Gå til innhold

Bytte vannpumpe 1.6 ez Golf 2

Ranger emnet


Peavey

Anbefalte innlegg

Kurant sak. Regreima har ingenting med vannpumpa å gjøre. Kan være en tanke å kjøpe pumpe med komplett hus da de kan være trøblete å skille.

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamo med brakett må løsnes da boltene til denne går gjennom vannpumpa såvidt jeg husker. Vær forsiktig med termostathuset under vannpumpehuset da dette ofte er av plast, samt skift pakningen her (o-ring) når du setter dette over på den nye pumpa.

 

DATA_3%5C1669695.jpg

 

$(KGrHqR,!r!FJTQ(7TYKBSU8UcF9b!~~48_20.J

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamo med brakett må løsnes da boltene til denne går gjennom vannpumpa såvidt jeg husker. Vær forsiktig med termostathuset under vannpumpehuset da dette ofte er av plast, samt skift pakningen her (o-ring) når du setter dette over på den nye pumpa.

 

 

Har vel konkludert nå med at det neppe er vannpumpen men termostaten som kødder. 

Er den under vannpumpehuset? Noe stress å bytte denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel sak å bytte termostaten men husk at all kjølevæske kommer fossende når du skrur av termostathuset. Og ja, huset er det som er i bunn av vannpumpa, der den nederste slangen kommer inn.

 

Termostat nr 12 og huset nr 14.

084016000.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel sak å bytte termostaten men husk at all kjølevæske kommer fossende når du skrur av termostathuset. Og ja, huset er det som er i bunn av vannpumpa, der den nederste slangen kommer inn.

 

Termostat nr 12 og huset nr 14.

 

 

Takk for hjelpen! Fikk byttet termostaten, men fremdeles samme feil.... :(

 

Får ikke varme inn i kupeen. Hvis jeg slår av viften i ca 1 min og så på igjen, så kommer det pittelitt varme inn, men så blir det bare kaldluft igjen.

Hva tror dere er mest sannsynlig, dårlig vannpumpe eller dårlig varmeregister? Kan man sjekke noen av delene på noe måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppnår motoren normal driftstemperatur? Er en eller begge slangene inn til varmeregister så varme at du ikke kan holde på de? Etter du byttet termostaten, fikk du ut all luft i systemet (løsnet slange inn mot front av toppen for å få ut all luft, samt returslange fra varmeregister)? Fungerer spjeldet som veksler mellom varm og kald luft?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppnår motoren normal driftstemperatur? Er en eller begge slangene inn til varmeregister så varme at du ikke kan holde på de? Etter du byttet termostaten, fikk du ut all luft i systemet (løsnet slange inn mot front av toppen for å få ut all luft, samt returslange fra varmeregister)? Fungerer spjeldet som veksler mellom varm og kald luft?

Motoren oppnår driftstemperatur, inget problem der.

Begge slangene inn til registeret er varme.

Luftet godt, kjørt rens og byttet kjøleveske. Byttet termostat og byttet kjøleveske igjen. Lufter ved å la bilen stå på tomgang med lokket på kjøleveskebeholderen av lenge. 

Spjeldet fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er begge slangene til varmeregisteret tilnærmet like varme når varme står på fullt og viften er på f.eks. trinn 3? Om så er da kan ikke registeret være tett eller ha dårlig sirkulasjon, heller da mer mot defekt spjeld eller dårlig luftsirkulasjon. Blåser vifta bra? Har du pollenfilter på bilen? Tett?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er begge slangene til varmeregisteret tilnærmet like varme når varme står på fullt og viften er på f.eks. trinn 3? Om så er da kan ikke registeret være tett eller ha dårlig sirkulasjon, heller da mer mot defekt spjeld eller dårlig luftsirkulasjon. Blåser vifta bra? Har du pollenfilter på bilen? Tett?

Det må jeg sjekke, men hvis de da er like varme, tyder ikke dette på tett register eller dårlig sirkulasjon?

Spjeldet er ok, merker at man bytter til kald luft, og mot varm er det lunken luft. 

Vifta blåser bra, tror ikke det er pollenfilter(Golf C 1983)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig sirkulasjon betyr liten eller ingen tilførsel/sirkulasjon av varmt vann. Siden vannstrømmen er liten så vil vannet rekke å bli nokså nedkjølt før det kommer ut igjen --> kald returslange. Om begge slangene er like varme betyr det at varmen på vannet ikke finner veien over til luften som passerer forbi registeret. Dette kan skyldes varmevelgerspjeld som er nesten stengt eller veldig lite luft som passerer registeret.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig sirkulasjon betyr liten eller ingen tilførsel/sirkulasjon av varmt vann. Siden vannstrømmen er liten så vil vannet rekke å bli nokså nedkjølt før det kommer ut igjen --> kald returslange. Om begge slangene er like varme betyr det at varmen på vannet ikke finner veien over til luften som passerer forbi registeret. Dette kan skyldes varmevelgerspjeld som er nesten stengt eller veldig lite luft som passerer registeret.

Eller tett register?

Hvordan kommer jeg til dette registeret for å sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal sjekke varmevelgerspjeldet ditt. Ut ifra dine forklaringer så tyder alt på at dette såvidt åpner for varmluft (begge slangene tilnærmet like varme om vifta går på høy hastighet og varmevelger på VARMT).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår