Gå til innhold

Valg av drivstoff

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Må man bruke høyoktans bensin på amerikanske big block motorer fra 69-70? Hva skjer om en fyller på med 95 blyfri? Motoren "banker"? Er det trygt å bruke 95 blyfri på alle amerikanske biler fra 73 og utover?

 

Mvh

Cohiba

1987 5.0 T-bird (Ja, det er tilfeldig at det ble Forder fra 87)

 

1987 Ford Fiesta CL med den heftige 1.1L rekkefireren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en del som kjører blyfri på gammle amerikanere. De tar det da veldig rollig og bruker lit gass for å unngå at ventilsetene brenner seg. De fleste motorene kan du kjøre 95 på, men du må tilsette blyerstatning (koster 40 kr til 500 liter i Sverige). Men det er ikke alle motorene du kan kjøre 95 på. De sprekeste motorene var høy kompresjons motorer og kunne ikke kjøre på så lav oktan. Jeg kjører på 98 blyfri med blyerstatning, det er billigere enn å kjøpre rød 98. I 1975 kunne min bil kjøres på blyfri 95. Mener jeg også i utganspunktet kan gjøre det på motoren min fra 73, men det tør jeg ikke prøve. 10 øre litern i blyerstatning er ikke så mye, derfor bruker jeg heller det.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er med andre GM/evt de andre (Ford/Mopar), men Chevy skal gå på dårligste oktan blyfri (87oktan) fra '71 (Riktig, samme året alle falt drastisk i kompresjon - til ca 8/8,5:1)

 

En venn av meg har en '71 Olds 442, gamle motoren hans var en '73 mod 455cid, og denne gikk helt ok på 95blyfri - aldri noe problem. Nye motoren er en '70 455cid, og krever bly98 (ca 10/10,5:1 komp.)

 

Skal ikke garantere noe, men TROR alle GM fra '71 kan kjøres med blyfri bensin. (Krav til bilfabrikantene/avgasskrav?)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, for å gjøre forvirringen total..

 

Mener å huske at alle GM biler fra 73, Ford fra 74 og Chrysler fra 75 kan kjøres på blyfri.

 

De hadde jo også noe de kalte "low lead" over dammen fra 72-74 som de som ikke kjørte på blyfri kunne bruke...

 

Sikkert mange som har hørt forskjellige årstall på det ene og det andre ;) men vil man være på den sikre siden går alle fra 75 og nyere på blyfri...

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by T/A 455

Er en del som kjører blyfri på gammle amerikanere. De tar det da veldig rollig og bruker lit gass for å unngå at ventilsetene brenner seg. De fleste motorene kan du kjøre 95 på, men du må tilsette blyerstatning (koster 40 kr til 500 liter i Sverige). Men det er ikke alle motorene du kan kjøre 95 på. De sprekeste motorene var høy kompresjons motorer og kunne ikke kjøre på så lav oktan. Jeg kjører på 98 blyfri med blyerstatning, det er billigere enn å kjøpre rød 98. I 1975 kunne min bil kjøres på blyfri 95. Mener jeg også i utganspunktet kan gjøre det på motoren min fra 73, men det tør jeg ikke prøve. 10 øre litern i blyerstatning er ikke så mye, derfor bruker jeg heller det.

 

Motorene dine er lagd for å gå på blyfri.

alle motorer levert etter 1.1.1974 i USA er lagd for å gå på blyfri, og var levert med katalysator fra fabrikk.

Katalysatorer liker som kjent ikke blybensin.

 

Så konklusjonen er at alle motorer fra begynnelsen av 70 tallet og nyere ihvertfall kan kjøres på blyfri, men jeg kjenner også en haug av folk som kjører bigblocks fra midten av 60 tallet på blyfri, og har gjort det LENGE.

Ventilsetene på Chevrolet BB i støpejern fra -64 og nyere skal tåle det.

 

Ellers er vel Sverre Kahrs en av de bedre å prate med om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka litt Kahrs priser mot Summit i det siste?

 

Dollar hitt på delene blir fort veldig dyrt.....

 

20 nok + per dollar er i meste laget .....

:rolleyes:

 

 

Men er jo milvis fra Stolen/AArnes med sine 25-40 nok per dollar hitt i landet........anger2

 

Murock speedshop ligger på 16 +/- å det er muli å akseptere....

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarpsborg motor kan du få ned i 10-12 kr for $.

 

Hovedproblemet her er ikke motorer fra 1975 og opp, da går alle amerikanske biler på blyfri. Var faktisk også katalysator på bilen min orginalt da. Men er det noen måte å være sikker på at toppene fra tidligere 70 tall tåler blyfri?

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår