Gå til innhold

Pris på bytte av stempelringer på Mazda 6 2005

Ranger emnet


^Th0mas^

Anbefalte innlegg

2.0l Bensinmotor eller? Det er en drittmotor, rett og slett. 

 

Pris på det er umulig å gi på hånd, men jeg anbefaler å IKKE sette noe sånt på et "billigverksted" med laber kompetanse. Litt avhengig av hvor i landet du bor, men det finnes mange kompetente motorverksteder rundt omkring i Norge. Kan tenke meg det ender opp i 15-20'000,- klassen et sted, men det kan både bli rimeligere og vesentlig dyrere. 

Kanskje du skal sjekke hva en brukt motor går for i Sverige?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av verkstedene mente at et motorbytte kan havne på cirka samme pris, og for alt jeg vet kan dette ende opp med å være en såkalt drittmotor også. Helt korrekt, det er motoren du beskriver. Merkeverkstedet snakket om at dette var veldig vanlig på disse motorene. Men samtidig vil jeg ikke få tak i bedre bil til prisen av reperasjonskostnaden. Bor i Tromsø. Vet ikke om et dedikert motorverksted her. 

 

Tror verkstedet er kompetent. Lav pris pga det kun jobber to mekanikere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det samme motoren som ble levert i bl.a Ford Mondeo fra samme tidsperiode, de kunne begynne å brenne olje lenge før de var gått 100'. Vet om eksempler på motorer som har brent olje fra de var nye. Byttemotor på garanti og samme problem oppsto igjen etter få kjørte kilometer >50'

 

Ja, det er fult mulig å ende opp med en annen motor som brenner olje, men har motoren/bilen din gått langt er det en mulighet du bør vurdere.

Da kjøper du selvfølgelig A kvalitet hvor motor har vært startet opp og verifisert at den ikke brenner olje.

 

Jeg har aldri skrudd på disse motorene spesifikt, men hørt og lest mye om de og igjennom bekjent som jobber som mekaniker på Ford merkeverksted, og hvis jeg ikke husker helt feil så er det flere av tilfellene at det også/eller har vært ovalitet i sylinderene, og da blir det brått en mye dyrere affære. 

Uansett, før noe som helt gjøres så ta en leak down test (sylinderlekkasjetest). Hvis du har et sjeldent eksempel av en motor hvor det ikke er feil på stempelring/sylinderforing så kan det være så enkelt som ventiltetninger og da er prisen også en brøkdel.

 

Hvis det er et merkeverksted, har de vært borte i problemstillinga tidligere og vet (burde) hva de gjør.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verkstedet vet nok hva de gjør så de bytter nok det som er nødvendig, men sånn utenom diverse pakninger ol. så bør rådelager og registerreim sett byttes + vannpumpe. 

Litt avhengig av konstruksjon, men hvis det er krysspinne foring i stemplene ville jeg byttet de. Jeg ville også byttet ventiltetninger, når først toppen er av.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket plutselig i dag at problemet var borte når jeg prøvde å fremprovosere det. Jeg hadde heller ikke merket det før EU-kontrollen, fordi jeg har aldri brukt å presse den til 7000 omdreininger. Kan nesten virke som om det meste er blåst ut. Den har heller ikke noe stort oljeforbruk. Har mistanke om den er noe daukjørt, og derfor kan ha reagert på turtallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra den ble godkjent. Følg med på oljeforbruk fremover.

 

Ang. prisforskjell så har han ene tatt i for å ikke gi for lavt prisoverslag og han første har gitt deg pris i den lave enden av skalaen, som fort kan bli sprengt hvis noe annet må byttes.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

sjekk utluftings slangene til motoren.

vis dem går tett så får man høyt trykk i bundpanna og under stemplene.

å får du mye trykk under stemplene så vil ringene få problemer med å dra ned oljen..

kan å ha vært mye koks/sot i og rundt ringene som har holdt dem fast så dem ikke får nok press mot syl veggen..

det lønner seg av og til å kjøre bensin motorer på litt høyt turtall av og til for å få renset dem litt.

 

e nu bra du fikk bilen gokjent..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.0l Bensinmotor eller? Det er en drittmotor, rett og slett. 

 

Har denne motoren. Har fått med meg at oljeforbruket er ekstremt i mange tilfeller, men er det flere ting som ikke er bra? Har i alle fall ikke hatt problemer så langt, bilen har gått 150.000 km (kjøpte den da den var gått 112.00 km). Uansett greit å vite hvis det er flere ting å passe på fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter et spjeld i innsugsmanifolden som opplagringen omsider vil bli utslitt på. Det har hendt at dette spjeldet har løsnet og forsvunnet inn i motor.

Symptomer på dette er ulyd fra innsuget. Også det allerede nevnte oljeforbruk som er meget utbredt. 

 

Må ærlig innrømme at jeg ikke husker så mye fra den tiden jeg var "aktiv" på Ford fronten, men FCN (FordClubNorway) sitt forum er det mulig og søke opp og se hva du finner om motoren der.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår