Gå til innhold

Ulyd når jeg vrir på rattet

Ranger emnet


Xantrax

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Når jeg vrir på rattet, uavhengig av retning, kommer det lyder fra motorrommet som kan minne om lyden fra en vaier som hopper inn eller ut av et spor. Kan vel egentlig beskrives som en "klunke"-lyd. Hovedsakelig kommer lydene når jeg nærmer meg maksimalt rattutslag - men iblant også før. 

 

Kommer med video med lyd imorgen, men inntil da - noen som kanskje har vært borti noe lignende?

 

 

Mvh. Lasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jesper!

 

Lyden kommer både når den står stille og når den er i bevegelse (når rattet dreies). Søkte etter symptomer før jeg skrev, men fant såklart ikke noe før rett etter jeg postet. Kan høres ut som drivknute utifra det du og andre sier. Mener du at lyden vil være gjentakende når rattet dreies, eller generelt sålenge motoren er i gang? Beklager dårlig formulering og beskrivelse. Sent på kvelden og uerfaren. 

 

Tusen takk for svar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jesper!

 

Lyden kommer både når den står stille og når den er i bevegelse (når rattet dreies). Søkte etter symptomer før jeg skrev, men fant såklart ikke noe før rett etter jeg postet. Kan høres ut som drivknute utifra det du og andre sier. Mener du at lyden vil være gjentakende når rattet dreies, eller generelt sålenge motoren er i gang? Beklager dårlig formulering og beskrivelse. Sent på kvelden og uerfaren. 

 

Tusen takk for svar! :-)

 

Som Jesper 1201 sier, kommer lyden uten at bilen er i bevegelse, da har det mest sannsynlig ingenting med drivknuter å gjøre, men fjørbeinlager. Om dette lageret går tregt så vil det ikke bevege seg jevnt etter rattutslag, men bevege seg i (større eller mindre) brå bevegleser etter hvert som fjøren lager vridningsspenn.

 

Ser ut som på bildet under, nr 25 på nederste bilde.

 

357412329.jpg

 

357412331a-2.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er feilen kan ikke konstantres ved "fjerndiagnose" men det høres slik ut. Et trent øre kan umiddelbart si om lydene er fra fjær og/eller tregt fjærbeinslager, om du ikke er sikker så burde du verifisere før du slår deg til ro med det. Men ja, om feilen er treghet i lager så kan du kjøre med dette, ingenting ramler av, men fjæren vil bli utsatt for vridninger som den strengt tatt ikke er beregnet for.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst tusen takk for svar og hjelp. Setter veldig pris på det som ny på dette.

 

Sjekket litt og fant ut at begge fjærene har knekt på toppen så må bytte disse etterhvert. Det som har forårsaket lyden også tydeligvis. Fikk beskjed om at det ikke var noen umiddelbar krise så får vente på lønn. :-) 

 

Ser også at det har blitt en glippe mellom topplageret (stemmer det? del 23 på bildet til Quattro73) og fjørbeinlageret (del 25?) på høyre side. Er en glippe på ca 5mm., mens den på venstre side sitter helt tett nedpå. Bilen drar også svakt mot venstre og regner nesten med at det har en sammenheng. 

 

Hvor kritisk er dette? Ser for meg at det blir en tur på verkstedet snart, med mindre det ikke er store jobben å fikse det med litt hjelp. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbakemelding liker vi, enda mer når det er takksomhet :)

 

Det er helt normalt at det er glippe mellom del 23 på bildet og dempertårnet. Om bilen jekkes opp vil denne være helt løs og hvile nedpå dempertårnet.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er i "vanlig" tilstad, uten at bilen er jekket opp, på høyre side:

 

aHZLWTZn.jpeg

 

Dette er fra venstre side: 

V2dGaER5.jpeg

 

 

Påpeker igjen at det er på venstre side fjæra har knekt. Vil du/dere si at dette er trygt å kjøre med? Skal til Arendal imorgen formiddag, ca. 3 timer kjøring en vei, så litt skeptisk til hvorvidt dette er forsvarlig eller ikke. 

 

:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må vurderes ut ifra hvor mye som er knukket av, samt hvordan resterende fjær ligger i fjærsetet.

Er mutteren i topp av demper helt tilskrudd/fast? I såfall skal ingenting ramle av, men som sagt, er fjæren du må være obs på.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår