Gå til innhold

Varme bremseskiver

Ranger emnet


ladsar

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nå oplevd to ganger på relativt kort tid at bremsene har hengt seg opp. Første gangen ble det skiftet bremseskiver og bremseklosser på begge sider fremme. Andre gangen ble det skiftet bremsecaliper på høyre side fremme. I følge verkstedet som skiftet bremsecaliper så var det det som var problemet i utgangspunktet, så synes det var litt merkelig at det første verkstedet ikke merket dette. Men det er an annen historie... Tingen er at siden dette skjedde så har jeg utviklet en "frykt" for at det skal skje igjen. Skal snart på langtur med bilen så bestemte meg for å kjøre noen mil i dag for å sjekke at alt fungerer som det skal. Så det jeg lurer på er om det er normalt at bremseskivene er ganske varme etter et par mil med normal kjøring. Litt varme må de nødvendigvis bli, men jeg berørte bremseskivene forsiktig med hendene etter turen, og tror ikke jeg ville klart å holdt hendene der lenge for å si det sånn. Sist langtur på vei til konfiirmasjon resulterte i stopp etter ca. 5 mil, vil absolutt ikke oppleve det igjen på neste langtur. Setter stor pris på svar/hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte til jobb i dag tidlig ca (5 min), det var lite trafikk og bare litt forsiktig bremsing pga lyskryss. Bremseskivene var ikke særlig varme da jeg kom frem, hadde ingen problemer med å holde hånden min der uten å brenne/svi meg. Registrerte at bremseskivene fremme er litt varmere enn de som er bak, spesielt høyre side fremme mener jeg er varmere enn de andre. Bilen skal uansett inn på verksted (svendsen eksos) i neste uke, så da kan jeg be dem om å sjekke bremsene for å være sikker. Da jeg skiftet bremsecaliper på venstre side fremme sist, sa mekanikeren at jeg ikke trengte å bekymre meg for bremsecaliperen på høyre side fremme. Men nå er det er akkurat der det er varmest, så jeg tar ingen sjanser. Er litt frustrert og oppgitt i øyeblikket. Bilen har vært inne for å ordne bremsene to ganger og forstillingen to ganger uten at det har blitt perfekt. Ikke er jeg bilkyndig nok til å skru på bil selv, så akkurat nå ser jeg bare pengene fly ut av lommeboka uten at jeg blir helt fornøyd frown.gif Kan det være noe annet enn bremsecaliperne? Jeg sa tydelig i fra sist om at absolutt alt angående bremsene må sjekkes, forhåpentligvis er det bare jeg som er "oversensitiv" (kom ikke på noe bedre ord nå ;) ) angående bremsene etter foregående episoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brydd meg om å kjenne på temp. med fingrene, men jeg spytter på de, og hvis spyttet freser er det noe som ikke stemmer. 

Forutsatt at du ikke nettopp har bremset hardt ned fra 180km/t.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei

Hva som har sjedd til slutt med Ladsars bil? Om noen vet? Ladsar?

Jeg har asolutt det samme problemmet som du hadde besrevet og hatt... I går merket jeg prøblemmet mens jeg kjørte fra Stavanger til Oslo (gjennom fjell og det var litt formye bremsing pga serpentiner...så merket det mens jeg tok en pause...så måtte ta pause hver en halv time etterpå) Men i dag sjedde det igjen etter at jeg har kjørt i ca 10 km.. ikke så voldsom som i går, men uansett (E18 så var det ikke noe bremsing egentlig).

Skal på jobb på mandag, så er jeg beskymret litt... Ikke noe som signaliserer på kontrolltavle...

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk og går fortsatt helt fint med bilen min smile.gif Den siste gangen bremsene hang seg opp merket jeg at rattet på en måte ristet litt. Og i påfølgende nedoverbakke så måtte jeg faktisk gi gass for å holde 80 km/t. Da stoppet jeg med en gang for å sjekke ( har jo ikke peiling på bil, men man må jo sjekke 1-winking.gif ) Da var bremseskiva på venstre side så varm at det var umulig å ta på den, det luktet på en måte litt "svidd" også. Så for min del var det ingen tvil, det var bare å ringe etter hjelp. Nå vet jeg ikke nøyaktig hvordan din situasjon er. Men hvis du ikke merker det noe særlig på bilen (risting på rattet og lugging i nedoverbakker) når du kjører, så har vi sannsynligvis ikke samme problem. I alle fall har du ikke problemet i samme grad som jeg hadde. Kan jo være at bremseklossene eller noe subber borti bremseskivene, men som sagt kan jeg lite om dette. Er du usikker så er det jo bare å få det sjekket, så slipper du å gå å bekymre deg. Det gjør i alle fall jeg når kunnskapen min ikke strekker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar

Jeg merker ikke noe på rettet, kanskje at bilen liksom akselerer når jeg kjører nedoverbakke (mer enn vanlig...eller det er kanskje bare noe som jeg innbiller meg :-)...)  men det som jeg vet er at det varmer ikke seg sååå veldig hvis jeg kjører litt rask. Men hvis det er mye bremsing og sakt kjøring det varmer det seg veldig... det varmet seg veeeeeeldig i går, brant fingeren i går da je berørte der og det luktet  (som du sa) "svidd"... vet ikke jeg... det blir ikke noe lang tur på mandag, bare ca 10 km til jobb, men er litt bekymret uansett... om det kan vente å bli ferdig med jobben... Lurte på om det kan kanskje være pga bremsvæske hvis det er forlavt nivå eller... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår