Gå til innhold

Audi 2.0TDI Multitronic problem EDIT: Turbo problem

Ranger emnet


dkvam

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2005 Audi A4(8EC) med en 140hk 2.0TDI(BLB/Pumpedyse) og Multitronic. Bilen har gått ca. 205000km

Bilen har god servicehistorikk og har de fleste, men ikke alle service på merkeverksted.

 

Problemene er som følger:

 

Problem #1

Hvis jeg gir fullt pådrag(v/bruk av "overdrive") så kan det noen ganger skje at bilen plutselig mister mesteparten av kreftene når den har hatt maks pådrag i noen sekunder. Den oppfører seg da merkelig og kan være vanskelig å holde i 50-60km/t. Spesielt i motbakke. Dette skjedde selvsagt en gang i rushtiden i Trondheims bratteste bakke på E6. 

Det kommer ingen varsellamper eller blinkende PRDNS på dashbordet.

Hvis jeg stopper bilen, slår av tenningen og starter bilen igjen så er problemet borte og bilen oppfører seg normalt. 

 

Problem #2

Når jeg begynner å kjøre med kald motor/girkasse så hender det nesten halvparten av kjøreturer at turtallet begynner å vandre etter 1minutts kjøring.

Dette oppleves som at bilen er grei å kjøre, men turtallet går opp og ned fra 1000-3000rpm. Dette er bare irriterende, men det jeg skjønner like lite av er at dette forsvinner hvis jeg gir skikkelig gass i 2-3sekunder.

Når jeg har gjort dette vil ikke problemet dukke opp før neste kjøretur med kald motor/girkasse.

 

Etter et oljeskifte på girkassen synes jeg begge problemene har dukket opp hyppigere.

 

Noen som har noen pekepinn på hva som kan forårsake alt dette? Syk Multitronic? Kan det være noe annet enn Multitronic girkassen?

Takker for all hjelp jeg kan få!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multitronic kassa hadde noen sykdommer, men siden din er fra 2005 er problemet med for svake lameller borte (oppgradert fra 6 til 7) men det kan tenkes at de rett og slett trengs utskiftning.

Har den fått olje og filterskift hver 60'000km? 

Vet du om du har hatt hjulspinn på løst underlag (ex. snø/grus) og ut på asfalt? Dette tar livet av kjede og trinser.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Multitronic kassa hadde noen sykdommer, men siden din er fra 2005 er problemet med for svake lameller borte (oppgradert fra 6 til 7) men det kan tenkes at de rett og slett trengs utskiftning.

Har den fått olje og filterskift hver 60'000km? 

Vet du om du har hatt hjulspinn på løst underlag (ex. snø/grus) og ut på asfalt? Dette tar livet av kjede og trinser.

 

Takk for svar!

Utskifting av lameller? Vet faktisk ikke hva en lamell er, sikkert en stor jobb og bytte dette tenker jeg?

Første eier av bilen var i ett tilfelle nesten 20.000km på overtid på andre oljeskift på girkassa.  

Jeg har ikke hatt hjulspinn av denne typen, men som sagt så vet jeg ikke hva forrige eier har gjort...

Jeg har hatt disse problemene siden jeg kjøpte bilen, men skjedde så sjelden i starten at jeg avfeide det. Plager meg litt

at omfanget har økt etter siste oljeskift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite trolig at overskridelse av et intervall skal forårsake dette, men det er heller ingen umulighet.

Er ikke lett å si noe uten å "føle og ta på" men det høres egentlig ikke ut som om det er lamellene, heller en feil/slitasje på interne deler i kassa.

 

Ang. problem #1 så høres det ut som overlading, men her kan du ta en diagnose og få svaret.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg leste svaret ditt dro jeg ut en tur og bestemte meg for å provosere frem feilen som gjør at bilen blir nesten ukjørbar. 

Jeg fant ut følgende: Hvis jeg akselerer fullt i nedoverbakke eller på flat bakke så oppfører bilen seg som normalt. I oppoverbakker 

kan jeg derimot provosere frem feilen ved å gi maks gass i noen 4-6sekunder.

Og, den andre gangen jeg gjorde dette så tente motorlampa. Dette har aldri skjedd før så jeg antar at jeg da har en lesbar feilkode:)

Helt topp hvis det er mulig å finne ut av dette da jeg har vurdert å selge bilen, men kan ikke gjøre det med mistanke om at noe er alvorlig galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med god hjelp fra brukeren Individual her på forumet så fikk jeg lest av den aktuelle feilkoden.

Følgende data ble hentet:

 

 

 

 
              Address 01: Engine       Labels: 03G-906-016-BLB.clb
Control Module Part Number: 03G 906 016 CL    HW: 028 101 226 7
  Component and/or Version: R4 2,0L EDC G000CG  9881
           Software Coding: 0000076
            Work Shop Code: WSC 00830 218 51980
                      VCID: 6FEDFEF27EFA3F59875-803A
1 Fault Found:
 
000564 - Boost Pressure Regulation 
               P0234 - 000 - Limit Exceeded (Overboost Condition) - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00110000
                    Fault Priority: 0
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 255
                    Mileage: 203928 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2047.15.31
                    Time: 31:63:63
 
             Freeze Frame:
                    RPM: 2268 /min
                    Speed: 84.0 km/h
                    Load: 48.6 %
                    Voltage: 13.98 V
                    Bin. Bits: 00001000
                    Absolute Pres.: 2325.6 mbar
                    Absolute Pres.: 2590.8 mbar
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt googling tilsier at det kan være turbo relatert pga. avleiringer som kan forekomme. 

Etter å ha lest litt så er jeg fristet til å prøve med noe ala. Forte Turbo Cleaner i første omgang,

Noen som har hatt samme feilkode/problem eller erfaringer med nevnte produkt eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere ting som kan føre til overlading. 

Sprekk i slanger mellom turbo og innsug, WG stag som sitter fast, chip, sensor feil, VTG som sitter fast i koks eller rett og slett utslitt. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P0234 er den samme som du har, men P + 4 siffer er standard ODB koder og brukes på alle biler med OBD diagnoseport.

VAG bruker bare tallkoder i sitt eget feilregister og er av 4 eller 5 tall. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår