Gå til innhold

Starter men dør ut etter 2-3 sekund ?!

Ranger emnet


Shiqwita

Anbefalte innlegg

Halloen!

 

Byttet nylig motor på min A4 B5 1.8 turbo.. 

Orginal motorkode var AJL ny motorkode er ANB (hadde delebil stående)

 

Bruker følgende fra AJL (for å beholde de 30 hestene ekstra)

 

Turbo (hørt AJL har større,flyttet over for å være sikker)

dyser (var lettere å skru av 2 skruer og ta av hele fuel rail)

lmm

ecu

elnett

Innsug

forge resirk

 

Bilen startet og gikk fint før toppakning røk over natten (vært dårlig lenge)

 

når jeg har flyttet over alt og satt i motor og alt er klart til oppstart så er den veldig tungstartet, brukte 1 stk batteri før den startet..

nå starter den lett og går rent uten fjusking før tenning blir kuttet og den før ut

 

Startsperre lampe lyser/blinker ikke

Motorlampe lyser ikke idetheletatt. (husker ikke om denne har lyst tidligere ved å skru på tenning)

 

koblet derfor opp med Vw tool da dette har funket før for å lese ut feilkoder (tenkte om jeg hadde glemt å koble på noe,så skulle sjekke etter feilkoder)

fikk ikke kontakt med ECU med dette

Prøvde da med VAG-COM som da heller ikke fikk kontakt med ECU (funket før)

får heller ikke kontakt med display/instrumentpanel

ALT annet får jeg kontakt med (radio,bremse etc)

 

Sjekket alle sikringer og testet alle releer alt ok (ett som jeg ikke husker navn på hadde veldig høy motstand "70 Ohm")

om man kobler ut alle sensorer så kommer heller ikke motorlampen..

 

 

sjekket alle jordingspunkt i motorrom og i dashbord ------- Alt OK.

sjekket etter vacum lekkasje ------------------------------------ Alt OK

sjekket ECU kontakt ---------------------------------------------- Alt OK. (kontakt rens, selv om der ikke var irr)

 

ecu'en ble aldri gjort noe med før startproblemet oppstod (begynte å se etter dårlige kontakter osv)

ECU funket fint før motorbytte

 

er ganske oppgitt akk nå etter 3-4 dager feilsøking.. noen som har ett ordentlig koblingsskjema som jeg kan måle meg frem til? 

 

mulige feil som jeg tror

 

ECU gåen (selv om den funket før bytte og ingenting er rørt)

kortsluttning en plass

ECU passer ikke til ANB (men burde alikevell fått kontakt med ecu via diagnose......)

 

at noen kjenner en kar som kjenner ei ku som kjenner ei geit som kjenner en kar som har peiling så hjelper dette VELDIG 

bor du i ålesund området så er dette ett svært pluss om du vill ta en titt!

 

 

Regnr for dem som trenger d mtp koblingsskjema

DJ 85466

 

post-144851-0-57890500-1466277992_thumb.jpg

 

Frieksos ved downpipe flens, derfor masse lyder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig ut som startsperre, da den går akkurat like lenge hver gang du prøver. 

Nøklene er programmert opp mot startsperra, som jeg regner med ligger i motorstyreenheten på den. 

 

Kan jo og hende uten at jeg er noen Audi-ekspert at det blir feil med kontakt til instrumentet når du setter i en annen styreenhet enn orginalt. 

Hadde nok heller prøvd å sette tilbake det opprinnelige ledningsnettet sammen med styreenheten. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er det som er rart, styreenheten, instrumentet og nøkkelen alt er koblet opp til opprinilig i bilen er det jeg bruker nå

var nettop derfor jeg bruker mye fra AJL for å unngå startsperren samt beholde 180hk istede for å gå ned til 150

1.8 motoren er 99% identisk, små forskjeller som innsug og turbo (som jeg bruker fra min orginale motor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ecu mapet opp til den motoren som den sto i.
Det er vel det feilen ligger.
Da også blir startsperren feil.
Først må du lese av configfila mappet av motorstyringen, mappet så laste det inn på nytt modifiserte det inn på din.
Så det blir riktig.

Eller ta den andre ecu montere den også chipe den opp. Så du får ut antall like mye hk..

 

 

post-131502-0-15145600-1466344514_thumb.png

post-131502-0-63690100-1466344523_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal da ikke har noe å si hvilken motor som står i sålenge ecu, elnett og alt inni bilen er det bilen kom med orginalt
har funket med vag-com før... så er ikke endret noe der mtp software/programmvare... 

 

kan også nevne at motorlampe ikke lyser, ikke engang ved tenning har ikke tenkt over dette så vet ikke om den har lyst ved tenning tidligere...

ellers er ALT elektrisk urørt annet enn å koble ut kontakter fra motor som sto i bilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorlampa har ikke jeg heller. På min men jeg har endra noe på software på min.

Men har tilgang til ecu med vag com.

 

Men startspere er ikke samme som du har fra før og det kan være den som slår inn.

Er vel 99% at du må kode om ecu.vin,immo,kode.

Da legger du inn koden som er i cluster og nøkler fra passatprogram startsperre fra gamle til ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt resonement av det du beskriver:::

 

Du får ikke kontakt med ECU med VAG-COM (men OK mot andre enheter).

Instrument viser ikke motorlampe, og heller ikke startsperre-lampe.

 

Dette tyder på at det ikke er forbindelse til ECU hverken fra instrument eller OBD2 kontakt.

Når ECU ikke får kontakt med startsperra som sitter i instrument stopper den motoren, og siden det ikke er forbindelse lyser da heller ikke startsperre indikatoren i instrumentet.

 

Dette tyder da trolig på enten feil i ECU, eller ledningsfeil.

 

 

 

Edit: Kanskje sjekke med VAG-COM om instrument og startsperre har noe feilmeldinger vedr. forbindelse med ECU.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår