Jump to content

Volvo V50 1,6D 2005 modell - Tikkelyd omkring motor

Rate this topic


kh-audia6
 Share

Recommended Posts

Hei,

Har en Volvo V50 1,6D 2005 modell som humper å går, men har i en god stund opplevd "tikkelyder" fra omkring motor. Opplever det ikke som ventiler eller løse dyser.

Lyden er ikke konstant, men kommer og går litt...enkelte ganger hører jeg det godt når jeg kommer inn mot kryss/rundkjøringer og når jeg parkerer, når turtallet avtar.

Eller merker jeg ingen ting på bilen driftsmessig, starter og går nokså godt.

 

Noen som er kjent med dette problemet? og kanskje har funnet løsningen?:)

Link to comment
Share on other sites

PSA-motor? 1.6 diesel fra Ford/PSA er en forferdelig dårlig motor. Er du heldig kan det være kun slitte ventilløftere, men kan også være relatert til lavt oljetrykk. Ellers er dyser og balansehjul på veiv svake punkter på disse, begge kan gi tikkelyder.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, Quattro73 skrev:

PSA-motor? 1.6 diesel fra Ford/PSA er en forferdelig dårlig motor. Er du heldig kan det være kun slitte ventilløftere, men kan også være relatert til lavt oljetrykk. Ellers er dyser og balansehjul på veiv svake punkter på disse, begge kan gi tikkelyder.

Hei,

Antagelig, flere deler som er merket med Ford...godt å høre det er en forferdelig dårlig motor :P og det kan jeg godt tro! men den har nå gått jevnt å trutt de siste årene, så prøver å holde liv i den! 

Er jeg heldig så holder det med å evt prøve å bytte ventilløftere? Eller bør jeg bytte mer i samme slengen? Dyser var tanken, så de er overgått og kontrollert.

Link to comment
Share on other sites

Om planen er å ha bilen en stund, noe jeg antar, så ville jeg gjerne spandert en time på verksted - for å få noe mer håndfast å forholde seg til. Det er skrekkelig vanskelig å stille diagnoser uten å ha bilen foran seg, ventilløftere er bare noe jeg nevner som kan skape tikking - blant mye annet. Ville derfor ikke skiftet løfterene uten at en eller annen (verksted eller annen kyndig) hadde konkludert med at det er de som tikker. Innvendig motorrens kan også hjelpe på ventiltikking (fra hydrauliske løftere), utføres rett før skifte av olje og filter.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Quattro73 skrev:

Om planen er å ha bilen en stund, noe jeg antar, så ville jeg gjerne spandert en time på verksted - for å få noe mer håndfast å forholde seg til. Det er skrekkelig vanskelig å stille diagnoser uten å ha bilen foran seg, ventilløftere er bare noe jeg nevner som kan skape tikking - blant mye annet. Ville derfor ikke skiftet løfterene uten at en eller annen (verksted eller annen kyndig) hadde konkludert med at det er de som tikker. Innvendig motorrens kan også hjelpe på ventiltikking (fra hydrauliske løftere), utføres rett før skifte av olje og filter.

Nja, den går så rimelig som pendlerbil at en får prøve å holde liv i den! 

Takk for litt informasjon!:)

Link to comment
Share on other sites

Dysebanking er ikke uvanlig på PSA 1,6 med Bosch dyser.  Ryker den blått ved oppstart? Men om tikkingen kommer og går så kan det også være noe mekanisk. En erfaren PSA-mekaniker vil nok kunne gi deg mer info en en slik fjerndiagnose det blir i et forum.

Hvor mye har motoren gått? Svinghjul kan det også være. Men som Quattro73 skriver så kan en god motorrens sammen med dyserens gi deg en pekepinn. Ikke enig i at PSA er en dårlig motor men problemet er longlifesystemet som gir mye avleiringer av sot som gir diverse mekaniske slitasje og turbohavari. Har flere tilfeller hvor disse PSA-motorene har rundet 400k.  

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei igjen, 

Dagene flyr avgårde så har ikke tenkt mer på bilen, men den tikker og går fortsatt! merker overhodet ingen ting på bilen, oppstart er normal og stille, men den der tikkingen kommer etter at motoren er ved "normal" temp, hører tikkingen avta ved turtallet inn mot kryss og rundkjøringer...den har nå rundet 218 000, noe som i grunn ikke er rare greiene! Det er sjekket stort sett det meste ved motoren, siste var dysesjekk hvor vi også freste og satte i ny kobberpakning.

Det er en del flere som også nevner avleiringer og anbefaler å ta en motorrens! så tenkte å prøve det nå til helgen.... samtidig har noen nevnt at oljen kunne være litt tynn? Det trenger vel ikke være tilfellet om det er avleiringer som gir "treghet" i systemet

Bruker 5w-30 helsyntetisk longlife

Turbo er også forholdsvis ny

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Similar Content

    • By gst93
      Hva er intervallene på bytte av reg reim på Volvo v60? D3 motor, 2012 modell automat. 
    • By Vdtuning
      Har akuratt satt i den nybygde motoren min en B230F som er bygd til turbobruk men er ikke turbo i den , problemet er at den tåler ikke lite gass og går absolutt ikke på tomgang.. skyter i luftfilter og virker noe tamm.. 
      Alle pakninger er nye , rotor og fordelerlokk plugger , kont reg timing  , rotorstilling , svinghjul sitter med blankt triggerfelt i starter hull .. tps er riktig mtp klikk i det man vrir litt på rulla..
      Har sveist igjen Egr og tomgangs regulatorhull i innsug .. 
      Må legge til jeg har frest stemplene flate og tatt ut litt i forbrenningskammeret i toppen . Dette er gjørt på måfå ..
    • By Odderling
      Hei jeg prøver å finne ut om det finnes åpne takrails til min Volvo 855 gl 1994. Takk for svar :)
    • By Marius T
      Jeg har en Renault Laguna 2003 modell Bensin. Gått 186476 km
      I det siste har bilen min begynt å tikke, usikker på om det er ventilene som må byttes. Toppakningen er fin, det er ingen tegn til lekkasje fra ventilene. Men har noe oljelekkasje.
       
      Jeg legger ut en liten video så det et enklere for folk om de vet vet hva som er problemet. Men hadde også vært fint med en guide hvordan dette kan fikses?
      Høres ut som en Dieselmotor.
       
      https://files.fm/u/9e6wfjhmb
    • By MariaJRoten
      Heisann :) 
      I det siste har det plutselig kommet en høy pipelyd når jeg kjører min Volvo V70 (02-modell). Denne lyden varer kun ett sekund, og virker å komme på helt tilfeldige tidspunkt. Noen ganger kan det være med kun få minutters mellomrom, mens andre ganger kan jeg kjøre i 30 minutter uten noen lyd. Det er ikke noe fast mønster så vidt jeg har skjønt. Denne lyden kommer også når radioen er skrudd helt av. 
      Det høres nesten ut som om lyden kommer fra høytaleren i nakkestøtta på sjåførsetet (som jeg tror hører til den innebygde telefonen), men det kan like godt hende at den kommer fra høytaleren i sjåførdøra. Jeg hører iallefall lyden mye tydeligere når jeg er sjåføren enn passasjer. 
      Jeg har nylig byttet til et "nytt" brukt instrumentpanel, da det forrige ble defekt, men synes å huske at jeg hørte denne lyden før byttet også. Denne bilen blir ikke brukt så mye, så det kan godt hende jeg husker feil, og at denne pipelyden faktisk kom etter byttet av nytt gammelt instrumentpanel... 
      Er det noen som aner hva denne lyden kan være? 
  • Populære emner nylig

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy