det ofte sånn...spesielt med veldig hvass kam,og de gamle forgassera der...taper mye på bunn da. :)

 

Edit: tasteleif..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanks for chiming in, Turboed1!

 

Det er mangt og meget jeg egentlig hadde tenkt å taste inn i denne tråden for å fyre opp diskusjonen til et nivå som ikke vil gagne noen, men jeg lar være. Jeg vil nøye meg med følgende:

 

Det er FLOTT at folk modder kjøretøyene sine, og all ære til folk som legger mye innsats, tid og penger i dette. Men _hvordan_ en går frem for å bygge sitt monster er det helt opp til folk selv å bestemme; for eksempel, jeg ville aldri tenkt på å trimme standardmotoren i 80'en - hadde gjort det billigste, enkleste og letteste - 20V turbofemmer. Men som sagt, all ære til han som faktisk gjorde det på den tungvinte og dyre måten; han er _helt sikkert_ fornøyd med sitt valg selv, og hvis ikke? Selg unna og bygg på nytt, slik at han _blir_ fornøyd.

 

Men jeg er nyskjerrig; nøyaktig HVA hadde han gjort med bunndelen for å få den til å tåle 10.000 RPM på daglig basis? Selv ikke de kortslaga (77 millimeter) B16-motorene til Honda overlever 10000 RPM, spesielt ikke i standardutførelse. Rådeboltene har en lei tendens til å knekke, selve rådene knekker, og i noen få tilfeller har faktisk kryssbolten blitt revet ut av stemplet. Og da har jeg ennå ikke kommet inn på problemene med ventilsystemet, kavitasjon i olje- og kjølesystemet, ubalanse etc. etc...

 

Tradisjon tro bruker Audi/VW å lage sterkt underkvadratiske motorer; altså trang borring og lang slaglende. Lang slaglende har også en lei tendens til å kreve kortere råder, noe som i sin tur gir fantastisk stor belastning på sylinderveggene på grunn av den ugunstige geometrien. Hondas B16-maskin har det "perfekte" råde/slagforholdet (Rod-to-Stroke ratio, R/S-ratio) på 1,74 (hvis slaglenden da er 77 millimeter skal råden være 134 millimeter lang sentrum-sentrum). Vil også trekke inn stempelhastighet som først og fremst er relativ til slaglenden, R/S-forholdet, men først og fremst turtall. For å illustrere kreftene; ved 10000 RPM skal stemplet skal iløpet av tre tusendels sekund skifte retning ved TDC og BDC, og hvis en tenker på at et normalt stempel med tilbehør gjerne veier et halvt kilo og kanskje mere, så skjønner en at det er store krefter på gang. Jeg hørte en gang at en råde i en helt vanlig familiestasjonsvogn utsettes for tre tonns trykk og utstrekning ved en tur til butikken, men har ikke regnet på det for å se om det stemmer. Da kan en spekulere i hvilket guds mirakel som gjør at de holder i en motor som varver 10000 RPM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hvor du vil hen, Øyvind, men poenget mitt er at det finnes folk der ute som har glede av å småtrimme litt selv. Skifte en kam, åpent filter, sportseksos mm. At motoren ikke blir noe råskinn sier seg selv, selv om lyden kan høres grom ut. Kanskje det er lyden de er ute etter, eller bare noen få hester ekstra? Hovedsaken er at de selv er fornøyde etterpå, og ikke har brukt noe særlig med penger.

 

Svært få hobbytrimmere velger å gjøre så mye ut av det som å skifte til en mer trimmingsvennlig motor i sin hverdagsbil, selv om dette er billigere om man er på jakt etter MYE hester (som du poengterer). I etterkant påløper ekstra utgifter til oppgradering av bremser mm.

 

Du kan ikke si til en som vil montere ny kam i bilen at han heller bør kaste sin 10v på fyllinga og kjøpe seg en 20v turbomotor... Kanskje denne personen bare ønsker litt ekstra futt, og da mener jeg dine "råd" blir litt utenfor området. Slik som dette:

 

Originally posted by Øyvind Ryeng

Hiv søpla (den såkalte "motoren" på fyllinga der den hører hjemme, og få inn en 2.2 20V Turbo fra 200/S2/S4/S6/RS2. Imotsetning til den ubrukelige og verdiløse NG-motoren, kan disse faktisk trimmes (og billig opp til 350 gamp!).

 

En liten påminnelse til: SØK FOR FAEN! Jeg har skrevet stort sett dette (mere og mindre utfyllende) i HUNDREVIS av andre tråder.

 

Det var jo ikke et motorskifte, 350 hk, og dertil medfølgende ekstrautgifter vedkommende var ute etter, kun en kam som kunne gi +/- 10 hk... Da synes jeg din veiledning er noe upassende, hadde vedkommende ønsket et råskinn av en bil ville saken vært en annen

 

Håper du skjønner hva jeg mener.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

Vet akkurat hva det koster,og jeg vet også at å bruke slike Webere kaster bort potensielle hester du kunne fått med et nyere forgasserdesign...men det er jo deres valg..

Har du noe mer konkrete opplysninger ang. hvilke forgasser dette gjelder?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

Thanks for chiming in, Turboed1!

Jeg hørte en gang at en råde i en helt vanlig familiestasjonsvogn utsettes for tre tonns trykk og utstrekning ved en tur til butikken, men har ikke regnet på det for å se om det stemmer. Da kan en spekulere i hvilket guds mirakel som gjør at de holder i en motor som varver 10000 RPM?

 

Mener å huske å ha lest at en råde i en 1-sylindra 600 til bruk i Sound of Singles-klassen i racing hadde beregnet 18 tonns trekk i råden ved TDC,8200 rpm.... så det er krefter ute og jobber,ja. :)

 

Innboksen din er full,Øyvind.... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Quattro73

Har du noe mer konkrete opplysninger ang. hvilke forgasser dette gjelder?

 

Tja...ved bruk av MC-forgassere av i dag,si Mikuni's 38mm brukt i masse større sykler. Ikke bli lurt av størrelsen...tester har vist at disse slipper igjennom like mye luft som Weber/D'ell orto 48mm gassere,grunnet mye mer flødesvennlig design. Og de kan skaffes brukt fra sykler opp til 41/42mm....eller på ettermarkedet som løse,induviduelle forgassere opp til hvertfall 48mm. Man trenger da 4 stk og litt fikkel for å få koblet sammen/synkronisert gasswiren.... puster da omtrent som en Weber 60mm eller så...hvis så store Webere finnes. :)

Fordel nr to er at de er bittesmå eksternt sammenlignet med Webere eller ditto...og fåes med vakuumstyrt stempel (CV-forgasser) som gir deg fin tomgang etc..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

Fikset! Og takk for at du deler din innsikt. Bilforumet hadde virkelig vært "fjortisforumet" uten folk som deg. *flørte* ;)

 

:D Kan da ikke alt...blir jo flau av detta... ;) Har driti meg ut bigtime jeg også,så ikke behandle meg som en professor nå... :D :P

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

.

Jeg hørte en gang at en råde i en helt vanlig familiestasjonsvogn utsettes for tre tonns trykk og utstrekning ved en tur til butikken, men har ikke regnet på det for å se om det stemmer. Da kan en spekulere i hvilket guds mirakel som gjør at de holder i en motor som varver 10000 RPM?

At det er stor krefter ute og går har du helt rett i. Vet du hvem Frode Jørgensen er? Kjører en gul Audi S2 (+en rød en), har du hørt lyden av denne? Sinnsykt... Mon tro hvilket turtall han girer på.??? Ikke under 10000 i hvertfall :) men det holder..

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår