Corvinus Skrevet Februar 4, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2016 Er dette en grei jobb å gjøre selv hjemme i egen garasje med kun 2t jekk? Er ikke redd for å skru, har bare begrenset erfaring. Kun byttet bremseskiver, klosser og rota litt i motorrom før. Ikke 100% enda på om det faktisk er fjøra, rister og dirrer når jeg kjrører, rimelig sikker på at det ikke er en foring, høres lysere og løsere ut. Vurdert om det er kanskje for mye sand under beskyttelsesplata venstre side også som har fått den til å vibrere/ta borti understell på dumper og humper. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet Februar 4, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2016 Om det er bak så er det egentlig fort gjort. Du jekke opp bilen løsner to bolter oppe ved støtdemperen så blir det lettere, og en bolt nede gjennomgangsbolt, så slipper ned braketten som fjøre sitter på. Så tar du bare ut setter inn ny, bruker en jekk under braketten til å få den opp på plass. skru gjennomgangs bolten på plass igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Corvinus Skrevet Februar 4, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2016 Og om det er foran? Sporte det ned til venstre front i dag. Knirker, knaker og dirrer over humper og dumper. Haynes bok er på vei, får ta en kikk der også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet Februar 4, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2016 Du har sikkert ei knekt fjør om det er mye knirking. Du begynner med å løsne kabler nede ved bremsene, så skru ur bolten som sitter i fjærbeinet som sitter til den nedrebærearm. Når dette er løst så tar du toppen og skrur ut bolten på toppen av tårnet. Du tar helle braketten ned og tar den så av. Etter du har tatt ut demper og fjær så må du ha fjærpresse. Dette bilde er en Octavia 2005 mod? Er ikke sikker på hvilken mod du har? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Corvinus Skrevet Februar 4, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2016 Du har sikkert ei knekt fjør om det er mye knirking. Du begynner med å løsne kabler nede ved bremsene, så skru ur bolten som sitter i fjærbeinet som sitter til den nedrebærearm. Når dette er løst så tar du toppen og skrur ut bolten på toppen av tårnet. Du tar helle braketten ned og tar den så av. Etter du har tatt ut demper og fjær så må du ha fjærpresse. Dette bilde er en Octavia 2005 mod? Er ikke sikker på hvilken mod du har? Hørtes ikke så galt ut Det er en 2010 modell, 1.6 TDI (stv/combi 1Z5). Har ikke fjærpresse, men kanskje jeg kan bruke jekkestropp eller to i nøden. Kikka bare kjapt under i dag med hjulet på og så ingen enkel måte å komme til toppen. Må jeg i motorrom for å komme til eller kan jeg gjøre alt fra hjulrommet? Burde kanskje sjekke det lageret på toppen også. Skal jekke litt i morgen, rive og vri litt på ting og få et bedre bilde av ståa før jeg handler deler og spør mer om råd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet Februar 4, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2016 Da blir det samme som på bilde. Ja bolten sitter i motorrommet fra oversiden, der dempertårnet går opp, der sitter denne mutteren som du må løsne. Du ser den når du tar opp panseret på bilen. Kan være greit å sjekke alt rundt der først du holder på. Om du ikke har fjærspenner så har dem det på biltema som holder til garasje bruk til par hundre kr. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Corvinus Skrevet Februar 4, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2016 Da skal jeg få handlet det i morgen mens jeg likevel må innom sørlandsparken, takk for tips. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Februar 4, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2016 Og skal du bytte fjær så bytt fjærbeinslageret ;) opel astra reagerte på dette 1 Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet Februar 4, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2016 Er heilt enig der som Tkarlsen skriver greit å bytte lageret når en holder på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Februar 4, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2016 For å få ut demperen av navhuset, så bør du vel ordne til et spesialverktøy for å presse presse opp åpningen. Finnes å få kjøpt, men noe passende ordnes lett med vinkelsliperen.Du trenger litt krefter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Corvinus Skrevet Februar 4, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2016 Ser ut som noe jeg kan slipe til fra en tykk bolt, vente med løsning av toppen også kanskje og samtidig dunke litt med gummihammer sånn at jeg har noe som holder igjen. Skal huske å bytte lager samtidig. For alt jeg vet er det kanskje hovedsynderen også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Februar 5, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2016 Om du kun skal bytte fjær så er det mye lettere å skru av bærekula i bunn, stabstaget og endeleddet og ta ut hele spindelen med demperen på. Jeg har prøvd å dele demperen fra spindelen på 2 biler og det er et helvette. Selv med det verktøyet som er vist over her. Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Corvinus Skrevet Februar 5, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2016 Gjorde et forsøk i dag, fjæra var knekt som forventet i toppen. Første problem var å få av vindusviskerne for å få av et deksel over toppen i motorrommet, de var smått irret fast og ga et lite helvete. Verre ble det i hjulrommet. Fikk løsnet armen under og festebolten i navet, men stab.staget som er festet i demperen satte total stopper. Spinner bare rundt siden midten er rundet. Så må nok kappes og påkostes ny stag også, noe jeg verken orket å prøve på eller hadde tid til. Har tilbudt et verksted i nærheten jobben som vil koste like mye som delene. Frustrert. Trodde jeg skulle mestre ei fjær. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet Februar 5, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2016 Det staget bruker jeg barer jeg og kappe sveise på motstykke. Om det sitter som f.... som det normalt gjør. Da er det bare å løsne det, går ganske så grit å få det av da. Bruker å bytte det staget samtlige når jeg først holder på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Corvinus Skrevet Februar 5, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2016 Noen som har eksakt størrelse på torx eller xzn eller hva f det er meningen jeg skal stappe i senter på lenkearm/stabstag bolten for å holde den rolig? Tror jeg runda den ved å bruke feil, og vil handle bits i morgen og prøve igjen på søndag hvis jeg kan få den løs så jeg kan få kjørt på mandag. Workshop manual sier bare at man holde igjen "internal serration" uten å spesifisere størrelse eller type. Vet at navbolten er xzn m14 hvertfall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.