Miriell Skrevet November 23, 2020 Rapporter Share Skrevet November 23, 2020 Hei. Niesen min har en Polo 2006 mod. Bensin, muligens 1,2 liter. Den stopper ved lavt turtall, noe som gjør den relativt vanskelig å kjøre da man ikke kan slippe gassen uten at motoren stopper. Det vi har prøvd er å bytte coiler, plugger, luftfilter, olje og oljefilter (oljefilter ikke relatert egentlig, men den har oljeforbruk, så det var verdt et forsøk å gå over til tykkere olje for å fikse lekkasjen tenkte vi). Toppdekselpakning er også blitt byttet. Bilen virker som om den blir verre ved fuktig vær, men det er ikke kondens som er problemet (for vi har prøvd kondensfjerner uten godt resultat). Vi har målt dynamoen med multimeter i dag og den virker tilsynelatende normalt. Frøkna har ikke masse penger til å sette den på verksted, men jeg hjelper henne gjerne med å skru dersom vi bare kan finne ut hva problemet er og nå er jeg tom for ideer. Noen som har en formening om hva annet det kan være? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 24, 2020 Rapporter Share Skrevet November 24, 2020 Her var det veldig lite info å gå ut fra, 06 bensin kanskje 1.2. Ingen info om hvordan motor oppfører seg, annet enn ingen tomgang. Rent generelt så kan du sjekke gasspjeld, kan være det trenger en rens. Motor suger falskluft utenom LMM, gjerne pga hull på slange fra veivhusventilasjon (PCV)? LMM trenger rens? Ikke lett å komme med noe konkret ut fra så lite info du oppgir. Gasspjeld må grunninnstilles, har bil vært tom for strøm/byttet batteri? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Miriell Skrevet November 24, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 24, 2020 Takk for svar. Det er vanskelig å vite hva slags info som er vesentlig egentlig, men motoren går jo ikke rent og fint. Nå er det slik at om hun holder gassen helt i bunnen så går turtallet opp og ned som en jojo... Vi sjekker gasspjeldet, men vi har prøvd oss med startgass for å sjekke etter falsk luft uten å finne noe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 24, 2020 Rapporter Share Skrevet November 24, 2020 En diagnose bør vurderes. Lyser lampe for motorfeil? Skiltnummer hjelper også slik at vi kan finne ut hvilken motor det er snakk om. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Miriell Skrevet November 24, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 24, 2020 Frøkna sendte meg nettopp dette etter å ha vært innom en kamerat med diagnoseutstyr. Han er heller ikke bilmekaniker og diagnoseutstyret antagelig ikke blandt det beste, men legger ved bildet hun sendte meg. Dette er vel neppe noe det er noe vits i å bruke penger på når bilen kosta 13000.- i utgangspunktet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Miriell Skrevet November 24, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 24, 2020 Tusen takk for hjelpen så langt :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 24, 2020 Rapporter Share Skrevet November 24, 2020 Ser du har skrevet at coiler er byttet... Er det en felles coil eller en for hver sylinder? Spør da vi fortsatt ikke har noen anelse om hvilken motor det her er snakk om. Sylinder 2 og 3 har ofte felles coil, som sylinder 1 og 4, men da på motorer med en felles coil. Hvordan er det med pluggledninger? MAP-sensor ja, kan tyde på falskluft, eller at sensor er dårlig, tipper det første men alt her blir gjetting. Har motoren registerkjede eller reim? De med kjede har problemer med at kjede strekker seg og strammer som feiler, som igjen kan gi feilkode på MAP bl.a. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Miriell Skrevet November 28, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2020 På 11/24/2020 den 6:15 PM, Quattro73 skrev: Ser du har skrevet at coiler er byttet... Er det en felles coil eller en for hver sylinder? Spør da vi fortsatt ikke har noen anelse om hvilken motor det her er snakk om. Sylinder 2 og 3 har ofte felles coil, som sylinder 1 og 4, men da på motorer med en felles coil. Hvordan er det med pluggledninger? MAP-sensor ja, kan tyde på falskluft, eller at sensor er dårlig, tipper det første men alt her blir gjetting. Har motoren registerkjede eller reim? De med kjede har problemer med at kjede strekker seg og strammer som feiler, som igjen kan gi feilkode på MAP bl.a. Denne har en coil pr. sylinder, men i dag ble toppen åpna og deler jeg ikke engang har hørt navnet på er av (noe arm ett eller annet sa mannen), så bilen er igrunn søppel slik vi mistenkte. Motoren må overhales og det er ikke denne bilen verdt. Har admin mulighet til å slette denne posten slik at folk slipper å svare når vi alt har funnet ut av det? Tusen takk for all hjelp forresten! Når man har lite viten, men mye vilje så hjelper det iblant med innspill fra mer kyndige, så det setter vi stor pris på! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.