Jump to content
Bilforumet.no
Siljeamu

Starter ikkje, kun tikking.

Rate this topic

Recommended Posts

Har ein passat 1.8t, bensin, automat.

 

Den starta og gikk som vanleg ein dag, fram til det plutselig ikkje var antydning til å kinne lengre. Det tikker (konstant) når eg vrir om, men den kinner ikkje i det heile tatt. Den starta med startkabler, og gikk heilt fint fram til eg stoppa den. 

 

Nå har den stått noen uker (og planen var å få start på den for å kjøre den på verksted), og den starter fortsatt på startkabler, men slår seg av igjen etter få sekunder. Virker som om den ikkje får bensin nok til å holde den i gang.

 

Den slo seg aldri av når eg kjørte med den etter å ha brukt startkabler, hadde ein kjøretur heim på tre timer. Batteriet har straum, og dynamoen lader.

 

Noen som har forslag til hva som kan være galt med bilen?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nei, for noen uker siden kunne eg koble til startkabler - så starta den og gikk med ein gang, og stoppa ikkje før eg slo av bilen sjøl.

 

Nå starter bilen, med litt gass, men slår seg av med ein gang - rekker ikkje ut å ta av startkablene ein gang.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Står til lading nå, så skal prøve igjen. Men rart den ikkje starta etter 2,5-3 timers kjøretur? slo den av når eg kom heim, og prøvde å starte etter 10 sekunder, og det var forstatt kun tikking/klikking. 

 

Noen som snakker om start-rele eller bensinpumpe-rele, men hadde det vært bensinpumpe-rele burde den vel kinna?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noen som snakker om start-rele eller bensinpumpe-rele, men hadde det vært bensinpumpe-rele burde den vel kinna?

 

Ja, motor ville gå rundt på startmotor - så sant batteriet klarer dra startmotor rundt.

 

Et defekt batteri vil aldri lade seg opp, og en kjøretur på noen timer vil heller aldri lade et batteri skikkelig opp - aller minst om det fra før er defekt. Når motor starter vil den kunne gå på spenning fra dynamoen, så sant batteriet ikke er helt dødt, og forbli dødt når motor stoppes.

Det kan være en kortsluttet eller død celle i batteriet ditt, vil da ikke bli bedre om du lader det aldri så mye 1-winking.gif

 

Men, om motor starter, for så å stoppe etter 1-2 sekunder, da kan det være startsperren som slår inn. Grunnen kan være at batteri har vært så flatt/tomt at nøkkel ikke gjenkjennes av bilen, og motor stopper.Vet ikke hvilken modell du har men les om parring av nøkkel på http://www.bilforumet.no/topic/286422-nokkel-fungerer-ikke-pa-sentrallas/#post2943756

 

Får du opp et nøkkelsymbol i instrumentpanelet?

vw-immobilizer.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bytte batteri fungera fint, så takk for hjelpa. Hadde det gamle ferdig lada.

 

Men likevel så er den ikkje frisk. Når den starter så holder den seg på så lenge eg holder turtallet høgt, men etter hvert begynner den å "fuske". Altså turtallet går fra ca 0,5-2 gjevnt heile tida. Men må ha inne gassen for at den ikkje skal stoppe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.