Gå til innhold

Bytte fjør

Ranger emnet


Corvinus

Anbefalte innlegg

Er dette en grei jobb å gjøre selv hjemme i egen garasje med kun 2t jekk? Er ikke redd for å skru, har bare begrenset erfaring. Kun byttet bremseskiver, klosser og rota litt i motorrom før.

 

Ikke 100% enda på om det faktisk er fjøra, rister og dirrer når jeg kjrører, rimelig sikker på at det ikke er en foring, høres lysere og løsere ut. Vurdert om det er kanskje for mye sand under beskyttelsesplata venstre side også som har fått den til å vibrere/ta borti understell på dumper og humper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er bak så er det egentlig fort gjort.

Du jekke opp bilen løsner to bolter oppe ved støtdemperen så blir det lettere, og en bolt nede gjennomgangsbolt, så slipper ned braketten som fjøre sitter på.

Så tar du bare ut setter inn ny, bruker en jekk under braketten til å få den opp på plass. skru gjennomgangs bolten på plass igjen.

 

409511000.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert ei knekt fjør om det er mye knirking.

Du begynner med å løsne kabler nede ved bremsene, så skru ur bolten som sitter i fjærbeinet som sitter til den nedrebærearm.

Når dette er løst så tar du toppen og skrur ut bolten på toppen av tårnet.

Du tar helle braketten ned og tar den så av.

Etter du har tatt ut demper og fjær så må du ha fjærpresse.

Dette bilde er en Octavia 2005 mod?

Er ikke sikker på hvilken mod du har?

 

419411000.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert ei knekt fjør om det er mye knirking.

Du begynner med å løsne kabler nede ved bremsene, så skru ur bolten som sitter i fjærbeinet som sitter til den nedrebærearm.

Når dette er løst så tar du toppen og skrur ut bolten på toppen av tårnet.

Du tar helle braketten ned og tar den så av.

Etter du har tatt ut demper og fjær så må du ha fjærpresse.

Dette bilde er en Octavia 2005 mod?

Er ikke sikker på hvilken mod du har?

 

Hørtes ikke så galt ut

 

Det er en 2010 modell, 1.6 TDI (stv/combi 1Z5). Har ikke fjærpresse, men kanskje jeg kan bruke jekkestropp eller to i nøden. Kikka bare kjapt under i dag med hjulet på og så ingen enkel måte å komme til toppen. Må jeg i motorrom for å komme til eller kan jeg gjøre alt fra hjulrommet? Burde kanskje sjekke det lageret på toppen også.

 

Skal jekke litt i morgen, rive og vri litt på ting og få et bedre bilde av ståa før jeg handler deler og spør mer om råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det samme som på bilde.

Ja bolten sitter i motorrommet fra oversiden, der dempertårnet går opp, der sitter denne mutteren som du må løsne.

Du ser den når du tar opp panseret på bilen.

Kan være greit å sjekke alt rundt der først du holder på.

 

Om du ikke har fjærspenner så har dem det på biltema som holder til garasje bruk til par hundre kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde et forsøk i dag, fjæra var knekt som forventet i toppen. Første problem var å få av vindusviskerne for å få av et deksel over toppen i motorrommet, de var smått irret fast og ga et lite helvete. Verre ble det i hjulrommet. Fikk løsnet armen under og festebolten i navet, men stab.staget som er festet i demperen satte total stopper. Spinner bare rundt siden midten er rundet. Så må nok kappes og påkostes ny stag også, noe jeg verken orket å prøve på eller hadde tid til. Har tilbudt et verksted i nærheten jobben som vil koste like mye som delene.

 

Frustrert. Trodde jeg skulle mestre ei fjær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har eksakt størrelse på torx eller xzn eller hva f det er meningen jeg skal stappe i senter på lenkearm/stabstag bolten for å holde den rolig? Tror jeg runda den ved å bruke feil, og vil handle bits i morgen og prøve igjen på søndag hvis jeg kan få den løs så jeg kan få kjørt på mandag. Workshop manual sier bare at man holde igjen "internal serration" uten å spesifisere størrelse eller type.

 

Vet at navbolten er xzn m14 hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår