Gå til innhold

Corvinus

Bruker
  • Innholdsteller

    26
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Corvinus's Achievements

  1. Corvinus

    Bytte fjør

    Mener det var denne. https://www.bildeler.no/reparasjonshandbok/skoda/octavia-combi-1z5/D/2011/CAYC/?Vare=60500
  2. Kunne tenkt meg å bli kjent med folk som skrur i området Kr.sand - Grimstad, gjerne Birkeland. Er jo mye rally her. Har lite plass til prosjekt hjemme, men lyst å lære. Har en del basiskunnskap, og lærer kjapt. Interessert i å lære samt jobbe med motorarbeid og drivlinje. Ikke snakk om betalt arbeid, mest for å lære og ta det derfra. Gjerne med litt artig selskap og selvfølgelig litt jugehistorier mens man holder på.
  3. Fant denne linken som ser lovende ut sånn kit messig. http://www.allardaluminiumproducts.co.uk/air-systems/egr-delete-kits/egr-delete-kit-volkswagen-golf-tdi-90.html Samt denne: http://www.darksidedevelopments.co.uk/products/darkside-1-6-2-0-common-rail-egr-blanking-kit-and-egr-cooler-delete.html Allard skriver bl.a.: "Generally if you have a mechanical ( vacuum controlled ) egr valve an ecu dash warning light will not show. With regard to later 1.9 and all 2.0 models with electronic egr valves yes it will register an ecu dash light." Lurer nesten da på om jeg er i frisonen med min 1.6. Må finne ut mer om dette.
  4. Har en scanner valgt ut når jeg har får råd, så sletting av kode er greit nok. Ser ut som utfordringen ligger i å få ECU til å enten ikke klare å se at den er blendet, eller å få den til å drite i det. Men liker at du fikk den godkjent av NAF, og blir nesten skeptisk av at de anbefalte det i første omgang... Trodde ikke de var keen på sånt. Lurer litt forøvrig hvorfor Darkside Developments i UK skriver dette: Er det bare salgsprat for å selge partikkelfilterfjerning også, eller ligger det noe i det? Når man drar på i starten på lavt turtall går jo dritten til inntaket når EGR er funksjonelt hvor det nå vil gå rett til filteret i stedet, så noe økt sot vil det jo bli.. men nok til økt partikkelproblematikk? Nå bruker jeg ikke octaviaen som en redneck heller.
  5. Noen som har tips til blende kit eller metode jeg kan bruke på Octavia 2010, TDI 1.6 som passerer EU kontroll? Med mest mulig detaljer. Har allerede måttet bytte den en gang på verksted etter kun ca 90.000. Ass to mouth på en bil er ikke noe mer fristende enn ellers.
  6. Corvinus

    Bytte fjør

    Ja blir halvtoms. Fjandinn. Da må/bør jeg sikkert uansett bytte akselbolt samtidig, hvertfall følge manual hvor det står moment man skal bruke. Som betyr å vente til uka uansett og da kan jeg likegodt få ny staglenke også. Går det greit å bruke fingerfølelse på resten av bolter i området, eller følger dere slavisk workshop momenter og nye bolter ved hver demontering overalt? Forstår jo at det er optimalt, men nødvendig? Feks de 3 som fester nedre arm i navet. Har en stor halvtoms momentnøkkel jeg kun har brukt på hjulbolter egentlig
  7. Corvinus

    Bytte fjør

    Takk. Må få kjøpt inn et par sett med små og store slike xzn 12kant bits. Ikke hatt bruk for det før nå.
  8. Corvinus

    Bytte fjør

    Griptang var noe av det første jeg tenkte på, men er veldig smal eiendom å gripe på. Målet er å redde staget for gjenbruk hvis jeg kan. Gjør et nytt forsøk i morgen, får ikke gjort noe i dag. Får jeg det av tenkte jeg å prøve å kun løsne nav bolten, og slå ned navet nok til å få ut demperen. Har lest at det muligens kan gå hvis jeg klemmer fjæra nok. Visstnok vanskeligere på førersiden enn passasjer på 4x4.
  9. Corvinus

    Bytte fjør

    Noen som har eksakt størrelse på torx eller xzn eller hva f det er meningen jeg skal stappe i senter på lenkearm/stabstag bolten for å holde den rolig? Tror jeg runda den ved å bruke feil, og vil handle bits i morgen og prøve igjen på søndag hvis jeg kan få den løs så jeg kan få kjørt på mandag. Workshop manual sier bare at man holde igjen "internal serration" uten å spesifisere størrelse eller type. Vet at navbolten er xzn m14 hvertfall.
  10. Corvinus

    Bytte fjør

    Gjorde et forsøk i dag, fjæra var knekt som forventet i toppen. Første problem var å få av vindusviskerne for å få av et deksel over toppen i motorrommet, de var smått irret fast og ga et lite helvete. Verre ble det i hjulrommet. Fikk løsnet armen under og festebolten i navet, men stab.staget som er festet i demperen satte total stopper. Spinner bare rundt siden midten er rundet. Så må nok kappes og påkostes ny stag også, noe jeg verken orket å prøve på eller hadde tid til. Har tilbudt et verksted i nærheten jobben som vil koste like mye som delene. Frustrert. Trodde jeg skulle mestre ei fjær.
  11. Bare tenker at AL519 kanskje er mer generisk på koder (som er greit hvis du har andre biler også) og at i908 er bittelitt mer OEM nivå / litt mer rettet mot min Octavia 2010 og flere koder. Hvis ikke virker AL519 mer fornuftig på pris ja. Blir vel i overkant av 800,- når staten har sagt sitt.
  12. Nesten vært gøy bare for å prøve til den prisen. Ser ut som jeg går for i908, virker som et greit kompromiss mellom målrettet funksjon mot egen bil, kvalitet og pris. Fin tråd.
  13. Corvinus

    Bytte fjør

    Ser ut som noe jeg kan slipe til fra en tykk bolt, vente med løsning av toppen også kanskje og samtidig dunke litt med gummihammer sånn at jeg har noe som holder igjen. Skal huske å bytte lager samtidig. For alt jeg vet er det kanskje hovedsynderen også.
  14. Corvinus

    Bytte fjør

    Da skal jeg få handlet det i morgen mens jeg likevel må innom sørlandsparken, takk for tips.
  15. Corvinus

    Bytte fjør

    Hørtes ikke så galt ut Det er en 2010 modell, 1.6 TDI (stv/combi 1Z5). Har ikke fjærpresse, men kanskje jeg kan bruke jekkestropp eller to i nøden. Kikka bare kjapt under i dag med hjulet på og så ingen enkel måte å komme til toppen. Må jeg i motorrom for å komme til eller kan jeg gjøre alt fra hjulrommet? Burde kanskje sjekke det lageret på toppen også. Skal jekke litt i morgen, rive og vri litt på ting og få et bedre bilde av ståa før jeg handler deler og spør mer om råd.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår