Jump to content

Rust bakluke Touran 2005

Rate this topic

Dag66
 Share

Recommended Posts

Jeg har en VW Touran 2.0 TDI 2005-årgang jeg stort sett har vært fornøyd med, men i det siste året er det begynt å bli litt tull med den (motoren mistet trekkraft på en langtur, kjølevæskevarsleren lyser plutselig). I vinter oppdaget jeg noe rust på bakluken, særlig rundt nummerskiltlysene (omtrent umulig å oppdage hvis man ikke kikker opp under håndtaket). Jeg tok bilen til Erik Arnesen Bryn AS, men etter lang saksbehandlingstid sier de nå at rustangrepet ikke dekkes av rustgarantien da jeg skulle varslet tidligere. På telefonen hadde de tidligere sagt at de kunne dekke opp til 50% av kostnadene (ca. kr 20.000). Etter litt googling ser jeg at rust på Touran-bakluker tydeligvis er et vanlig problem, og det er litt ulikt hva som dekkes av garantien. I Tyskland ser det ut som VW ofte dekker 75%.

1. Er det noen her som har fått noe dekket noe på rustgarantien i det hele tatt?

2. Hvis jeg ikke får dekket noe på garantien må jeg kanskje finne meg et annet sted å fikse dette. Er det noen som kan anbefale et sted i Osloområdet hvor man ellers kan se på denne type rustskader?

• 3 weeks later...

Hei

Jeg hadde også masse rust på bakluka på min 06 touran, var på gumpens auto i kristiansand for å høre om det kunne fikses på rust garanti.

Di svarte ja at det skulle bli dekket men di måtte måle tykkelsen på lakken først. Di målte og fant ut at lakken på luka var dobbelt så tykk det vil si at luka hadde vært sprøyta før og da ville di ikke dekke det. Men om den ikke hadde vært sprøyta ville jeg ha fått dekket det.

Etter 01.01.2011 er det 5år/100'000km garanti på VAG, før var det 3år/100'000km. Hvis det er åpenbart et gjentakende problem på mange biler kan det hende de dekker deler av kostnaden. Men du fikk beskjed om at du sa ifra for sent, nå vet jeg ikke hvor ille det er blitt hos deg, men der har VAG sitt på det tørre.
Hvis eier oppdager eller burde ha oppdaget mangler skal det gis beskjed så snart det er mulig.
Rustgaranti er 12år, men les vilkårene. Det skal stamme fra produksjonsfeil og garantien gjelder for igjennomrusting.
Hvis det i det heletatt er mulig at det kan stamme fra ytre påvirkning, "så gjør det nettopp det."
Det er ytterst få bilprodusenter som har bedre vilkår, og tro meg, hvis de har det er de enda flinkere til å finne på unnskyldninger for å ikke dekke det.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Similar Content

• By pettergulbra
      Hei
      Bestilte fra Skruvat og har sef fått feil str på skiver, ser også ut som feil klosser. Selv om jeg har lagt inn reg. nr.

Nå har jeg plutselig funnet ut at det er PR nr på deler til bremsedeler for VW. 
      Men ut fra de numrene jeg kan finne på kortet i service heftet, finner jeg ikke noe som kan passe med de numrene, som Skruvat har skrevet man skal se på. Hmm? 

Noen forslag? 

Petter

• By CRL
      Hei, jeg har en volkswagen touran 2006 manual. Jeg har problemer med at når jeg har parkert bilen å slukket den, kommer langlys/fjernlys på. Jeg låser bilen å den lyser forsatt. Lysene går av og på. Jeg har cruise kontroll på bilen men den fungerer ikke. Noen som vet hva det kan være? Eller hvor jeg ska begynne å feil søke? Takk for svar :-D
    • By Magda
      Jeg har en 2007 mod Corsa 1,2l. Bakluka går ikke å åpne. Vet noen om det finnes en nødutløser for bakluka? 
    • By bvorland
      Hi Forum,
      This is my first post so feel free to move it to the correct thread.
      So the issue at hand is that the AC clutch will not engage, all the fans a blowing when running the test on the Auto HVAC module
      I have changed the solenoid valve on the compressor, and filled with coolant and leak stop.

On the first run of VCDS there are some Intermittent error codes.
      -------------------------------------------------------------------------------
      Address 08: Auto HVAC Labels: 1K0-907-044.lbl
      Part No SW: 1K0 907 044 DA HW: 1K0 907 044 DA
      Component: ClimatronicPQ35 133 1213
      Revision: 00133026 Serial number: 00000000000000
      Shop #: WSC 00000 000 00000
      VCID: 698FBB69357217C3E45-803C
      3 Faults Found:
      01809 - Actuating Motor for Temperature Flap; Left (V158)
      000 - - - Intermittent
      00898 - Control Circuit A/C compressor
      010 - Open or Short to Plus - Intermittent
      01314 - Engine Control Module
      004 - No Signal/Communication - Intermittent
      -------------------------------------------------------------------------------
      I have cleared the codes, and when I run the car and turn on the AC and at the same time check the values on the pressure, fan speed and it all looks good except for "Fresh Air Intake Temperature" there are no reading on that value, so could this be my issue?
      I have read somewhere that all this sensor are in serial, so they all need to deliver value within scope or the AC will not start..

Ref:
      Address 08: Auto HVAC (1K0 907 044 DA)
      20:58:25 Group 001: General
      0.0 Compressor Shut-Off Code
      1500 /min Engine Speed
      48.0 km/h Vehicle Speed
      00:02 Standing Time
      20:58:25 Group 002: Compressor
      0.820 A Compressor Current (actual)
      0.820 A Compressor Current (specified)
      1900 /min Compressor Rotations
      1.3 Nm Compressor Load
      20:58:25 Group 004: Temperatures
      16.5°C Outside Temp. Unfiltered
      17.0°C Outside Temp. Regulation
      - Fresh Air Intake Temperature
      85.0°C Coolant Temperature

Hope you have some insight into this, my local car dealer has given up on the case, and with a 4-6 weeks waiting line on VW dealer I would like to resolve this before the summer set in.

br
      Bjørn Atle
    • By JAK89
      Hei
      Har en Touran 2004 2.0L, hvor jeg mistenker at AC kompressoren er defekt. Og håper at noen kan hjelpe meg å utelukke om det kan være noe annet.
      Litt info:
      -Trykk på anlegget skal være bra, målt med slanger og digitalt ved feilsøking. Målt 8 bar digitalt.
      -Ingen feilkoder på AC, eller shutoff code
      -Kompressor strøm ved maks belastning: 0,830A (og varierer når jeg stiller på temperaturhjulet)
      -Kompressor belastning: 3 Nm (virker veldig lavt, og endrer seg ikke når jeg justerer på temperaturhjulet)  
      Jeg har tidligere byttet høytrykks sensor da denne var defekt. Etter bytte fungerte AC optimalt i et par uker før det plutselig tok kvelden en dag det var skikkelig varmt. -Akkurat som om noen slo av en bryter. 
      Jeg mistenker brudd på aksling i kompressor med tanke på at belastningen på kompressor bare er 3 Nm, og er statisk. Eller at det kan være noe med elektroventilen.
      Noen som har noen andre tanker for hva det kan være?
      Må være ærlig å si at det sitter litt langt inne å bytte kompressor på en forholdsvis gammel bil, (med tanke på at det er kostbart), så jeg har et lite håp om at det kan være noe annet, men tviler hehe
      PS: Dette er kompressor uten elektromagnetisk clutch, så alt sviver rundt uavhengig av om AC er aktivert eller ikke. Den har såkalt wobble plate.
      Hjelp/tips og råd mottas med stor takknemlighet!

• Populære emner nylig

• Recent Achievements

• martinlol went up a rank
      Korporal
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy