teblast Skrevet Mai 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2004 Skal starte å lakkere frontfanger osv på bilen min og tenkte jeg skulle bruke litt nye metoder for å få det enda litt mer strøkent. Har en kompressor, men trenger lakksprøyte og vannavskiller, tenkte at jeg skulle skaffe en bra lakksprøyter til grovarbeid og en til detalje lakkering, hva bør jeg se etter for å få en med jevn spredning og gode innstillinger av strålen, og ser at det er vannavskiller med og uten tåkesmører hva burde jeg kjøpe? Er det noe annet jeg trenger eller burde ha? Når jeg skal ha lakk, tenkte jeg og kjøpe lakk med mjukner i slik at det ikke sprekker opp så lett, kan jeg putte lakken rett i lakksprøyern eller må det blandes ut med tynner eller noe først, isåfall hva er blandingsforholdet? Takker for all hjelp på forhånd! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Mai 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2004 Spør en som selger utstyret. Har dessuten blitt frarådet selv de dyreste Biltema-sprøytene. En nabo av meg driver med litt garasjelakkering på si. Har gjort det i mange år så jeg regner med han ikke er direkte talentløs ihvertfall. Han bruker en lakksprøyte til 3000kr sammen med en Biltemakompressor (50L tank, V2 motor). Dette funker bra. Tror det er med lakksprøyter som med sveiseapparat: For u-øvde hobbymekanikere er det mye lettere å få et bra resultat med bra utstyr, enn med billig utstyr. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Heggis Skrevet Mai 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2004 orntelige sprøyter koster raskt 3-4k dette med blandings forhold får du vite av mannen/damen du kjøper lakk av.. fordet er noe som varierer fra produsent til produsent. stian Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
metz Skrevet August 5, 2004 Rapporter Share Skrevet August 5, 2004 sorry for at jeg drar opp en gammel tråd, men er jo like greit som å lage en ny en.. så det jeg lurer på er, hvor kraftig på kompressoren være for å kunne bruke den til hobbylakking? vi selger en billig en her på jobben (maxbo) på 2hk med 24 liters tank, den gir 210 l/min. vil denne gjøre jobben ? Siter BESTOFVW http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finepix Skrevet August 5, 2004 Rapporter Share Skrevet August 5, 2004 Hvis det kun er en frontfanger du skal lakke går det nok bra, men hvis du skal lakke et panser eller noe annet med stor flate vil du merke at du mister trykk ettervert. Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet August 5, 2004 Rapporter Share Skrevet August 5, 2004 Originally posted by metz sorry for at jeg drar opp en gammel tråd, men er jo like greit som å lage en ny en.. så det jeg lurer på er, hvor kraftig på kompressoren være for å kunne bruke den til hobbylakking? vi selger en billig en her på jobben (maxbo) på 2hk med 24 liters tank, den gir 210 l/min. vil denne gjøre jobben ? Denne ville ikke jeg brukt. Den vil miste trykket. Biltemas "mellomstørrelse" kompressor. Den med 50L tank 2 syl V og 3 hkr leverer 345/260L. Den er ypperlig og holder også for overnevnte proffsprøyte. Hos Biltema koster den ca 4500,- De billigste kompressorene jeg har sett selges av et verktøyfirma i Bergen som heter Moe & Co. De har i alle år hatt gule, helsides annonser i blader som Vi Menn og Motor. Han har ingen hjemmeside. Jeg husker ikke tlf nr. Jeg vet heller ikke kvaliteten på de kompressorene, men resten av verktøyet han selger er ihvertfall velkjente hobby-merker som Skil ol. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
metz Skrevet August 5, 2004 Rapporter Share Skrevet August 5, 2004 takker for svar. regna med at denne ikke ville klare å holde trykket oppe, som dere sier. men om man først gjør dette på hobbybasis og er så nybegynner som man kan få blitt, vil det være brukbart? jeg tenker på resultatet, om man tar pauser jevnlig for å la trykket bygge seg opp.. denne kompressoren får jeg jo til litt under høvdingen, og da er det straks billig. Siter BESTOFVW http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet August 5, 2004 Rapporter Share Skrevet August 5, 2004 Problemet da er at du får forskjeller i overflaten. Når du skal lakke noe må kan du ikke kuule'n med ei pause i ny og ne. Du vil oppdage at når du lakker går sekundene i rasende fart. Når du lakker så lakker du: Jevn fin sprut bevege, bevege, sjekke renning, fin sprut, bevege, bevege, sjekke renning FULL kons! Hvis du midt oppe i denne prosessen mister trykket på sprøyta blir det garantert mislykket. En annen ting er at spruten blir ujevn med noen store dråper innimellom når trykket på sprøyta minker og blir borte. Akkurat som på en sprayboks i det den går tom, ikke sant? Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
metz Skrevet August 5, 2004 Rapporter Share Skrevet August 5, 2004 jeg skjønner, takker for gode svar :) så man bør altså opp i 260 l/m.. jeg har lakket litt med sprayboks og får det til tålig bra, ganske gøy er det også. så det hadde jo vært moro å prøvd seg på noe mer ordentlig. Siter BESTOFVW http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet August 5, 2004 Rapporter Share Skrevet August 5, 2004 Trenger ikke koste 3-4000 for den sprøyta, men den må ha de funksjonene som disse har. Å husk at du skal ha OVERKOPP for da får du brukt opp all fargen og den er mye enklere å holde helt rein. Ring til Geir på Nor-autolakk i Larvik ,han er over hele østlandet å selger,han har det du måtte trenge av både utstyr og lakk og det du skal ha oppi....:D Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet August 5, 2004 Rapporter Share Skrevet August 5, 2004 til Geir er 91540053 Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
d-link Skrevet September 13, 2004 Rapporter Share Skrevet September 13, 2004 Har tenkt å lakkere en Ford RST i midlertidig blåfarge da den på dette tidspunkt er rosa. Har ikke budsjett til å få det profflakkert, så tenkte sprayboks-metoden får duge midlertidig. Hvordan er det med godkjenning av omlakkering? Må det ikke registeres i vognkortet? hvoradn går man fra der? Siter [-] Husqvarna 570 -01 Supermotard Racing [-] Ford Escort RS turbo - Prosjektbil [x] Ford Sierra iS -85 m/kvasskam [x] Saab 900 -84 (spiker) [x] BMW E30 320i -86 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ElCamino Skrevet September 13, 2004 Rapporter Share Skrevet September 13, 2004 Jeg også skal til å kjøpe meg sprøyte, men hadde ikke lyst å legge ut flere høvdinger. Ser foreksempel den dyreste på class olson koster 550 kr og ser ut til å ha bedre kvalitet (ser ut) en det man finner på bilrekvesitta-butikkene. Noen som har en sprøyte det kan annbefale meg? ..er ikke sikkert jeg skal lakke hele bilen selv, helder levere inn på verksted, men grunnig, sprøytesparkling, motorrom, under bilen og inn i har jeg tenkt å gjøre selv... Siter 1978 Chevrolet Camaro 1999 Opel Omega 1978 Opel Ascona B prosjekt Speed kills, drive japanese and live forever! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet September 14, 2004 Rapporter Share Skrevet September 14, 2004 Dette er det vel egentlig svart på før. Dyrt utstyr=lettere å jobbe med og bedre resultat. Billig utstyr = omvendt. Du får ikke lånt/leid deg ei sprøyte med kompressor da? Et annet alternativ er å legge litt kroner og arbeide i grunnarbeid=kjøpe inn skikkelig pusseutstyr og gjøre det selv. Det vil ikke koste allverdens med kroner. Så setter du vekk kun spøytingen til en proff. Inngå en avtale med han om at han kontakter deg når han skal sprøyte en annen bil i en ok farge. Så godtar du samme farge på din og han tar den i samme slengen. Da sparer du arbeidspenger for han til rengjøring av utstyr, blanding av lakk osv. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf 3 GTD Special Skrevet September 17, 2004 Rapporter Share Skrevet September 17, 2004 Det går da helt fin å lakkere og få bra resultat selv for amatøre med biltema sprøytene, har selv brukt den, og en anne billig pumpe. men mye av kunsten ligger i forarbeidet, og påføringen av lakken. Er man for langt i fra får man skjolder, og er man for nært, får man renninger, men man må meget nært for at lakken skal "flyte" utover på enmåte, for å få vekk skjoldene.. Jeg hadde aldri lakkert noen ting før jeg tok styllingen min, og det ble overaskende bra, og det syns selv en lakkerer. mvh Siter - 2002 Passat TDI 4 Motion - 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976 - 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951 (x) 1993 Golf 3 GTD Special Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.