Gå til innhold

Bytte ventiler eller bruke de gamle?(med bilde)

Ranger emnet


Espen Solheim

Anbefalte innlegg

Holder på og overhale ein 1.6 16V ATN motor (golf4) og lurer på om eg må ha nye eksosventiler eller om eg skal bruke de gamle?.

Det er mye dritt på de gamle ventilene men det står i haynes boka att disse ventilene kan slipes, er det ikke ein grad forskjell på ventil og ventilsete og vil ikke gradene på sete og ventil bli lik om eg sliper ventilene?.

Har målt stammen på ventilene og de er innenfor det som er tillatt i slitasje.

 

 

 

post-137697-0-25023400-1392835703_thumb.jpg

post-137697-0-26877900-1392835705_thumb.jpg

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilene kan du bruke opp igjen så sant det ikke finnes sprekkdannelser eller andre skader på de, men ja, de bør i høyeste grad slipes. Aller helst bør ventilsetene skjæres når nye styringer er montert og ventilene slipes separat, de kan da monteres uten noe sliping. Velox Motor skjærer vetilseter og sliper ventiler, om han har tid da...

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd og både sende email og ringe Velox motor men får ikke svar de sier att den eg ringer ikke kan nås når eg ringer til 52775200, vett ikke hva som skjer har prøvd siden før helga.

Det er ein som hetter diesel thorsen på husøy han driver da med diesel motorer og pumper fekk han til og fikse noen dyser til meg for ei tid tilbake skal høre med han om han har utstyr til dette.

Har jo også toppen som står i bilen men er veldig usikker på tilstanden på denne begge motorene har gått lenge på long life service så er redd de er ganske like inni.

Oslo sylinderservice har veldig gode priser men eg må da ut med frakt og det koster vel litt for ein topp i tillegg går det mer tid om eg skal sende sylinderen.

Skal prøve og sende ein ny mail til Velox

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vett ikke hva bil han kjører men det er ein eldre mann på rundt 60år driver i noen brakker nede på husøy, han har mye utstyr til fresing og annet mekanisk men mest diesel han driver med.

Virker ut som tlf til velox er utkoblet men fortsetter og prøve i noen dager til, vett det er folk som driver med motoroverhaling i Stavanger og det er ikke så veldig langt heller.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det står i haynes boka att om ventilsetene skal slipes må ikke max målet mellom ventilstamme og topp overskrides, det står videre att kraftig skadet ventilseter kan freses men kun minimal omslipning da de hydrauliske kan slutte og fungere.

Ser biltema selger ventilfresesett skal høre om eg får  lånt ett sånt sett og så skal eg se om eg finner verktøy til og montere ventilføringer på ebay eller noe.

Fekk nettopp svar fra han på Velox han var fullbooket i lang tid så ser ut til att eg prøver meg frem selv her, har jo ett topplokk til på motoren som står i bilen så i verste fall får eg bruke det.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fekk nettop prisannslag hos cylmo.no de skulle ha 6500kr for montering og tilpassing av ventilstyringer, det var litt dyrt men han skulle rette av ventiler og seter og tilpasse styringer det blir uansett mye mer enn eg har tenkt og bruke på den jobben.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at kutting av ventilseter må gjøres med forsiktighet. Om det kuttes for mye så vil ventilene aldri lukke helt da de hydrauliske løfterene har en definert minimumstykkelse 1-winking.gif

Hei.

Det er mye å diskutere når det gjelder å frese ventiler og seter. Her er noen av de viktigste problemene:

Man mister fort litt effekt på en motor hvis man senker et ventilsete, motorens opprinnelige optimaliserte flow blir forstyrret med dårligere effekt som det negative resultatet. Mest gjelder dette på innsugssiden.

Et mye oversett forhold er også at kammervolumet økes hvor resultatet blir lavere kompresjon hvis ventiler senkes i forbrenningskammeret.

 

Som regel har motorprodusenter tatt høyde for at det eksisterer rom nok for å senke ventiler en smule i et topplokk.

På motorer som bruker stål-hims for korrekte ventilklaringer er det mer kritiskt siden det er små rom for tynnere shims. Det eksisterer også en annen negativ konsekvens :  man sliper ned enden på ventilstammen for å oppnå nok ventilklaring. Dette er også en risikosport siden noen ventilvarianter har en hardere topp på ventilstammen. Ventiler og klaringer blir raskere ustabile og mindre motstandsdyktig ved nedsliping, dette kommer av den redusert hardheten (Rockwell) på ventiltoppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekner med det blir nye bimetal utblåsingventiler, har banket inn noen styringer men sjefen på jobb meinte eg burde koke toppen i vann og så varme litt med propan da det vil bli mye lettere og montere eg klarte selvsagt og slå den eine ventilføringen litt for langt inn men skal se om eg får slått den tilbake der den skal være uten og skade dritten.

Når det kommer til flow har eg fjernet ujevnheter det var spesielt mye ujevnheter i utblåsing kanalene, eg er veldig forsiktig og måler sånn att alle kanalene er like store.

Det står også i haynes manualen att kun fin slipepasta skal brukes og ventiler som har mye punktkorrosjon må byttes eg vil si att mine ventiler har mye korrosjon selv om de kjennes glatte ut.

Når eg skal frese skal eg ta av så lite som mulig men må eg slipe inn ventilene når ventil er ny og setet er nyfrest?, meinte ventilene var 46grader og setet er 45grader om eg sliper vil eg vel også ventilen bli 45grader?

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det er mye å diskutere når det gjelder å frese ventiler og seter. Her er noen av de viktigste problemene:

Man mister fort litt effekt på en motor hvis man senker et ventilsete, motorens opprinnelige optimaliserte flow blir forstyrret med dårligere effekt som det negative resultatet. Mest gjelder dette på innsugssiden.

Et mye oversett forhold er også at kammervolumet økes hvor resultatet blir lavere kompresjon hvis ventiler senkes i forbrenningskammeret.

 

Som regel har motorprodusenter tatt høyde for at det eksisterer rom nok for å senke ventiler en smule i et topplokk.

På motorer som bruker stål-hims for korrekte ventilklaringer er det mer kritiskt siden det er små rom for tynnere shims. Det eksisterer også en annen negativ konsekvens :  man sliper ned enden på ventilstammen for å oppnå nok ventilklaring. Dette er også en risikosport siden noen ventilvarianter har en hardere topp på ventilstammen. Ventiler og klaringer blir raskere ustabile og mindre motstandsdyktig ved nedsliping, dette kommer av den redusert hardheten (Rockwell) på ventiltoppen. 

 

På en ellers original topp vil effekt kun senkes marginalt da det er mange andre faktorer som redusere flow mye mer enn ørsmå justeringer på ventilsete. På en bra portet topp er riktige ventilsetehøyder og vinkling et must. Men ja, kompresjonen vil bli senket litt.

På en VW 8v må man ha minimum 33.8mm mellom ventilstamme og toppens overflate, 34.2mm på eksossiden (alle mål med ventilfjører montert). Evt. 13mm mindre om man måler fra ventilstamme til underdel i kamopplagring. Trådstarters motor har hydrauliske løftere og vippearmer, ikke mekaniske løftere med shims.

Å slipe av enden på ventilstammen er noe man gjør ofte i motorsport, brukt sammen med lash caps og lettede løftere for å få ned vekten på bevegelige deler. Om man sliper av enden på ventilstammen så vil nitreringssjiktet muligens fjernes og overflatens hardhet reduseres noe. Husk dog at denne flaten ikke påføres mekaniske krefter annet en i aksial retning (trykk), ikke glidende krefter som løftere mot kamlober. Rockwell er bare en måte å måle hardhet på, f.eks. på originale VW kammer er den HRc 50.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg testet en eksos ventil i ventilføringene som er innstalert i toppen for og se om det var trangt men spesielt på den ene føringen er det slakk skal det være noe slakk eller er det feil på føringen evt er det noe eg kan gjør med dette, de andre er litt trange men klarer fint og bevege føringen

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nede og gjorde ting klart til montering av blokken så ser eg det mangler ein ganske stor bit av veggen i oljeretur kanalen eg vett ikke om det skal være åpning på begge sider.

Eg sjekket oljen og eg finner ingen bit i den det ligger heller ingen bit inne i hullet heller, eg ville tro ein såpass stor bit ville laget noe problemmer.

Skal eg la det være og satse på att det går fint evt slipe av de skarpe kantene så ikke noe løsner eller e blokken skrap?, vett motoren er kjørt sånn ser att det er størknet olje det bruddet er så det er ikke skjedd nylig.

post-137697-0-85002800-1393110032_thumb.jpg

Detter er bilde av der det er knekt.

 

post-137697-0-69873100-1393110034_thumb.jpg

Her er andre siden av kanalen den som skal være der.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår