Gå til innhold

Startproblemer Avensis 2000 Diesel

Ranger emnet


sigurdTRD

Anbefalte innlegg

Hei,

 

 

Har en 2000 model Avensis 2L diesel T22 med noen startproblemer. 

 

Når tenningen vris, kobler startmotoren inn og begynner å starte motoren. Men etter 1-2 sek kobler den ut igjen. Men det kan høres at startmotoren fremdeles spinner. Hvis jeg fortsetter og holde tenningen inne, så fortsetter den å spinne og kobler litt inn og ut. Når den da kobler inn igjen kommer det en hylelyd (likner på feilgiring), som mest sannsynlig er startmotorens tenner som spinner inntil svinghjulets tenner, før den greier å koble seg helt inn. Fram til nå har jeg hele tiden greid å starte motoren ved å holde tenningen inne til startmotoren får ordentlig tak lenge nok til at motoren starter. Men dette er jo ikke helt heldig for starmotorens tannhjul og svinghjulets tenner!

 

Hva kan være galt her? Det jeg aller helst vil få bekreftet er at problemet faktisk ligger i startmoren, slik at et bytte vil fikse problemet. Men kan problemet ligge et annet sted? tenningen?

 

Siden tannhjulet til startmotoren ikke hele tiden vil skyve seg fram for å koble inn svinghjulet, kan det høres ut som det er noe galt med solenoiden! Men kan solenoiden være defekt hvis startmotoren faktisk spinner hele tiden?. Det er jo solenoiden som kobler inn startmotoren.

 

Jeg har allerede tatt ut startmotoren og testet den med batteriet. Den ser ut til å fungere helt fint. Startmotoren går og solenoiden kobler tannhjulet helt inn. 

 

Mvh Sigurd

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendix drevet er ok?

 

Sjekk startkransen på svinghjulet, mistenker at du kan ha voldtatt den med startinga, og at du rett og slett har ødelagt startkransen. 

Hvis det er tilfellet må svinghjul byttes (med mindre det finnes løs startkrans som kan monteres på) 

 

Uten vite eksakt hva som skjer, så kan det høres ut som starter ikke alltid går i inngrep, og det er ikke veldig uvanlig heller, i det tilfellet må starter byttes. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår