Jump to content

Rate this topic


Troxx
 Share

Recommended Posts

Har vanskelig for å finne riktig del. Det finnes jo 3 forskjellige dimensjoner bare på klossene for aktuelt år.
Skal skifte bremseskiver, og da blir det til å skifte bremseklosser også. Det er snakk om en Touran 1,9TDI (105hk) 2006-mod.

På nettsider der vi kan handle deler står der om bremseskivene: "For PR nummer :1KS," noen andre klosser passer til PR nummer 1KF/1KE eller 1KJ.

Forskjellen på skivene er vel diameter og tykkelse, og jeg antar alle vil passe på aksel, men det spørs vel om de passer inn med caliper.

Bremseklossene har samme problem, de finnes i litt varierende dimensjoner, men jeg vet ikke om det er slitedelen eller "monteringsbeslaget" de har tatt mål av.

Passer alle klosser i alle calipere til touran 2006 mod?

Drivknute til Transporter 2,5TDI 2001-mod skal også bestilles. Her er det forskjell på "hjulside" og "girkasseside",   trolig for at beskrivelsen skal passe til britiske biler også. Jeg vet ikke hva som er girkasseside eller hjulside, og søk på nett etter forklaring på dette eller forrige problem viste seg å være resultatløst. I tillegg er det forskjell avhengig av om man har ABS eller ikke...
Antar "hjulside" tilsvarer høyre side på en transporter (med rattet som normalt på venstre side), er det riktig?

Link to comment
Share on other sites

Gi meg chassienr. så skal jeg finne riktig skiver/klosser for deg.

Hjulside menes med det som går MOT hjulet og mot girkasseside menes med det som går MOT girkassen.
Hjulside = Ytre
Girkasseside = Indre

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbudet mht chassienr Jesper, jeg gikk igang med skive- og klosskift.. Og hadde kjøpt klosser på BT, det ble selvfølgelig feil deler. Så jeg fikk byttet dem i noen som ikke skulle passe, men de passet. Forøvrig kjøpte jeg trolig feil bremseskiver i utgangspunktet, men jeg kjøpte mindre diameter enn det som stod på bilen. Klossene har nå 100% kontaktflate mot bremseskive så da er det vel greit. Tror alle skivene passer på aksel.

Jeg ble ikke så mye klokere mht forklaringen på hjulside/girkasseside. Men jeg får vel ta en titt under bilen. Venstre side kan vel kalles førerside...er det også hjulside på en transporter 2001 modell?

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Troxx skrev:

 Jeg ble ikke så mye kolkere mht forklaringen på hjulside/girkasseside. Men jeg får vel ta en titt under bilen. Venstre side kan vel kalles førerside...er det også hjulside på en transporter 2001 modell?

Du har to drivaksler på din bil, en på førerside og en på passasjerside, altså en til hvert drivhjul foran.

En drivaksel har to drivknuter, en i hver ende. Den indre drivknuten er festet på girkassen, altså girkasseside. Den ytre drivknuten er festet i hjulnav, altså hjulside. Oppsummert har du til sammen fire drivknuter, to mot hjulene og to mot girkassen (en på hver side).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

Bilde av drivaksel på førerside, venstre drivknute på bilde er girkasseside, siden den er festet mot girkassen. Den til høyre på bildet er hjulside, siden den er festet i hjulnav. Er likt på andre siden (passasjersiden).

replace-a-cv-boot-023.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

Takk Quattro.. Jeg ble etterhvert ganske sikker på at det var slik det hang sammen. Du sier det er likt på den "andre"  siden... og det kan jeg nok være enig i, men for å oppklare: en hjulside drivknute passer på hjulside på begge sider og en girkasseside passer på girkasseside på begge sider.

Oppfølgingsspørsmål: Hvordan hører man forskjell på hjulside og girkasseside?

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, ytre drivknute (hjulside) passer normalt på begge sider, altså er de like (ytre) på begge sider. Indre drivknute (girkasseside) er også normalt like på begge sider, dog passer som regel aldri høyre og venstre drivaksel om hverandre, da de ofte har forskjellig lengde.

En defekt ytre drivknute pleier lage knekkelyd når man har fullt rattutslag og litt pådrag. F.eks. om man svinger fullt til den ene siden og kjører/rygger i sirkel. Indre drivknute kan lage lyd, dog ikke så ille som når ytre knute er defekt. Har og opplevd defekt indre drivknute som kun lager vibrasjon og ingen lyd. Som regel sjelden at indre drivknute ryker, forekommer (av min erfaring) mest på biler som er senket.

main-qimg-32df464e2e65e8f2c2ab7c062206fe

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

Wow. Dette var innertier :-) Nå er det bare å sette igang med bestilling av hjulside drivkute, vente på postgang og gjøre jobben. Det kan være utrolig frustrerende når det er uklart hvilken del man skal bestille, samtidig som jobben passer ganske bra som "reparasjon som kan gjøres selv". 2-3 nyttige kunnskaper rikere og sikkert 2-4000kr spart.  

Link to comment
Share on other sites

Husk ny senterbolt som fester ytre drivknute til nav, samt de som fester indre knute mot girkasse, dette er strekkbolter beregnet for engangsbruk. Husk og momentnøkkel.

Har laget en guide for bytte av mansjett/ytre drivknute, ikke for din bil, men prinsippet er det samme. 

 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Similar Content

    • By Touran07
      Heisan. Har en VW Touran 2007mod, med en fjernkontroll som ikke fungerer. Fjernkontrolleren brukes til å skru av og på parkeringsvarmeren. Man kan ved hjelp av fjerkontrolleren skru av parkeringsvarming, men man kan ikke skru på varmingen. Fjernkontrolleren er altså ikke tom for strøm. Man kan også aktivere parkeringsvarmeren fra innsiden av bilen, men da ved hjelp av en knapp på dashbordet. 
      Dette er meget plagsomt på vinterstid da man må ut i bilen for å varme den, i stedet for å aktivere det ved hjelp av fjernkontrolleren. Er det noen her inne som vet hva problemet kan være? Og er det noe man kan fikse selv, eller burde man ta den til verksted?

      Her er typen fjernkontroll det er snakk om.
    • By mantayn
      Hei, har en Corolla 2005 hatchback.
      Bremserør bak måtte byttes på EU kontroll, jeg tok de av og lot bilen stå i et par uker tappet for bremsevæske. Fikk koblet på nye rør og slanger bak og fylte på bremsevæske. Pedalen er helt myk og jeg får ikke trykk i den uansett hva jeg gjør. Prøvd å lufte vanlig med en som trykker inn pedalen og en lufter, men ingenting kommer ut. Prøvde da et bremseverktøy som suger ut bremsevæsken med kompressor. Det kommer tydlig ut bremsevæske da, ser ikke ut som det er en konstant og fin stråle bak. Prøvde dette et par ganger men får fortsatt ikke pedalen tilbake. Jeg kan heller ikke se noen tydlige lekkasjer rundt de nye rørene.
      Jeg har også prøvd å lufte hovedsylinderen ettersom jeg tenkte dette var problemet siden den hadde stått så lenge, men det så heller ikke ut til å virke.
      Er det noen som har en anelse hva som kan gjøres her? Virker ganske håpløst for øyeblikket...
    • By Larselt
      TRENGER RÅD OG TIPS!!
      Jeg kjøpte en Golf 1.2 tsi 2013 modell privat for ca en måned siden, merket fort at det var noe et eller annet som ikke stemte. For når jeg akselerer så begynner bilen å riste kraftig og lugge, dette er mest i 5. og 6. gir, fra 1500 til 2200 omregninger ca. 
       
      Var innom VW verksted og fikk sjekka opp, de fikk opp en feilkode som viste at 3. og 4. coil var noe galt med. Bestilte to nye coils og fikk bytta de selv. Men det virka som bilen blei verre og ristinga og lugginga blei verre, det virker som bilen også «skipper» litt nå også, altså bilen plutselig mister effekt også kommer på igjen under kjøring.
      Hva kan være galt? Ingen lamper eller no lyser, bilen hadde service for 6 måneder siden og nylig EU-godkjent. Hva kan jeg gjøre?
    • By pettergulbra
      Hei
      Bestilte fra Skruvat og har sef fått feil str på skiver, ser også ut som feil klosser. Selv om jeg har lagt inn reg. nr.
       
      Nå har jeg plutselig funnet ut at det er PR nr på deler til bremsedeler for VW. 
      Men ut fra de numrene jeg kan finne på kortet i service heftet, finner jeg ikke noe som kan passe med de numrene, som Skruvat har skrevet man skal se på. Hmm? 
       
      Noen forslag? 
       
      Petter
       

    • By Handshake
      Da jeg startet bilen begynte fem varsellamper å lyse gult og i displayet kommer følgende tekst: "Feil; ABS / stabilitetskontroll (ESC)". Jeg måtte kjøre videre og kunne ikke merke noen innvirkning på kjøringen. Skal få Møller til å se på det, men de har lang ventetid. Noen andre som har erfart noe lignende eller som kan si noe om hvorfor alle lampene begynner å lyse på en gang?? (parkeringsbrems, ABS, antiskli, airbag og dekktrykk)
  • Populære emner nylig

  • Recent Achievements

    • Trulsp went up a rank
      Korporal
    • martinlol went up a rank
      Korporal
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy