Gå til innhold

Bilselger yrket

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Originally posted by JuIius

Jeg ble tilbudt jobb fra en av Bergens største bilforhandlere som har 3 avdelinger i Bergen. Jeg så over vilkårene og sa fort nei. Det var også tilbud om en firmabilavtale som var dårligere enn et ondt år.

 

Tenk dere veldig godt om hvis dere vurderer dette yrke. Det er heller ingen dans på roser selvom noen av frynsegodene er fristende

 

Kan du utdype litt? Hvorfor var vilkårene og firmabilavtalene dårlige? Hvordan var det med lønn og provisjon etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

er ikke utplassert nei, jobber deltid som bil selger, hos en vw forhandler, jobber i bruktbilavdelingen

 

kom nettopp fra jobb nå, ingen salg i dag nei, mange på prøvekjøring så vi får se...

 

vet ikke hva slags firmabil avtale du fikk, men om en firmabil lønner seg eller ikke er veldig individuelt... firmabil ER dyrt, men der man sparer mest med firma bil i forhold til og kjøpe samme bilen er verditapet på bilen..

 

også har d jo med antall km hjem/arbeid osv og gjøre...

 

yrket er nok ganske knalltøft og mye kommer an på deg selv som person og innsatsen du legger i jobben, klarer man og selge så er jobben sikkert topp og man tjener bra....

selger man ingenting så er det nok et helvete og ha en slik jobb...

 

som julius sier, det er noe man burde tenke seg om litt på, jeg vet ikke enda om jeg klarer jobben skikkelig, jeg har satt meg mål så får vi se hvordan det går...

 

angående lønn så varierer det veldig, men man har en fast lønn og provisjon...

lav fastlønn-høy prov. eller høyere fastlønn-lav.prov

prov variere jo fra ca 1000-3500 pr bil, men dette er individuelt for de fleste selgere, prov kan variere med antall biler og prisen på bilene osv...

 

en som sier til sjefen at han vil ha lav lønn og høy prov er nok verdsatt, for det han sier da er at han er sulten på å selge biler, og det må han jo tross alt hvis han skal ha noe særlig lønn...

 

finnes bilselgere som tjener 7-800 000 og sikkert mer, men dette er utrolig flinke selgere og som sikkert jobber veldig mye og har liten tid til familie...

 

hvis turboknut ser noe mer på denne tråden kan han sikkert svare på fler spm

2010 VW Scirocco

X 2010 Passat CC Carat X 2009 VW Tiguan X 2009 VW Passat highline dsg X 2009 Golf 6 TSI

X 2008 BMW 318d x 2008 BMW 118d and the list goes on

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intersann tråd ! For min egen del så tror jeg bilselger yrket må være helt topp for meg samme hvor tøft det er ! Liker å snakke å er vel en relativt god selger (generelt) !

 

Liten lønn å stor provisjon ville nok passt meg best da en blir "nødt" til å selge en del biler.... Et seriøst firma er jo såklart en fordel det også..... ;)

-89 mod Opel Senator 3.0liter(Drivstoff sluker)

X-97 mod Caddy

X-97 mod Polo 6N 16v

X-98 mod KIA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke no spess måte og fordele kundene på egentlig. nesten først til mølla,men noen kunder har jo sin selger de foretrekker og prate med da det er den selgern de har brukt før osv...

 

dette er sikkert forskjellig fra butikk til butikk...

2010 VW Scirocco

X 2010 Passat CC Carat X 2009 VW Tiguan X 2009 VW Passat highline dsg X 2009 Golf 6 TSI

X 2008 BMW 318d x 2008 BMW 118d and the list goes on

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ligger sentralt i oslo ja, er kun denne skolen, og tror de bare kjører i olso nå, de har hatt den mange andre steder i landet, men bare i oslo nå..

 

ligger sentralt nok, tar en buss fra oslo s som tar 5-8min...

vi har jo folk fra larvik,hamar,askim som reiser inn og ut hver dag da....

 

til og med en fra øverste nordnorge, men han reiser jo ikke fram og tilbake, han leier i oslo eller noe

 

koster ca 33 000kr

2010 VW Scirocco

X 2010 Passat CC Carat X 2009 VW Tiguan X 2009 VW Passat highline dsg X 2009 Golf 6 TSI

X 2008 BMW 318d x 2008 BMW 118d and the list goes on

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte meg inn i dette i fjor, og fant ut at de tar en sinnssyk høy timepris på skolen i forhold til antall læringstimer. Begynner i September og er ferdig før jul..Ble noe sånn som nesten 500kr pr undervisningstime. Gi videre beskjed om det er verdt det, for jeg kvier meg for å bruke så mye penger for et lite kurs som ikke garanterer jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er ganske dyrt... men jeg ser på det som en investering, det er (hvis man gir litt innsats) et springbrett ut i selgeryrket, og det er ganske spesifikt mot bil...

 

syns det godt kunne vært litt bedre, men det største problemet er at han som lærer må prøve og få med seg alle elevene, og da kan det bli mye repetering på de av oss som tar stoffet enkelt...

2010 VW Scirocco

X 2010 Passat CC Carat X 2009 VW Tiguan X 2009 VW Passat highline dsg X 2009 Golf 6 TSI

X 2008 BMW 318d x 2008 BMW 118d and the list goes on

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

jobbet på lørdag, solgte en bil til :)

 

er en utrolig deilig følelse og selge en bil, hjelper selvtilliten litt og man blir litt mer gira på å selge mer

2010 VW Scirocco

X 2010 Passat CC Carat X 2009 VW Tiguan X 2009 VW Passat highline dsg X 2009 Golf 6 TSI

X 2008 BMW 318d x 2008 BMW 118d and the list goes on

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er inne i mitt 10ende år som bilselger nå og kjenner meg ikke helt igjen i det som blir sagt/skrevet her..

Tjener nå rimelig bra og er godt fornøyd, men som fersk bilselger og 18år skal du ikke forvente de helt store lønningene.

Alfa omega er å kjenne noen i bransjen og få en fot innenfor, svært sjelden du ser en annonse med bilselgers søkes..

Bilakademiet er vel kanskje heller ikke den grommeste veien å gå.

Jeg startet med å dra innom en bilforhandler og sa: jeg er fersk, jeg jobber gratis i 3mnd etter det tar vi en prat og ser om det her kan bli til noe, og det ble det, spar 33000,- og press deg inn hos en forhandler/bilbutikk istedet, vanskeligere å få jobb hos en av de store til å begynne med men med erfaring og tålmodighet kommer du dit.

Et annet aber er at absolutt alle samfunnslag og forskjellige mennesker har en ting til felles: BIL.. så vær obs på å møte endel mennesker du egentlig ikke vil møte og i tilleg være deres beste venn for å få til et salg, dette er noe vanskelig til å begynne med ( les: denge kunder og få sparken)

Men til de som ønsker seg inn i yrket: lykke til, lær dere lån/leasing (det er her dere selger bilen) og hold stien ren, første gang dere blir tatt under en aldri så liten snarvei/juks kan være den siste. Bilbransjen er liten og alle kjenner alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilakademiet er nok et start hjelp uansett, men vil tro at yrket krever mer en bare det, hvordan man er som person er nok viktigst...

 

og at man svært sjelden ser bilselger stillinger utlyst er vel litt og ta i?? har jo sett det nesten annenhver dag i det siste i aftenposten...

 

og mange i bransjen syns at bilakademiet er positivt og ha, 3 stk der hvor jeg jobber som har gått der...hvis ikke enda fler...

 

men som du sier erfaring og tålmodighet er nok viktig,

det jeg har sett stått i mange annonser er at de vil ha folk med erfaring fra bilsalg... og det er jo litt vanskelig for oss som er unge og ikke har jobbet med bilsalg tidligere..

oppsøk bilforhandlere og vis deg selv er det beste, ikke bare sende en mail eller søknad...

 

ang. lønn så er jo det som i alle andre bransjer, variabelt... finns folk som tjener villt mye og folk som ikke tjener noen ting nesten..

man "bestemmer" sin egen lønn alt etter hvor mye man selger, så der er det utfordring, selg mye tjen bra, selg lite tjen lite og ikke beholde jobben særlig lenge...

 

rallyroger: bra du sier hva du syns om bransjen som har erfaring fra den, det samme med turboknut...og alle tips er hjertelig velkommen :)

2010 VW Scirocco

X 2010 Passat CC Carat X 2009 VW Tiguan X 2009 VW Passat highline dsg X 2009 Golf 6 TSI

X 2008 BMW 318d x 2008 BMW 118d and the list goes on

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Dermed har jeg også blitt bilselger, og har begynt i praksis som selger for Toyota. :)

 

Kan ikke si noe annet enn at jeg er storfornøyd til nå selv om jeg faktisk fortsatt ikke har tatt på meg ansvaret for å stå for en hel salgsprosess enda. Ønsker å få meg litt mer erfaring i snakking, rutiner osv. før jeg begynner å risikere salg for bedriften...

 

Derimot vil jeg si at dette yrket er uten tvil et yrke som til nå virker på meg som det er "kun så godt som du selv ønsker/forsøker å få det"...

 

De som ikke gidder, kommer ingen vei, og de som står på vil oftest få belønning for dette. Enten i nåværende stilling, eller fremtidige...

Mvh,

Eric/S-2000

-----------------

LOTUS driver

*signatur redigert pga regelbrudd*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår