Gå til innhold

Bytte ventiler eller bruke de gamle?(med bilde)

Ranger emnet


Espen Solheim

Anbefalte innlegg

Beklager. Jeg trodde det ble ganske klart understreket i mitt forrige svar.

 

Ikke så veldig klart, men antok selvsagt det var single grade du mente - men nå er det klinkende klart 1-winking.gif

Er veldig enig med deg angående oljer. Selv kjører jeg med mineralsk 25W-50 Racing olje (Pennzoil) med et sink/fosfor-innhold på 1900 ppm (skifter minst hver 5000 km). Mange tror nye syntetiske oljer er bedre enn mineralske, men det er ikke riktig hva smøreevne angår. Flere tror at oljer merket med API SN er mye bedre enn 'eldre' oljer merket med f.eks. API SF, sannheten kan være stikk motsatt. Nymotens oljer inneholder mye mindre sink/fosfor (antiwear) enn før, og en motor kan ha det mye bedre med en 'gammel' mineralsk single grade olje enn nymotens syntetisk olje - så sant motor er konstuert for dette (som du nevner). Dog må den mineralske oljen skiftes noe hyppigere.

Har du noen formening angående sink/fosfor og olje?

 

Espen, jeg har momentnøkkel om du trenger en i nuet 1-winking.gif

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått montert noen av ventilstyringene men synes ventilene er litt løse i de nye styringene, men det var ein som sa att vist det kommer ett "smukk" når du holder tett og drar ventilen ut av styringen så skulle det være godt nok.

Eg spurte han selvsagt hva han meinte med "smukk" lyd og fekk til svar det var sånn lyd som sugekopper som sitter fast i noe lager når man drar de løs, er det noen vitenskapelig måte og måle spillet mellom ventil og styring utenom "smukk"?

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Espen

 

 

Ok. Har du først rettet (honet) ventilstyringer og derettet frest ventilseter?

Når du først har drevet inn nye ventilstyringer vil det ALLTID være nøvendig å rette ventilseter ETTER at du først har honet (frest)opp ventilstyringene til korrekte klaringer.

Jeg kjenner ikke til hvilken ventilstamme- klaringer det er på din motor, men jeg forstår det slik at du selv har en verksted-håndbok hvor du finner disse klaringene.

Måling av klaringer på en ferdig honet ventilstyring kan gjøres på mange måter.

Hvis du selv freser opp ventilstyringene vil du automatisk finne ut hvor stort hullet er ved å måle fresediameteren,- alernativt kan du bruke et tilsvarende bor hvor du finner det boret som passer nøyaktig til huller i ventilstyringen. Dermed vet du diameteren på hullet.

 

Mvh,

powerseeker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare slått inn styringene så langt men skal prøve og få lånt ein ventilsetefres eller ett sånt sett, eg synes bare ventilene er så løse når eg tar de inn i styringene.

Det står ingenting om klaring til ventilstyringene i Haynes boka det som står nevnt er størelse på ventilskaft som er 5.953 på eksosventilene og 5.973 på innsugningsventil.

Er det brotsj man bruker ved fresing av styringene og er dette noe som kan gjøres for hånd eller må man ha benkmaskin til dette?

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg prøvde og slipe inn innsugsventilene med fin slipepasta, eg fekk beskjed av overhalingsverkstedet att eg burde frese setene men etter 2-3min med sliping får eg fin matt ring både i setet og på ventilene noe som tyder på att dette er tett.

Eg kan få leigt ett ventilsete fresesett for 500kr da kan eg ha det i 48timer, er det vits i og frese setene når de blir tett med så lite sliping?

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Espen.

 

Igjen,- det kan skrives bøker om alt som kan gjøres med ventiler og seter, så jeg innskrenker meg til å gi deg et godt tips:

 

Først:,- du må sterkt begrense mengden av slipepasta, ellers blir dette en falsk trygghet. Du må også ALLTID avslutte med fin slipepasta.

 

Først rengjør du ventiler og seter grundig og deretter monterer du ventilfjærer slik at setene har det rette trykket fra fjærene.

Du "tilter" deretter topplokket i en posisjon slik at du kan fylle eksos og innsugs- portene med bensin.

Hvis du har gjort en god nok jobb med sliping av ventiler vil du IKKE observere noen som helst lekkasjer av bensin fra ventilene..

Hvis det derimot lekker bensin inn i forbrennings-kammeret,- indikerer det fortsatt lekkasjer som kan bli helt avgjørende for levetiden på ventiler og seter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipepasta bruker da ikkje eg på ventilseter, mirafres er veldig fint på nye/bra styringer, da er det ikkje nødvendig med slipepasta etterpå, ødelegger bare setet med den jævla pastaen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med disse håndfesene Neway etc er det noe eller vil eg bare skade setet, har lest ein del om det forskjelige metodene mira virker ut som det beste men også det dyreste og da må eg sende toppen med posten.

Det som er problem med og lese seg opp på dette er att de som bruker håndfres synes det er best og de som sliper inn ventilene med pasta synes det er best, det er utrolig mange forskjelige meininger om dette.

Ventilene er tette og lekker ikke og da har eg slipt i maks 5min per sete og kun med fin slipepasta, så langt har eg kun slipt innsugningsventilene eg venter på nye eksosventiler da det var mye punktkorosjon.

Skal sjekke opp pris på mira fres det var snakk om 3500kr for fresing og innsliping av ventilene da brotsjet de også styringene frakt kommer i tilegg så da er det ca 4000kr og det er litt mer enn eg har lyst og bruke da eg allerede er på 7000-8000kr i deler nå.

Eg fant også ut att toppdekselets kamføringer er øydelagte så der er det også ekstra utgifter.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neway er ganske bra det og syns jeg, og er ikke så kresen på at styringene må være perfekte som Mira.

Jeg har aldri brukt pasta på nyslipede ventiler. Har og vært borti ventiler som har blitt slipt for mye, og i det tilfellet slipte vi på elementet på løfteren, ikke noen foretrukket metode for å si det slik.

Nå er ikke jreg noen ekspert, men har blitt lært opp til å flytte setet så langt ut på ventilen som mulig for effektens del. Selvfølgelig ikke på kanten.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sete fresesett eg kan leie for 500kr men eg tror det er dette settet biltema selger og synes det var litt mye når dette settet koster 3000kr nytt, det står også att det ikke kan freses så mye ut av sete pga hydrauliske løfterene så da er eg redd eg øydelegger toppen om eg gjør feil eller settet er dårlig og eg må evt få sendt det inn etterpå.

I haynes manualen står det att man kan frese men kun minimalt og att grov slipepasta ikke skal brukes, skal høre litt rundt og prøve og få leige ett skikkelig fresesett.

I flere av videoene eg ser på you tube da fra motorverksteder sliper de setene og så sliper de inn med pasta etterpå, eg trodde det slipte inn ventilene også når man hadde frest sete.

Takker for svar :)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår