Gå til innhold

Låst tilleggsvarmer/auxillary heater - 2011 Touran 1.6TDI

Ranger emnet


Fjordmonkey

Anbefalte innlegg

Finnes det overhodet noen måte å låse opp en låst tilleggsvarmer/auxillary heater på en 2011 Touran som ikke innebærer VCDS eller å måtte betale skjorta og halve buksa til Møller? Har kommet til at det er litt upraktisk å ha en bil som ikke på noen som helst måte blir varm nå på vinterstid, da tilleggsvarmeren er låst ut. Mest antakelig fordi jeg var for tosk til å skjønne at om en starter bilen med lite drivstoff mer enn en 3-4 ganger så går denne i lås.

Fikk lånt meg en ODBEleven-dings av en kollega, men den hiver bare "check ignition and try again" når jeg prøver å klarere ut feilkodene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Fjordmonkey skrev:

Takker! Skal se hva jeg får gjort nå i helga, evt. om en av gutta her på jobb kommer tilbake etter å ha vært sjuk sånn at jeg kan låne diagverktøyet han har :)

Sånne billige diagnoseverktøy er bare designet for å lese ut og slette feilkoder. Du får som regel ikke endret eller gjort noe ellers på bilen med de. 

 

https://diagnosebutikken.no/produkt/bildiagnose-1/vcds-hex-v2-3-vin-nummer

Koster noen kr, men om du skal betale Møller 1500 kr hver gang, så tjener du den inn igjen. Den kabelen kreves at du har en bærbar pc å bruke. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/17/2022 den 1:20 PM, opelduude skrev:

Sånne billige diagnoseverktøy er bare designet for å lese ut og slette feilkoder. Du får som regel ikke endret eller gjort noe ellers på bilen med de. 

 

https://diagnosebutikken.no/produkt/bildiagnose-1/vcds-hex-v2-3-vin-nummer

Koster noen kr, men om du skal betale Møller 1500 kr hver gang, så tjener du den inn igjen. Den kabelen kreves at du har en bærbar pc å bruke. 

Kjenner det er særdeles lite aktuelt å bruke 3600 spenn på VCDS, for å være ærlig. Hadde jeg kunnet/hatt interessen for å skru på ting selv så hadde det vært aktuelt, derimot. Er ei krøkke med verktøy ut over de jeg trenger for å demontere og bygge sammen PC'er på :P

Har vurdert å hive 900 spenn på et av VW-verktøyene som Biltema har, om det kan resette tilleggsvarmeren. Er stort sett det jeg kommer til å bruke det til foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått kjørt en test med en av PC'ene en av gutta her på jobb har, og får låst opp Webasto'en OG starta den. Ryker som et uvær og holder seg i gang i en 10-15 sekunder før den kutter igjen, med feilmelding No Flame.

Får også opp en melding om forstyrrelse når en kjører funksjonstesten. Tipper dette kommer av den typiske Touran/Webasto-feilen at den er koksa totalt igjen, så da blir det å undersøke hvor jeg kan få bytta dette uten å hive et femsifra beløp på Møller.

Takker for innspill og råd for ei bilkløne som meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fjordmonkey skrev:

Fått kjørt en test med en av PC'ene en av gutta her på jobb har, og får låst opp Webasto'en OG starta den. Ryker som et uvær og holder seg i gang i en 10-15 sekunder før den kutter igjen, med feilmelding No Flame.

Får også opp en melding om forstyrrelse når en kjører funksjonstesten. Tipper dette kommer av den typiske Touran/Webasto-feilen at den er koksa totalt igjen, så da blir det å undersøke hvor jeg kan få bytta dette uten å hive et femsifra beløp på Møller.

Takker for innspill og råd for ei bilkløne som meg :D

Det letteste er nok å bytte hele enheten komplett for da er alt innvendig nytt. I stedet for å demontere den og skifte noen få deler også går det kanskje 1-2 vintre igjen før noe nytt ryker og den igjen må demonteres. Spørs jo litt hvor lenge du har tenkt å ha bilen. Det finnes forhandlere og verksteder som er autoriserte for Webasto, du må ikke gå igjennom Møller for å fikse den. 

Letteste er å søke på nett og se om det finnes noen forhandlere av Webasto i nærområdet ditt også få en pris. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, opelduude skrev:

Det letteste er nok å bytte hele enheten komplett for da er alt innvendig nytt. I stedet for å demontere den og skifte noen få deler også går det kanskje 1-2 vintre igjen før noe nytt ryker og den igjen må demonteres. Spørs jo litt hvor lenge du har tenkt å ha bilen. Det finnes forhandlere og verksteder som er autoriserte for Webasto, du må ikke gå igjennom Møller for å fikse den. 

Letteste er å søke på nett og se om det finnes noen forhandlere av Webasto i nærområdet ditt også få en pris. 

Sjekka med Vestfold Elektrodiesel, og de ga en finger'n-i-været-pris på 8-10 000. Vurderer å gi faen og heller bytte enheten selv til sommeren. Fant noen greie guider på hvordan en bytter skrotet, som så ca. ut som at til og med ei kløne som meg klarer det. Kan såklart også låne verkstedplass på jobben for å skru på det, men det er litt risikosport om det viser seg at jeg ikke får ting sammen igjen med en gang. De har nok å gjøre fra før om ikke det skal stå en Touran i veien.

Sånn som det er nå ser jeg på å minimum ha bilen frem til jeg er ferdig med lånet på den (november 2024, om ikke før), med mindre noe brutalt dyrt tar kvelden. Etter det...vel, vi får se, hvor mye den irriterer meg etter det. Kona fabler om enda en Touran, mens jeg heller mer mot enten Skoda Superb eller Passat. 2-liter, såklart. Komboen med 1.6L TDI og 7-trinns DSG er jeg ganske forsynt for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

De er veldig lette å overhale hvis du velger å gå for det. 
Man bytter da brennkammer sett som inneholder alt man trenger for å få fyr på den igjen, men som det blir nevnt over er faren for feil på styreenhet eller vifte tilstede og det kan dukke opp etter alt fra 1 mnd til aldri. 
Webastoen er to halvdeler som sitter sammen med tre tynne skruer, disse hender at knekker eller aluminiumen gir etter og gjenger forsvinner, da er det bytte av komplett enhet som gjelder. 
Husker jeg ikke feil koster brennkammer rundt 3500,- fra VAG. Kjøper du det på eBay via. original nummer får du den sikkert for halvparten. 

Du må ha tilgang til VCDS etter rep. for å låse den opp, prime den med diesel og starte den. 

Den sitter under høyre hovedlampe, så ved å løsne på støtfanger og spylertank kan den lirkes ut, greit å ha to klyper for å klype igjen kjøleslangene så du slipper å lufte/etterfylle. 

Jeg bruker ca. 2 til 2,25t på å overhale disse, så med litt ekstra banning og et par kaffekopper fikser du det på en ettermiddag. 

 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, Jesper!

Har tilgang på VCDS via noen av gutta på jobb, så den biten fikses. Blir nok til at jeg venter til våren siden det å stå ute nå og skru på ting nå om dagen er mindre behagelig. Jeg KAN såklart okkupere en plass på jobb, men det passer veldig dårlig akkurat nå. Gutta har mye å gjøre og vil ikke risikere at det brått står en Touran i veien i X antall dager.

Fant et par videoer på Youtube og sånt om dette, pluss at det blir til å plukke opp Haynes-boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår