Har vært i dialog med et budfirma i Oslo, der vi snakket om blant annet om kostnadene ved budkjøring og provisjon til firmaet. Jeg har ingen erfaring med det å drive enkeltmannsforetak, og i hvertfall ikke i forbindelse med et budfirma. Jeg mener han sa at de ville ha 65% provisjon, kan forhandles til 60% etter noen mnd dersom fører fremstår som brukbar. Jeg skjønner ikke hvordan man kan tjene penger på en slik måte. De fleste kjører inn om lag 55 000 NOK — 75 000 NOK, jeg må ha misforstått noe, jeg tenker slik:
• 55 000NOK x (1 — 0.65) = 19 250 NOK, dette er brutto. Før skatt og div utgifter til bil.
La oss estimere drivstoff utgifter til minimum 5000 NOK i mnd.
•19 250 NOK — 5000 NOK x (1 — 0.28) = 13 860 NOK, dette er nettolønn.
Og må man ikke i tillegg betale 11% i trygdeavgift? Ikke får jeg feriepenger, ikke har jeg bil. Jeg er mer enn villig nok til å kjøpe en bil, slipper å ta lån. Men bare hvis det lønnes. Noen som kan sette et regnestykke for en sjåfør som kjører normalt mye med en stor varebil under 3500KG?