Gå til innhold

Marthe meid ned av fyllekjører

Ranger emnet


Lethal

Anbefalte innlegg

Marthe (16) lever et liv i koma

Meid ned av promillekjører etter skolefest

1081922343.45642.jpg

 

LILLE FAUSKANGER (VG) Den første promillekjøreren hadde brast i fjellveggen, og Marthe (16) trøstet den lettere skadede og berusede sjåføren.

 

Da kom promillekjører nummer to og meide ned Marthe Hestetræet og hennes slektning, 18 år gamle Roy Hestetræet. Promillen til sjåføren ble målt til 2,34.

 

- Marthe er i en koma-tilstand, med store hodeskader, og kan ikke gi uttrykk for sine følelser fra rullestolen. Nå må hun ha pleie 24 timer i døgnet. Tenk frustrasjonen hun må gjennomgå. Hun forstår oss, men kan ikke uttrykke seg, sier foreldrene Unni og Norvald Hestetræet.

 

Marthe er lenket til rullestolen, og blir matet gjennom en sonde i magen.

 

Hun har vært så syk at foreldrene flere ganger har tatt et siste farvel med sin datter. De har vært overbevist om at hun kom til å dø av de store skadene.

 

VILL BILFERD

Nå er Marthe i en oppvåkningsfase, sier mamma Unni Madsen Hestetræet.

 

I dag møter en 30-åring fra Askøy i Midhordland tingrett tiltalt for promillekjøringen nord på Askøy natt til 14. mai i fjor, da Marthe ble frarøvet sitt friske liv.

 

Den første trafikkulykken hadde gjort at flere ungdommer fra Herdla og Fauskanger hadde samlet seg ved ulykkesstedet nord på Askøy. Fyllekjører nummer to kjørte ned to ungdommer og sneiet flere andre på sin ville bilferd.

 

- Er dere bitre på bilføreren?

 

- Vi må bruke all vår energi på Marthe, sier foreldrene, før mor legger til:

 

- Jeg har vært sint på ham. Fryktelig sint. Så sint at jeg kunne ha spikret ham på veggen. Men det hjelper ingen. Jeg forstår at også han kan ha det vondt. Men det må han bare ha. Fyllekjørere må lære seg å se konsekvensene av sine hasardiøse handlinger.

 

Norvald skal vitne i straffesaken mot fyllekjøreren fra Askøy. Unni orker ikke å møte ham.

 

Nå bygger Unni og Norvald på huset sitt på Lille Fauskanger, for å lage en leilighet tilpasset Marthe.

 

- Hele familien ble rammet av ulykken. Marthes søsken, besteforeldre og resten av familien. Vennene hennes. Alle.

 

- Vår datter var en uskyldig livsglad jente i 10. klasse på vei hjem fra en skolefest. Hun var edru. Så blir hun bare meid ned av en fyllekjører mens hun står og trøster en annen lettere skadet fyllekjører. At noe slikt skulle skje med et av mine barn, er en tanke som aldri har foresvevd meg, sier Norvald Hestetræet.

 

Siden ulykken har Marthe tilbrakt åtte måneder på sykehus.

 

Tok Farvel

- Det var spesielt kritisk før jul. Da var vi sikre på at hun kom til å forlate oss. Sammen med en prest tok vi flere ganger farvel med henne ved sykesengen på Haukeland universitetssykehus. Hun led slik at vi ba henne om å slippe taket i livet. Men Marthe var sterk. Hun ville det annerledes, sier Norvald - som førte dagbok hver eneste dag da Marthe kjempet for livet sitt på sykehuset.

 

- Legene betegnet det som et mirakel at hun overlevde den kritiske fasen.

 

Fyllekjøreren som meide ned Marthe, lå en stund i sengen ved siden av henne på sykehuset.

 

- Han kunne spasere ved egen hjelp ut fra sykehuset søndagen etter - da lå Marthe i koma og kjempet for livet. Det er noe alle som kjører i fylla skulle tenkt på, sier Unni og Norvald Hestetræet.

 

- Vi blir sjokkert over at det i deler av ungdomsmiljøet finnes de som skryter av å ha kjørt i fylla, sier ekteparet.

 

:eek:

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette er så jævelig at jeg finner ikke ord!

Fyllekjøring skulle vært straffet 100000 ganger hardere enn det det gjøres :mad:

 

Tenkt på hu stakkars jenta, som sitter der, kanskje helt klar i hodet og ikke kan rikke en finger!

Hadde det vært meg så hadde jeg villet blitt skutt på flekken, det er ikke et verdig liv!

Helt forferdelig!:(

 

Nå kjører jeg ALDRI i påvirket tilstand, men hadde jeg vært føreren hadde jeg ikke klart å leve et minutt lengre..

 

Finner ikke ord igrunn, det er bare helt jævelig!

Håper de som har den minste tvil om de skal kjøre i fylla, aldri gjør det etter de har lest dette!

 

- Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det lethal! Er ikke mulig å si hvor viktig det er å bli mint på dette. Gjeller ikke bare fyllekjøring men også råkjøring på uoversiktlige steder. Det er noe alle må prøve å ta seg selv i nakken på.

"I'm a double bagger. Not only does my husband put a bag over my face when we're making love, but he also puts a bag over his head in case mine falls off."

Joan Rivers

 

"I haven't reported my missing credit card to the police because whoever stole it is spending less than my wife."

Ilie Nastase

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by HellBound

http://www.helpjacqui.com/Intro_02.htm (warning)

 

Se der da...sånn kan det gå damndamn :(

 

FYFAEN!

 

Hadde jeg vært han som kjørte på hun der så ville jeg ha følt meg bedre hvis hun faktisk hadde stryket med i kollisjonen i stedet for å leve et slikt liv hun nå gjør..

 

Derfor burde fyllekjøring som ender i at folk blir handicapet/lemlestet/osv og får sterkt nedsatt livskvalitet, vært MYE HARDERE straffet.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Laaars

Og han fikk sin dom i dag....

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=224188

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=224177

 

TO ÅR!!!! Hva faen er to år? Mot at jenta ble lam, og må stelles 24 timer i døgnet, ikke kan snakke osv...

 

To år er jo faen meg lommerusk! Sitter sikkert ikke inne et år engang...

 

20 år hadde vel vært mer passende...

2002 Jaguar XJ 3,2 V8 Executive

1993 Audi 80 2.0S Avant

Jettaeinser.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en kjenning av meg som var ute og fyllekjørte, jeg og en kompis møtte han på en parkeringsplass, og spurte om hva i helvete han dreiv med, om han ikke tankte på at han kunne skade noen. Svaret vi fikk var "Driter vel jeg i". Svaret han fikk var at jeg tok nøkla hans og kyla de inn i skogen. Bilen sto der i ei uke :D

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mad_Maxx

Var en kjenning av meg som var ute og fyllekjørte, jeg og en kompis møtte han på en parkeringsplass, og spurte om hva i helvete han dreiv med, om han ikke tankte på at han kunne skade noen. Svaret vi fikk var "Driter vel jeg i". Svaret han fikk var at jeg tok nøkla hans og kyla de inn i skogen. Bilen sto der i ei uke :D

 

Det syns jeg var veldig bra gjort av deg! Er mange av de som bare tenker "jaja, ditt problem" og lar de rase videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Værste var at fyrn sa at han ikke huska hvor han hadde lagt nøkla dagen etter. Tipsa stefaren min (lensmann :D ) om det neste gang han fyllekjørte.. Fyrn sitter nå og sturer uten lapp.. Til pass for han! Typen som aldri lærer!:mad:

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg i vinter var sjåfør for en halveis bekjent av meg fra "Martins" i Lillestrøm og hjem til faren hans på Fetsund. Han har helt lik bil som meg så hele turen snakka han om hvor fort han hadde hatt sin og lurte på hvor fort min gikk osv osv..

 

Da vi kom fra dit han bodde gikk han visstnok inn for å legge seg, trodde vi...så da bare dro vi videre. Noen hundre meter unna huset hans stopper jeg i en busslomme fordi jeg måtte bruke mobilen. Samtidig som jeg snakker i mobilen ser jeg en Lancer komme susende ut fra en sidevei før sjåføren drar brekket inn i en snøkant og snurrer 180 grader rundt. Gjett hvem det var..

 

Vi var nå tre stykker i bilen min, jeg er selvfølgelig eneste edru person. De andre bare "å herregud...skal han kjøre nå igjen.."

 

Siden han fortsatt er et stykke unna rekker vi ikke å gjøre så altfor mye før han får start på kjerra og durer videre mot "downtown" Fetsund. Han kjører forbi meg som fortsatt står parkert, han tuter og durer av gårde. Nå ringer de kameratene hans til han for å finne ut hva f%¤# han driver med; "Jeg skal til mamma! Kom igjen a, så får vi se hvem som har kjappest Lancer! var det vi fikk til svar.

 

Jeg starter opp og følger etter i rolig tempo (40-50 km/t)...han luringen skulle jo liksom kappkjøre. På toppen av det hele var det vinterføre. Han fyllekjørern kjørte i minst 100, ble borte med en gang nesten. Jeg turte ikke akkurat å oppmuntre han mer. Etterpå så vi bilen pent parkert foran huset til moren hans, at det gikk bra er helt utrolig. Dette var i et boligområde også..

 

Man kan ikke få straffet fyllekjørere hardt nok spør du meg, spesielt i slike tilfeller som med Marthe hvor en hel familie blir merket for livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by HansenRS

:( er faen meg tragisk, ble hun "ødelagt" for livet eller kan hun bli "normal" ?

Hun er lam, og kan ikke snakke. Må stelles 24 timer i døgnet.

Blir nok aldri normal.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir særiøst dårlig inni meg når jeg hører om slikt. Han karen skulle ha hatt livstid spør du meg. En passende straff for å bli tatt i å fyllekjøre skulle ha vært inndratt lappen på livstid. Og da mener jeg ikke at man må ha over 1-1,5 i promille, men 0,2 - 0,5 et sted. Fyllekjøring skulle vært likestilt med drap spør du meg.

 

Han karen fikk ALTFOR mild straff. Nå må faen meg de apene på tinget våkne snart. anger2

 

Ser jeg en av vennene mine fyllekjøre så skal jeg enten a: banke dritten ut av vedkommende eller b: ta nøkla hans og kaste de langt avgårde. evt begge deler.

 

Jeg er dyyypt sjokkert over hvor milde straffer det er for slikt her i landet.

The Imitation of any or all maneuvers made by 4WS Honda Prelude is hazardous to your car's health.Driving a Prelude may cause loss of interest in other cars, sleepless nights, cold sweats, and other symptoms of addiction. If symptoms persist, DRIVE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår