Gå til innhold

Audi A6 1999 1.8T Quattro lader ikkje på tomgang.

Ranger emnet


AsdBil

Anbefalte innlegg

Oppdaget her en dag at batteriet ikke vil lade når bilen står å går på tomgang. Hvis da bilen har stått stille og gått rolig i noen minutter så stopper jeg den, da får jeg ikke starte. Før jeg skal ut å kjøre, må jeg også ruse den slik at det står at den lader over 12V i dasjbordet. Gjør jeg ikke dette får jeg ikke starte neste gang jeg skal kjøre pga batteriet er dårlig. Kan dette ha noe med at børstene på dynamoen er dårlige? Tror batteriet er veldig dårlig også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ledningene mellom batteri og dynamo først.  Er nok dynamoen som er dårlig. Da dreper du batteriet ditt og når den blir tappet lengre og lengre ned for strøm. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville først mistenkt børstene ja :) og batteriet "laddes" alltid når spenningen er over minste hvile volt verdi til batteriet.... dvs si at lavere den spenningen er, desto lengre tid det vil ta å ladde opp, men om den forskjellen er liten så vil den aldri oppnå maks ladde nivå, vanlige syre batteriet ladder optimal med ca 13,8-14,2v, mens gele noe høyere men aldri over 14,9v.

 

For mange år siden skrev jeg noe om dynamor, ta en titt på den -står nederst  ;) 

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tette/ventilregulerte/gele/agm-batterier skal aldri lades over 14.5V i boost, 13,7 maks som vedlikeholdslading - uansett type.

ikke enig 1-winking.gif men agm og gele danner giftig gass over 14,9v -står i bruksanvisningen til stinger/odysse også 1-winking.gif optimal ladning til disse er også over 14,3v og helst 14,6v -det er bare å studere data blader smile.gif ellers andre mer eksotiske gele batterier til DbDrag eller lignende kan godt ha enda høyere ladninger,  feks Kinnetics 1-winking.gif

 

men det du sier stemmer ang vanlige bly og flyttende syre batteriet, enten de er tette eller ventil-regulerte/, da vannet vil koke og fordampe over den spenningen, MEN som alle kjemiske prosseser dette avhenger også av temperaturen hvor i kurven denne "maksimal ladde spenningen" ligger  ..... men i mindre grad med AGM/gele smile.gif da det er ikke mye flyttende vann innvendig.

 

Forresten i "boost" modus er ladde spenningen høyere enn 15volt.... derfor er uaktuelt, for at du skal forstå det må du vite hvordan en oppladning kurve ser ut, og hvordan ladde spenninger påvirkes med lasten, fordi det er nemlig lasten=batteriet som gir de nevnte "14,5v" som du refererer til under boost ladning -men selve ladde spenningen er muligens nærmere 17volt...... derfor den kalles "boost" da vil det gå mye strøm over til batteriet/"lasten" -dette vil som regel ødelegge veldig lett en vanlig batteri, men agm/gele tåler høye ladde strømmer da de har en lavere indre motstand enn vanlige typer :)  

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nå jobber jeg en del med startbatterier, batteribanker, ladere, UPS-systemer osv, samt har vært på flere kurs om temaet batterier og lading - kursholdere er batteriprodusentene selv og tallene i innlegg #5 stemmer nokså bra med mine erfaringer smile.gif

Jeg tenker da ikke på 'spesialbatterier' eller annet som f.eks. har sine beste egenkaper innen DBDrag e.l., men standard- / startbatterier for bruk i bil, industri osv, slike som sikkert 98% av befolkningen har i sine biler 1-winking.gif

Har nylig vært med på å bytte en haug med Exide Maxxima-batterier (AGM) som samtlige døde av ladespenning på 15V, drept av 'intelligent' DEFA multicharger 2x15.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår