Gå til innhold

GOLF 5 - 1.9 TDI Svakheter/problem / tips ved kjøp `?

Ranger emnet


santho96

Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer å gå i innkjøp av en Golf 5 1.9 TDI 2006 modell, som har gått 140 000 km. Det jeg lurer på er om det er noe burde sjekke ved kjøp ? Noen typiske svakheter som kan bli dyrt å reparere ? 

 


Er det registerreim eller kjede på disse motorene ? Om det er reim, burde vel den har blitt byttet på 110-120 000 km ? 

Drivakselmansjetter, bremseslanger og fjærer har jeg lest meg opp til at jeg burde sjekke. 

Det er vel galvanisert ramme på disse bilene, så stort rust problem burde det vel ikke vær på disse bilene ? 

Finnes det noen nettsider for Volkswagen biler, hvor man sjekker utstyrs lister for bilen ? Jeg har endel erfaring med BMW, og der kan man bruke bmwarchive.org/vin/bmw-vin-decoder.html hvor man skriver inn understellsnummer og får opp alt av utstyr på bilen. Finnes noe slikt til volkswagen ? 

Andre tips taes i mot med stor takk smile.gif 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en octavia 07 mod med 1.9tdi motor. Er jo samme som en golf 5.

 

Om du har motor koden bls så er det en veldig "dårlig motor".

Jeg måtte skifte motoren på min etter den hadde gått 180k da den ikke orket mer og veiven og toppen skjærte seg.

30k long life er noe sv det verste Volkswagen har kommer med så skift oljen 10-15k km så vil motoren holde seg frisk!

Registerreimen skiftes hver 150k om jeg husker riktig :) det er også en veldig følsom motor for olje!! Og drikker en del i blandt.

Svakheten ligger også i cruisecontroll bryteren om du har en, den ryker som oftest på golf 5/octavia 2 :)

 

På min nå begynte også vakuum systemet å tulle! Så det kan du regne med. Ellers er det MYE rust problemer hos Volkswagen så vask og polering må du regne med å gjør ofte. Den vil nok spises opp i hjulbuene og dørene og bagasjeluken uansett. Samme gjelder rustboblene over nesten alt. Stålet til vag er ræv på disse bilene dessverre, så se nøye etter noen rust flekker/bobler og sjekk skjermene nøye!

Skoda octavia 08' 4x4 1,9tdi L&K <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, tusen takk for bra svar! Er BLS motor kode. Får bilen til endel under markedspris, type 55-65 k p.g.a noen små bulker. 

Ønsker å finne meg en finn bruksbil med lav forbruk, og med en motor som kan sammelignes med den solide M50 motoren til BMW :) Kjører nå en E36 325 med M50 motoren, motoren har gått 291 xxx km, lite problemer. Eneste ulempen er forbruket på 1.2-1.3 ved bykjøring og 0.9 på langkjøring :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke problemene som Kaspo har hatt er typisk for Golf med TDI.

 

1.9 TDI motorene er vel kjent som noe av det mest robuste VAG har laget,

men lange oljeskiftintervaller er ikke så lurt som salgsbrosjyrene vil ha det til.

 

 

Litt kosmetisk rust oppstår også på biler med galvanisert karosseri, så stell er viktig.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tdi motorene er sterke MEN Volkswagen har hatt flest problemer med BLS motorene. Er de som går fortest i stykker når det gjelder 1.9tdi.

 

Men, det som dreper disse motorene er long life oljen som er TYNN som vann.

Bytter du olje og olje filter hver 10-15k så vil den holde seg sunn og fin :) sjekk også oljen ofte da olje sensoren har en tendens til å gå i stykker :)

 

Så spør eieren om hvor ofte oljen ble skiftet :) min røyk på 180k og han som byttet motoren for meg har hatt 6 stk BLS motorer som også gikk i stykker på rundt 160-180k så er ikke tilfeldig. Han sier selv at bls er noe av det verste de har laget og de tåler ikke 30k intervaller. :)

 

Ellers en god motor som tåler chip osv uten problem sålenge man skifter olje ofte :) og kjører på god olje!

Skoda octavia 08' 4x4 1,9tdi L&K <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ute etter å kritisere hva du skriver, men bare på bakgrunn av hva du har opplevd og at en sier han har byttet x antall motorer så betyr ikke det er BLS er en dårlig motor.

VAG har brukt samme motorkonfigurasjon i mange år, hvorfor skulle nettopp denne være så mye dårligere enn alle de andre?

Nei, det er helt riktig at det overhodet ikke er bra med LL-Intervaller, men det gjelder ikke kun VAG sin BLS motor.

LL-intervaller fungerer bedre jo mer motor går, ergo i en lastebil eller i et kjøretøy som går alt fra 50'000km og oppover ila. et år er det forsvarlig å kjøre LL-intervaller.

For hvermanns i gata som kjører fra 8-15'000km i året med mye småkjøring og kaldstarter blir det betydelig mer slitasje på motor ved å kjøre LL kontra vanlige oljeskiftintervall.

 

Over til BLS motoren, jeg hadde en Touran med BLS motor som kun var kjørt på LL intervaller når jeg overtok den, jeg fikset noen småfeil og solgte bilen videre til en bekjent. Bilen har vel ikke akkurat fått kjempegod omsorg der og har ihvertfall ikke fått ny olje oftere enn 25'000km. Den har nå gått godt over 250'000km, med LL-intervaller eller verre.

Har en annen bekjent som har en Caddy med denne BLS motoren, den har gått langt over 200'000km, også på LL-intervaller, her heller er det ikke antydning til noen motorproblemer.

 

Ang. problemer generelt med Golf 5, så er det mest vesentlig allerede nevnt, rust.

Noe småfeil relatert til elektronikk kan oppstå men har ikke hørt vanvittig mye vdr. det.

 

Husk at Golf 5 er bygd på samme plattform som mange andre VAG biler fra det tidsrommet, er det noen feil som går igjen på de, kan de også dukke opp på Golf 5.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Opp igjen med denne tråden. Skal reise å se på bilen. Hvor er de typiske rust plassene ? 

-Alle hjulbuer
-Baggasjeluka 


Rust punkt under bilen ? jekkfester ? 

Hva er det laveste punktet på  bilen, bunnpanna ? Bilen har vært senket, så jeg må inspisere deler som kan ha tatt skader av for lav bil. 

Hvilke foringer kan bli ødelagt på disse bilen ved montering av senkesett og orginal hjulstilling. 

Stemmer det at reg reim skal byttes på hver 150 000 km ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel 120km eller 5 år på reg.

Nå vil du høre om foringer er dårlig eller gående.

Det vil væra kloning og diverse lyder.☺

Også fra lenkearm, og diverse.

Se etter olje lekkasjer I motorrommet,turbo rundt slanger, se også om dem er bra. Kan se rundt girkassen også se om det er noe søl rundt den.

Rust er jo der du har nevnt.

Ellers så er jo dette en go bil lite tull med den,om bilen blir behandlet bra.☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel 120km eller 5 år på reg.

Nå vil du høre om foringer er dårlig eller gående.

Det vil væra kloning og diverse lyder.☺

Også fra lenkearm, og diverse.

Se etter olje lekkasjer I motorrommet,turbo rundt slanger, se også om dem er bra. Kan se rundt girkassen også se om det er noe søl rundt den.

Rust er jo der du har nevnt.

Ellers så er jo dette en go bil lite tull med den,om bilen blir behandlet bra.☺

 

Takk for et godt svar opel astra! :) Skal holde dere oppdatert om hvordan det går. 

 

 

En ting til, jeg lurer på hvor mye en Golf 5 (2005/2006) 1.9 Tdi er verd ? 

 

KM: 145 000 km 

en eier siden 2007 (samme familie) 

Sølv farge 

17/18 felger og justerbar senkesett (org følger med) 

Eu til 2016 desember 

Påkostet 20 000 på verksted for 1-2 år siden (i følge forje eier, skal spør om kvittering) 

Noen små bulker rundt om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det ikke noe å si på prisen om den er senket eller ikke, felger er noe som skal bli med bilen, er heller ikke noe tilegg på pris.

Men det som kan varierene utstyr som kan ha noe innspill på pris på bilen.

Altså tilbehøret som er på bilen som ryggekamera og park asist og skinn/delskinn div,

Det som eier har Klæsja på bilen etter han har kjøpt den er jo hans problem,har ikke noe innvirkning på bilen ved salg,

Om han/hun vil bruke 100,000 på styling  og felg så er det opp til eieren, men du som som kjøper skal ikke betale noe som han har kasta på bilen.

 

Så utifra at bilen har rulla 145 km  å dette er en 07 med standard utstyr ikke noe tilegsustyr så vil bilen ligge på mellom ca 75 tussen.

Så vil det nok øke på etter som hva du ser etter og utstyrnivå bilen skal ha.

Skal du ha en med mye og 4x4 eller 4 motion som det heter, da kan det fort koste litt mere opp til rundt 90 - 100 tussen og litt til1-winking.gif .

 

Det lønner seg å lete litt,  finn en bil til rett pris ikke se blind på den første du ser, kan spare på å lete litt og ta god tid før du kjøper bil.1-winking.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det ikke noe å si på prisen om den er senket eller ikke, felger er noe som skal bli med bilen, er heller ikke noe tilegg på pris.

Men det som kan varierene utstyr som kan ha noe innspill på pris på bilen.

Altså tilbehøret som er på bilen som ryggekamera og park asist og skinn/delskinn div,

Det som eier har Klæsja på bilen etter han har kjøpt den er jo hans problem,har ikke noe innvirkning på bilen ved salg,

Om han/hun vil bruke 100,000 på styling  og felg så er det opp til eieren, men du som som kjøper skal ikke betale noe som han har kasta på bilen.

 

Så utifra at bilen har rulla 145 km  å dette er en 07 med standard utstyr ikke noe tilegsustyr så vil bilen ligge på mellom ca 75 tussen.

Så vil det nok øke på etter som hva du ser etter og utstyrnivå bilen skal ha.

Skal du ha en med mye og 4x4 eller 4 motion som det heter, da kan det fort koste litt mere opp til rundt 90 - 100 tussen og litt til1-winking.gif .

 

Det lønner seg å lete litt,  finn en bil til rett pris ikke se blind på den første du ser, kan spare på å lete litt og ta god tid før du kjøper bil.1-winking.gif

 

Den ser jeg, er vel sant når du skriver det sånn. Ville bare nevne mest mulig :) 

 

Det er en 05/06 modell, tror den ikkje har så mye utstyr. Men er montert en din2 spiller om jeg ikke husker feil. Er stoff interiør, og bilen har tåkelys. 

 

Hva er standard utstyr på disse bilene ? 

 

Cruisekontroll er vel standard på disse bilene ?

 

takk for at du tar deg tiden til å svare! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser jeg, er vel sant når du skriver det sånn. Ville bare nevne mest mulig smile.gif 

 

Det er en 05/06 modell, tror den ikkje har så mye utstyr. Men er montert en din2 spiller om jeg ikke husker feil. Er stoff interiør, og bilen har tåkelys. 

 

Hva er standard utstyr på disse bilene ? 

 

Cruisekontroll er vel standard på disse bilene ?

 

takk for at du tar deg tiden til å svare! smile.gif

 

Det som er standar er ac/ klima og esp/antispinn.

 

Kjøling i midtamelene og hanskerom skal du ha.

 

Også kjøredisplay så du ser om dørene står oppe,hvor mange min tenininga har stått på og om pære har røket på bilen.

 

Så da er det vel egentlig kun tåkelysa som er exstra på den bilen der da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt golf i mange år aldri hatt tull med svinghjulet på mine biler da.

heller ikke dem jeg kjenner som har golf og passat fra dette årstallet.

Men har snakket med et par som fikk byttet dette eller har byttet.

Men nå er jo heller ikke min chipet så  kan ta knekken på svinghulet på grunn av belastningen,dette går vel litt ann på bruken på bilen.

Og dem som hadde problemer med dette en gang i tiden fikk fikset dette på garantien om den ikke har hadde godt ut,.

Men nå skal ikke jeg si at det ikke kan oppstå noe problemer med dette, når en bil begynner å gå noen km opp mot 150 til 200.

Så kan det begynne å skje litt med bilen, du kan verre uheldig med den bruktbilen du kjøper og få bare påkost, eller så er du så heldig at bilen går mange år uten trøbbel.1-winking.gif

Så på en måtte kan det verre riktig som jche skriver, tar den kvelden kan det bli fort kostbart og bytte.

Men dette går jo an å skjekke med møller om det har blitt bytte på bilen som skal kjøpes, dette står i møller sitt system.

Men kan si at alle modeller som hadde trøbbel mellom 2004 og 2005 ble oppdaget på service eller av personer som eide bilen fikk byttet dette på en vw verksted.

Så hvor mange biler som går der ute med dårlig svinghjul nå er ikke godt å si men dette merker du om du prøvekjører.

Med at det rister vibrasjoner ulyd som kan komme og gå med ulike turtall på bilen. 1-winking.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår