Gå til innhold

Audi a4 b7 1,6 sedan ujevn tomgang/motoren dabber av


Thor-otto

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har problemer med bilen. Når jeg clutcher og turtallet går ned på tomgang så dabber den ned til 500 omdreininger før den går opp på normal turtall. Også går den ujevnt på tomgang. Innimellom så funker den fint. Har sjekket vacuum ledninger osv. alt som er byttet er: luftmengdemåler, gasspjeld, coil, tennplugger, pluggledninger og lamdasonde. Noen som har noe mistanke om hva det kan være? Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt lekkasje på slanger tilknyttet innsug eller MAF, men dette har du sjekket/byttet. Se over alle slanger en gang til. Har opplevd slik symptom på en annen bil, løsninger der var rengjøring av gasspjeld (TB) og etterpå ta en adaption (TBA). Skudd i blinde.... 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig at du fant bilde ser du på del nummer 18 øverst på røret som skal inn i innsugsrør der har jeg satt på en o-ring men ifølge bildet her skal det ikke være noe o ringer så da må jeg fjerne ene o- ringen. Her ser jeg at jeg kun skal benytte o-ring 21 på sylinder topp. Kunne du sendt link til der jeg finner slike bilder du la til her? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Thor-otto skrev:

Herlig at du fant bilde ser du på del nummer 18 øverst på røret som skal inn i innsugsrør der har jeg satt på en o-ring men ifølge bildet her skal det ikke være noe o ringer så da må jeg fjerne ene o- ringen. Her ser jeg at jeg kun skal benytte o-ring 21 på sylinder topp. Kunne du sendt link til der jeg finner slike bilder du la til her? :)

https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a4+avant/a4/2007-454/1/103-103040/#18

 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Thor-otto skrev:

Skulle egt hatt alt av vacuumslanger. Alt fra bremsekraftforsterker slange til tomgangsregulator som er vacuumstyrt. Er endel slanger som går inn på en slags ventil rett over gasspjeld. 

Dette? https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a4+avant/a4/2007-454/1/133-133004/

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Thor-otto skrev:

Er bare usikker på om jeg skal ha o ring på tuppen slik som nr 21 der på den andre tippen som går inn på innsugsrør på toppen av nr 18 hvis du skjønner men ser ikke ut som st det er noe o ring der 

Ligger som merknad på item 18 at det er to tilhørende o-ringer. En er tegnet inn mot toppdeksel, den andre skal enten i nedre del på 18, evt i tilkopling der det er avgrening bakover. 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki herlig tusentakk! Men det var en som er veldig god som jeg sendte video av hvordan bilen oppførte seg. Han mente det var tomgangsregulator som tuller som da er vacuum styrt. Vet du hvor den er? Bilen går veldig fint når den først går ikke noe fjusking eller rykk og napp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker, men tomgangen på din reguleres vel med gasspjeldet (er en elektromotor integrert i gasspjeldet), derav kan TBA løse problemer med tomgang. Eller koks i gasspjeld som gjør at spjeldet går tregt. Tror ikke din har separat tomgangsregulator, vet B6 1.6 hadde det men tror ikke B7 1.6 har det. 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikkenoe feil med gasspjeldet da det er helt nytt. Men må bare se over innsugsrør kan hende jeg må ha en mindre o-ring på nr 18 da den jeg har på virker litt for stort men får akkurat på låsen. Må bare prøve meg frem. Vet tomgangen min er vacuumstyrt og er ikke en egen regulator på den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår