Gå til innhold

Passat 3c 2.0 TDI 2006 mod, Turbo gåen?

Ranger emnet


Chivas

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Bilen har begynt å bruke endel olje siste uken. Sjekket olje en gang i tidlig sist uke og så ganske lite ut. Bilen sto ikke helt i vater så fylte kun rundt 2,5 dl. På fredag når jeg skulle kjøre lyste plutselig den gule varsleren og lite olje. Jeg fylte så 2,5 dl til og kjørte videre. Så, igår (tirsdag) lyste lampa sannelig igjen og jeg fylte de siste 2,5 dl jeg hadde (tilsammen 7,5 dl på rundt en uke). Jeg fikk så noen til å sjekke lekkasjer uten å finne noe av betydning. Så ble gummislangene som kommer fra turbo og mot radiator sjekket (samt videre fra radiator og mont "manifold") - disse hadde endel olje i seg (tok man fingeren inni ville de bli våte av olje).

 

Så, spørsmål:

- Er det turboen som er gåen og må skiftes?

- Er det farlig å fortsette å kjøre frem til at jeg får skiftet?

 

Takker for alle svar!

 

Bilen har gått rundt 140.000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjører med for lite olje (og for lavt oljetrykk) så er det farlig - for motoren. Det kan være turboen som er defekt, får motor nok olje (på innsugssiden) kan ruse opp ukontrollert, må da kveles for å stoppes. Om du kjøper nok olje og utbedring av feil ikke drøyer noe særlig så kan du fortsette å kjøre, bare pass på at motor har nok olje.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og konstatere sliten turbo så bør slangen ut i fra turboen demonteres for og få kjent på akslingen om det er mye slakk. 

Har hatt en til å se på det nå, han finner ingen unormal slakk på akslingen og mener turboen er fin. På denne type motor skal man kunne merke det godt hvis turbo er gåen (masse svart røyk og at motor går veldig dårlig) - dette er ikke tilfelle på min. 

Slangene ble sjekket på nytt, og nå er de nesten fri for olje(!?). Så, hva i hule kan være feil med plutselig oljeforbruk (vet ikke om det har rettet seg igjen)? Det er heller ingen synlige lekkasjer....kanskje den hadde en bad week og nå har stabilisert seg igjen :D 

 

Det er også på tide å ta oljeskift, så da får jeg se an om den fortsatt er glad i olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Tar opp denne tråden igjen.

 

Sist gang, for 2 år siden (20.000km) forsvant problemet etter at motoren ble "renset" og fikk oljeskift.

 

Problemet har igjen dukket opp (gul varsellampe for oljetrykk). Det går noen dager etter at jeg fyller litt, så lyser den igjen. Det rare er at det ser ut til å være olje på den, rundt halve på pinnen.

Kan det være andre ting som er på vei til å gå? Har lest litt om kranglete oljepumper på disse, og den vil vel innvirke på oljetrykk? Evt. er vel turboen enda nærmere skift nå som den har passert 160.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått dommen; Null problem! :)

 

Trykket var fint, og intet problem funnet. Nesten litt overrasket, men glad for at det synes å være i orden selvfølgelig :)

 

Så, på disse motorene har jeg forstått at trykket kan være vanskelig å opprettholde hvis oljen begynner å bli gammel. Til sommeren er det ett år siden sist skift, og jeg kjører kun 10-12000 i året. Bør jeg satse på å skifte hvert år uansett? (særlig mtp at bilen begynner å dra på årene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår