Gå til innhold

Bilselger yrket

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

søstra mi jobber i møller, på logistikk avdelingen, hun får jo 11%rabatt på nybil kjøp i forhold til prisen som står i vinduet på bilene...

jo litt gunstig så:D

 

men hvordan er det for bilselgere? forsikring og finansiering?

 

hørt at de som jobber i blibransjen for gunstig forsikring... bare lurte på om dette stemmer.... om du kan si noe rundt emnet da...

2010 VW Scirocco

X 2010 Passat CC Carat X 2009 VW Tiguan X 2009 VW Passat highline dsg X 2009 Golf 6 TSI

X 2008 BMW 318d x 2008 BMW 118d and the list goes on

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer vel litt fra sted til sted, men etter at "nettoprisene" ble innført for noen år siden er det ca 9-13% på bilene som forhandleren har i fortjeneste.

Av disse prosentene så kommer også lokal klargjøring som kunden ikke betaler for (avfetting/vask/gulvmatter/skiltplate/teknisk klargjøring et.c). Så om søstra di får 11% på sine biler så selger nok forhandleren uten fortjeneste (men man beholder jo ettermarkedet som er servicer o.l). Som regel så er ikke bilsalget isolert sett nok til å dekke inn nok til at bedriften skal gå i overskudd.

Forsikring har i alle fall ikke jeg fått noe billigere, men det gis en returprovisjon til forretningen for de antall forsikringer som man tegner hos de forskjellige selskapene.

Finansiering for kjøp av private biler er på samme måte som kunder, kanskje får man noe rimeligere rente hos finansselskapene. Er man ikke søke-verdig (eks har betalingsanmerkninger) så hender det jo at arbeidsplassen kan hjelpe til med en eller annen finansiering.

Kjører man firmabil i jobben er alt gratis, men en spesiell formel for kjørt distanse (til og fra jobb + en privat del) og bilens verdi regnes ut og da kommer man fram til et tall som legges til inntekten din - og så må man betale skatt av dette.

Dvs at jo lenger vei til jobb, samt dyrere bil = høyrere skattetrekk. Kan bli litt dyrt om en har toppskatt...

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lange, og ikke minst veldig informative innlegg, TurboKnut...

 

Skal ikke legge skjul på at er det noen på dette forumet som jeg respekterer sine meninger og ser frem til å lese poster av så er det du...

 

Har tenkt på Bilakademiet en stund selv, men har ikke fått ut fingeren og satset... Rett og slett fordi jeg har blitt sittende litt på gjerdet og ikke bestemt meg om jeg ønsker å satse på dette kurset.... Men når jeg leser teksten din, vil jeg si at jeg er positivt overrasket og skal ikke se bort ifra at jeg kommer til å studere der inne i løpet av de neste årene..

 

Mabbutt, Evjen... Er dere klare til å stikke innover til Tigerstaden? ;)

Mvh,

Eric/S-2000

-----------------

LOTUS driver

*signatur redigert pga regelbrudd*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa tidligere Eric så er jeg klar for å dra inn om litt over et år når jeg er ferdig med skole her, så da er det ingenting som kan stoppe oss.

 

Kan nok bli utrolig gøy det her, Oslo for våre føtter og forhåpentligvis en int. skole selvom mye av det stoffet de har der er likt med akkurat det jeg holder på med nå.

 

Får ta å ringe dit til neste uke og høre litt om pris osv, så får alle sammen jobbe hardt med å prøve å få tak i ei dame som har diger leilighet i Tigerstaden ;)

 

Edit: Får takke mye til TurboKnut jeg også for bra poster med bra innhold.

- 1994 BMW 525iXA Touring

- 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES-

x 1994 BMW 525i E34

x 1989 BMW 316i Coupê

x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by S-2000

Mabbutt, Evjen... Er dere klare til å stikke innover til Tigerstaden? ;)

 

Selvfølgelig, Eric, men du har misforstått (leste det du skrev på irc inatt), for jeg har to år (4 semester) igjen (ikke ett). Så da blir det vel til at du og Evjen drar uten meg :(

 

Flotte innlegg, TurboKnut! Mye bra info.

- '11 Lexus CT 200h
- '99 Lexus IS220 Sport[sOLGT]
- '99 Lexus IS200 Sport[sOLGT]
- '84 Toyota Corolla [Kondemnert]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker....:)

 

Men husk på at OM dere slenger dere på Bilselgerskolen så er det bare første steg på veien til kontorstolen. Etter at skolen er ferdig så er det å kjempe seg inn i et etablert marked. Ofte blir slike stillinger besatt via bekjentskaper, så jo før dere kommer ut og byr dere fram, jo lettere er det å få jobb.

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Haha - nei, jeg har slitt meg gjennom å drive selv i to år med import av biler, og har nå gått lei av all reisingen, - 41 ganger i Tyskland i fjor og 13 ganger i år....., samt 4 ganger til Belgia og to ganger til Italia... Man må jo se på bilene før han handler vet du, hehe...

Så kom et tilbud seilende på en fjøl som jeg ikke kunne si nei til...

Men stå på så kommer det flere fjøler seilende...

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

har begynt på bilakademiet jeg nå...

gått der 4 uker, tror jeg kan få mye ut av kurset og det er litt som turboknut sier, at det er en del repetisjoner grunnet elever som er litt treige med og oppfatte ting...

 

også har jeg fått deltidsjobb :)

2010 VW Scirocco

X 2010 Passat CC Carat X 2009 VW Tiguan X 2009 VW Passat highline dsg X 2009 Golf 6 TSI

X 2008 BMW 318d x 2008 BMW 118d and the list goes on

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

jah...

da var første dag på jobb unnagjort på lørdagen i forrige uke...

 

en del kunder innom og kikka litt, hadde 3 kunder på prøvekjøring

og 2 av disse kom innom senere i uka og skrev kontrakt... :)

 

deilig feeling av og ha "solgt" 2 biler første dagen

 

skriver "solgt" da jeg ikke var tilstede for og avslutte salget og skrive kontrakt...

 

så da må det "feires" med en tur på messa imorra ;)

2010 VW Scirocco

X 2010 Passat CC Carat X 2009 VW Tiguan X 2009 VW Passat highline dsg X 2009 Golf 6 TSI

X 2008 BMW 318d x 2008 BMW 118d and the list goes on

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tilbudt jobb fra en av Bergens største bilforhandlere som har 3 avdelinger i Bergen. Jeg så over vilkårene og sa fort nei. Det var også tilbud om en firmabilavtale som var dårligere enn et ondt år.

 

Tenk dere veldig godt om hvis dere vurderer dette yrke. Det er heller ingen dans på roser selvom noen av frynsegodene er fristende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår