Gå til innhold

Bilselger yrket

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

hei er det noen som er bilselgere her på forumet?

 

Lurer litt på hvordan dette yrket er, hvordan er lønn f eks?

grunnlønn + provisjon?hvordan funker lønnsytemet?

er det etterspørsel i markedet etter bilselgere?

2010 VW Scirocco

X 2010 Passat CC Carat X 2009 VW Tiguan X 2009 VW Passat highline dsg X 2009 Golf 6 TSI

X 2008 BMW 318d x 2008 BMW 118d and the list goes on

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

vært der... fått katalog fra de og der ser man at MANGE som har gått der har fått jobb, MEN hvis det er 10ganger så mange som har gått der uten og få jobb så...

 

derfor lurer

noen som har gått der?

2010 VW Scirocco

X 2010 Passat CC Carat X 2009 VW Tiguan X 2009 VW Passat highline dsg X 2009 Golf 6 TSI

X 2008 BMW 318d x 2008 BMW 118d and the list goes on

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by m_leikfoss

MEN hvis det er 10ganger så mange som har gått der uten og få jobb så...

 

noen som har gått der?

 

Jeg har gått der (kveldskurs/ett skoleår) og du er IKKE garantert jobb etter endt skole. Det er ikke bare å møte opp og tro at etter x-antall dager på skolebenken så er man bilselger. Det kan til tider (som på all skole) virke både kjedelig og uinteressant, og det er mye som virker som "inn med t-skje"-prinsippet. Dette er selvsagt pga at det er noen pappskaller med på kurset som aldri skjønner hvorfor det må være "sånn" og så må alt gjentas til det sitter...

Du lærer litt om ganske mye, og er man litt bilinteressert så er det ikke noe vanskelig i å henge med i det hele tatt.

Du lærer om:

*selge bil.... (salgstrening)

*firmabil-beskatning (litt viktig om du selger til næringslivet)

*beskatning om bruk av egen bil i næringsvirksomhet (eks selger)

*etikk i bilbransjen

*enkel rettslære for bilbransjen

*basisk markedsføring

*leasing/leie/salg av bil

*kontrollere salgsprosessen (styre "salget" slik at det ender i bilkjøp og ikke bare i en masse tom-prek til noen som ikke skulle kjøpe bil i utgangspunktet)

*og så lærer du litt "oppdragelse", dvs hvordan du skal både kle deg, oppføre deg, hvor du skal se/prate/holde handa/lukte "ren,pen mann", hvilken holdning du skal ha og hvordan fremstå som seriøs ung fremadstormende person som kan tenke litt sjæl.

 

Jeg synes at det var en del ting som manglet og at kanskje det du lærer i enkelte tilfeller var litt gått ut på dato. Det krever at du følger med i timen og har litt stå-på vilje selv. Ingenting kommer gratis. Det krever også at du er litt selger-type og er litt utadvent.

Jeg var nest eldst i mitt kull (da 34) og jeg kunne vel se med en gang hvem som aldri ville bli bilselgere (og som klaget mest etterpå hvor "dårlig" det var). Personlig så hadde jeg vel gitt den terningkast 4.

Jeg mener vi var 22-23 som startet, ca 6-7 som falt i fra underveis (for mye fravær = adjø) og da vi var ferdige så var det vel halvparten som gikk direkte ut i selgerjobb.

Du trenger ikke å jobbe med biler etter en slik skole, du kan fint selge andre kapitalvarer også siden du får en del selgeropplæring underveis.

 

Denne skolen er et springbrett som kan åpne dører inn til bilselgerjobben. Skolen får henvendelser direkte som elevene kan søke på, og mange forhandlere verdsetter en slik (grunn-)utdannelse, men alt i alt er det deg selv det kommer an på.

Veldig ofte så får du som ny selger i et firma et kontor, en PC - og værsågod SELG!!!!!! - Da føles det litt håpløst.....

 

Jeg jobbet tre måneder hos Seat, - som jeg ikke likte og syntes var tungt. Deretter har jeg jobbet ett år hos Opel. Sa opp fast jobb og startet eget firma og har solgt biler i to år, og er nå "Hi-jacket" for å jobbe for et større firma her i byen.

Lønn er som regel etter innsats og solgte biler. Du har vanligvis en fastlønn og så provisjon etter hvor mange biler du selger. Er fastlønnen lav betyr det at du må jobbe hardere for å få til salt på maten. Og - det er få biler som selger seg selv.

En GOD bilselger tjener relativt godt.

 

Men husk også på at mange gode bilselgere kun SELGER biler, de "KAN" dem ikke. Og bransjen vil ha folk som pusher biler - ikke de som vet alt om dem. Du skal "flå" kunden - da først er du en god selger sett med bedriftens øyne. Du må ha ørene åpne og finne ut under samtalen HVA som gjør at kunden kanskje vil ha akkurat denne bilen, og så spille videre på det. Mange bilselgere har solgt kjøkkeninnredninger, kopimaskiner og miksmastere før de tilfeldigvis ble bilselgere.

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått mer info fra skolen nå, så da blir det bilakademiet til høsten :)

 

er veldig motivert for og studere nå og en jobb med biler hadde vært en drøm for en bil interresert..

gjerne høre mere erfaringer fra enten skolen eller yrket...

2010 VW Scirocco

X 2010 Passat CC Carat X 2009 VW Tiguan X 2009 VW Passat highline dsg X 2009 Golf 6 TSI

X 2008 BMW 318d x 2008 BMW 118d and the list goes on

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som du da vil få som hovedlærer heter Robert Jensen og er en "likanes kar" fra nordnorge (slik som jeg :D )

Ellers så vil du også få undervisning av advokater, politiet, salgssjefer fra nærliggende bilforretninger og muligens også fra de som har gått der før.

 

Når du spør om det er etterspørsel etter bilselgere så er det det. Du kan dele selgerne inn i to kategorier, de som selger møkkabiler fra en brakke/campingvogn, og de som selger gjennom seriøse større forhandlere (ex merkeforhandlere).

Etterhvert som du jobber får du din egen portefølje (kunder), og mange av disse vil følge DEG om du skifter plass å jobbe. Jeg har mange ganger hørt at "kjøp bil av han og han, for han er ordentlig og da blir du ikke lurt". - Så får det heller være om det er Ford eller Toyota den nye bilen blir. En god selger blir verdsatt av firmaet pga kundekretsen og det vet de seriøse firmaene å sette pris på.

Lønnsnivået varierer VELDIG, hos Opel hadde jeg 64,- (!!!!!!) kr timen pluss en relativt høy provisjon for hver bil jeg solgte. Det ble nedgangstider for den forhandleren som jeg jobbet for, og da ble det slank mage på meg. Måtte klare meg med 12-13.000,- i måneden.

Dit jeg nå har blitt "kjøpt" for å jobbe får jeg en fastlønn på 25.000,- i måneden de 6 første månedene, pluss provisjon på 2.200,- for hver bil jeg selger. Selger jeg 10 biler i måneden er lønna 47.000,- Klarer jeg 20 biler så er lønna mi 69.000,- Etter 6 måneder skal lønna igjen reguleres.

Jeg får firmabil til 600.000,- , fri bensin, årsavgift, gratis forsikring og gratis vask og støvsuging når bilen er skitten. Dette blir jeg skattelagt av og må betale ca 5000,- pr måned for, - men allikavel er det billigere enn om jeg skulle gå i banken og låne penger og kjøpe meg en bil til 250.000,-

I tillegg blir det bonus for solgt ekstrautstyr, bonus om jeg selger mer enn 80 biler i året (1000,- pr bil) samt gratis mobiltelefon og bærbar PC. Dette er i det øvre skiktet når det gjelder lønnsnivå hos selgere.

 

Så bare stå på, ALT er avhengig av deg selv og hvor mye arbeid du legger i skolen. Deretter må du kjempe deg inn i et knallhard marked med gribber der det vinn eller forsvinn, men med støtte fra arbeidsgiver og gode kollegaer så blir du en del av et team som kan få det veldig fint. Du får reise på introduksjoner av nye modeller samt være med på mye annet gøy. Men - mesteparten er avhengig av hva DU legger i dette.

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motivert for skolen nå jeg az...

jobbe hardt for å få det til, føler at jeg har litt kompetanse, ihvertfall med tanke på kundebehandling osv fra jobben min som ass.but sjef...

hun dama på skolen der som jeg har prata med sa ihvertfall at jeg stillte sterkt der...hva tror du om det?

 

 

høres gøy ut, å j kunne apselutt tenke meg og jobbe med bil...

 

trur detta blir gøy, takk for gode svar turboknut, motiverer meg du :)

 

godt og høre fra en som jobber i yrket

 

hvor mange biler selger man i snitt i løpet av en mnd? som nybegynner og oppover?

 

gleder meg skikkelig til å sette igang med skolen jeg az...

 

weeheee

 

er jo utroli mange bilbutikker på østlandet oxo da...

2010 VW Scirocco

X 2010 Passat CC Carat X 2009 VW Tiguan X 2009 VW Passat highline dsg X 2009 Golf 6 TSI

X 2008 BMW 318d x 2008 BMW 118d and the list goes on

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår