Gå til innhold

Golf 1 motor

Ranger emnet


Laaars

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Til sommeren starter vi på et prosjekt, en Golf 1 GTI.

Utseendet skal entes holdes originalt (Bare en skikkelig shining, så den ser kliss ny ut), eller Old-School.

 

Uansett, motoren må nok ha litt mer sprut i seg.

Hva er bra å gjøre her? Altså, tenker ikke på eksos og luftfilter, men f.eks doble gassere? Er det mulig? Større ditt og datt? Borring, porting, planing osv?

 

Er det mulig å bruke deler fra andre VW eller Audi i sammenheng med effektøkning?

 

En motor-swap er kanskje aktuellt, f.eks en Corrado 16V motor med doble webbere... spørs litt.

 

Driver bare å snakker om hva som skal gjøres for tiden, har ikke greie på Golf 1 motor-trim, så jeg håper på litt hjelp her.

 

Husk at vi er ute etter noe gromt her, så alt er av interesse så lenge det ikke er ekstremt vanskelig, eller EKSTREMT dyrt.

 

På forhånd takk.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kammer er notert. Hvor kvasse bør de være?

 

Når man skal ha større ventiler, vil det si at man må borre opp "ventilsjaktene" (Aner ikke hva det heter).

 

Fler tips mottas med takk... skal bli skikkelig greier det her, forhåpentligvis. Vet ikke hvor godt en 1.8 GTI drar, men det er kanskje et godt utgangspunkt?

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har desverre ikke noe peiling på sånnt! Bare hørt at det funker! ;)

 

Men her er masse bra tips&triks til god motoren! :D

 

http://www.ffp-motorsport.com/tuning/collins1.php

http://www.ffp-motorsport.com/tuning/collins2.php

http://www.ffp-motorsport.com/tuning/collins3.php

http://www.ffp-motorsport.com/tuning/collins4.php

http://www.ffp-motorsport.com/tuning/collins5.php

 

 

Edit: TURBO må jo legges til på lista di! Hehehe!!

Owner of:

-93 Audi S2 2.2

-85 Opel Rekord 2.0S LS (Står og støver nedl)

-83 Golf Rabbit 1.8 GTi. (Står og støver ned)

-83 Golf 1.8 GTi (står og støver ned)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo... turbo er gøy, og dyrt... har også 0 peil. på det. Hehe.

Planen var egentlig å tyne motoren så mye som mulig, uten turbo (foreløpig), og så lenge det er penger. Innen visse grenser selvsagt.

 

Kanskje turbo kommer etterhvert, når ny bil kommer (Det kan jo bli en stund til), og om den overlever med meg bak rattet. :)

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan si meir om kva du vil ha eller kor mykje $$$ du vil legge i det blir det enklare å foreslå noko bra.

8v motor med konvensjonell trim opp til 200hk eller med turbo opp til 350hk

 

16v motor med konvensjonell trim opp til 250hk eller turbo opp til 600hk.

 

Fins mange muligheiter.

 

Men med old school er vel 16v med throttlebodies det definitivt tøffaste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mye penger som blir lagt i... det kommer an på hvor mye det koster. Ikke at jeg har så mye penger, men jeg må jo ha et mål.

 

Motoren er en original GTI fra Golf 1... anbefales motorbytte eller?

Danny Allen har vel en Corrado 16V motor med bl.a. dobble Webbere, den ser ut til å gå ganske bra.

 

Fant noe interessant på siden som Mr. Ellingsen viste. Har sett den før også:

 

http://www.ffp-motorsport.com/other/mk1-rata/index.php

 

Den så jo også ut til å gå ganske greit...

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du tid???

 

Gå på huggere.. let etter en motorblokk fra audi 80 eller vw passat (2.0L)

 

ta en 1.8 gti topp (blir høyere komp enn på 2l toppen, gjerne portet/planet/trimkam/justerbart kamdrev)

monter blokk og topp sammen, kompleter med grenrør og effektanlegg, ta audi 100 spjellhuset, og audi 80 luftmengdemåler/dyser og "hjerne"

 

med dette som bygge mal så havnet jeg på 6300,-

fra hugger:

2l blokk/luftmengdemåler/dyser/hjerne/spjellhus, 1500,-

 

Nytt:

Overhalt 1.8l gti topp, 2500,- (portet og planet og 280g trimkam)

clutch/vannpumpe/pakninger/reg.reim 2300,-

 

jeg har ikke satt sammen alt enda, men bilder finns på

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=31984

 

tips om å bygge en 2l gti motor fant jeg på http://www.gtiklubben.nu

---> FAQ

 

 

 

EDIT: ut ifra dette så havner effekten på rundt 130-150hk avhengig av justering osv.

MIN SIGNATUR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. Ellingsen

Hva må til for å runde den "magiske grensa" på 200 hk på 8v (uten turbo)?! Hva må byttes?!

 

Dette er for gutta i rally der det finns regler....

 

Må regne med 60-70000,- for ein slik motor.

 

Balansert bunndel, nye stempler og råder(lette sådan med høy komp) porta topp m større ventiler, store gassere evt datasprut

Likevel er det få som får det til, 180hk er vel ei grense som er vanskeleg å bryte. Men det går.

 

Med turbo bygde eg 8v med200hk for under 15000,-(berre turbon kosta 12000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ottar

Med turbo bygde eg 8v med200hk for under 15000,-(berre turbon kosta 12000,-

 

Aiaiai! :D Turbo er tingen da skjønner jeg! ;) Hvor mye kjørte du på i ladetrykk da? Ellers original motor?

Har tenkt mye på det komplette kittet GIK Turbo i Sverige har til GTi'n min... Men jeg må heller tenke på å få golfen min godkjent og på veien først! Hehehe!!

Owner of:

-93 Audi S2 2.2

-85 Opel Rekord 2.0S LS (Står og støver nedl)

-83 Golf Rabbit 1.8 GTi. (Står og støver ned)

-83 Golf 1.8 GTi (står og støver ned)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, kan man montere doble webbere f.eks på GTI motoren? Er dette dyrt? Vil man tjene noe på det?

 

Hva med å borre opp til litt større og bruke stempler fra f.eks en Audi som har større borring (om det finns).

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår