Gå til innhold

Litt hjelp til bilstereo

Ranger emnet


ma10as234

Anbefalte innlegg

hei. jeg skal kjøpe inn mitt første bilstereo, og lurer på noen ting. har ordna front og bak høyttalere og spiller fra en kompis, så lurer bare på litt info om basshøyttalere.

 

1. er det best å ha så høy eller lav watt som mulig?

2. er det best å ha så høy eller lav ohm som mulig?

3. må basshøyttaleren og forsterkeren har lik watt og ohm, eller høyere eller lavere?

4. hvem merke syntes dere er best?

5. og eventuelt annet info som kan være kjekt å vite?

 

jeg vil ha et ganske kraftig bass stereo med kraftig lyd

 

takk for svar smile.gif

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2x2ohm på bass betyr at det er to spoler på elementet på 2ohm hver. Serie kobler du spolene får du 4ohm. Da klarer forsterkeren du linker til 500W RMS

Parallell kobler du spolene får du 1ohm, og da har du 1400W RMS på forsterkeren. (Om jeg har forstått riktig)

 

Passer bra sammen de to der

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2x2ohm på bass betyr at det er to spoler på elementet på 2ohm hver. Serie kobler du spolene får du 4ohm. Da klarer forsterkeren du linker til 500W RMS

Parallell kobler du spolene får du 1ohm, og da har du 1400W RMS på forsterkeren. (Om jeg har forstått riktig)

 

Passer bra sammen de to der

bassen er jo 1500 watt. bruker den 1500 watt selv om jeg kobler den i parallell ( 1 ohm ) eller serie ( 4 ohm )?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En forsterker må gi nok effekt til en høyttaler. Den må gi det høyttaleren er beregnet for, eller mer. Gir den mindre vil du sprenge høyttaleren. En høyttaler har impedans på x ohm. En forsterker gir ut effekt, målt i watt og gjør dette ned til en hvis ohm stabilt. Hvis forsterkeren er stabil ned til 2 ohm og gir 400W, vil den gi rundt 800W på 1 ohm, men vil ikke tåle dette og sikringen vil blåse og du kan skade forsterkeren. Hvis en høyttaler trenger 400W eller mer og er på 4 ohm trenger du en forsterker som gir 400W på 4 ohm. Det vil være billigere å kjøpe en høyttaler med 400W 1ohm og forsterker på 400W i 1 ohm og vil låte det samme. Det er fordi ohm er resistans. Jo høyere ohm på en forsterker, jo vanskeligere er det å gi ut mye effekt. Skal du ha mye effekt på høy ohm så blir det dyrere og dyrere. 

 

400W 1 ohm høyttaler er dyrere enn 400W 4 ohm.

400W 1 ohm forsterker er billigere enn 400W 4 ohm.

 

En forsterker vil alltid kunne forsterke enn høyttaler med masse masse ohm. Det er som sagt når du går under det den er bygd for du får problemer.

Spørsmål 4, hvem merke? Det gidder jeg ikke engang svare på, lær deg norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår