Gå til innhold

Erfaringer med "nye" Sharan

Ranger emnet


rosu

Anbefalte innlegg

Alt. Ikke kjøp Sharan. Uansett hva du gjør - ikke kjøp Sharan! Beklager å si det på den måten - men på de bilene er absolutt det aller meste notoriske feil.

 

Det er helt riktig, men det gjelder den gamle Sharan, ikke den nye som TS titter på.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er dsg er svinghjulet her en svaket. Clutchen (e) er heller ikke helt god og med diesel-motor kokser som regel EGR-kjøleren. Som egne problemer på kun sharan kan et dårlig isolert ledningsnett nevnes - og ofte problemer med dørlåser og mikrobrytere. Vanligste her er dog elektriske feil - som fort blir kostbare da styreenhetene går etterhvert som spenningen blir feil.

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om en bil til 450-530000, så hvis de fleste mener at bilen har mange feil så er det kanskje best å styre unna...?

Må presisere at dette gjelder Sharan som ble produsert fra slutten av 2010.

 

Hvilke andre biler kan være på høyde med Sharan når det gjelder plass?

Jeg trenger også en bil som kan trekke 2000 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Den første generasjonen Sharan (98-05 er det vel) hadde plenty med feil, både elektriske og mekaniske, 2. Generasjon (05-11) hadde virkelig ett boost iforhold til kvalitet og har slitt mest med elektroniske feil. PGA dette har dermed Sharan fått ett litt ufortjent rykte, men som tidligere nevnt i tråden er 3. Generasjon i bunn og grunn en annen bil. 

 

Tør vedde på at Baardl ikke har hatt noe med den nye Sharanen (3. Gen) å gjøre, hverken eie/kjøre/kjenne til. De problemene han hoster opp er noe han finner på, som kan på ett generelt basis inntreffe på automatkasser og dieselbiler. Og ellers, hvis det faktisk er noe feil så har man nybilgaranti - noe Baardl tydeligvis ikke har sin bil (vanskelig å se hvilken gammel haug av en bil han har som avatar) siden han faktisk tror man må betale dette selv.

 

Vi har en Sharan 12 mod, manuell 140hk 4M som ble kjøpt ny, har vært 0 feil med den og er en drøm å kjøre og ha som trekkbil. Det er forøvrig en tråd på Vacn om akkurat dette emnet (kjøp av 3. Gen Sharan), så ville anbefalt deg å ta en titt der da det er mye bra informasjon.

www.bilforumet.no/faq

Reinoud sier:

tits are good

Reinoud sier:

white RS6 too

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første generasjonen Sharan (98-05 er det vel) hadde plenty med feil, både elektriske og mekaniske, 2. Generasjon (05-11) hadde virkelig ett boost iforhold til kvalitet og har slitt mest med elektroniske feil. PGA dette har dermed Sharan fått ett litt ufortjent rykte, men som tidligere nevnt i tråden er 3. Generasjon i bunn og grunn en annen bil. 

 

Tør vedde på at Baardl ikke har hatt noe med den nye Sharanen (3. Gen) å gjøre, hverken eie/kjøre/kjenne til. De problemene han hoster opp er noe han finner på, som kan på ett generelt basis inntreffe på automatkasser og dieselbiler. Og ellers, hvis det faktisk er noe feil så har man nybilgaranti - noe Baardl tydeligvis ikke har sin bil (vanskelig å se hvilken gammel haug av en bil han har som avatar) siden han faktisk tror man må betale dette selv.

 

Vi har en Sharan 12 mod, manuell 140hk 4M som ble kjøpt ny, har vært 0 feil med den og er en drøm å kjøre og ha som trekkbil. Det er forøvrig en tråd på Vacn om akkurat dette emnet (kjøp av 3. Gen Sharan), så ville anbefalt deg å ta en titt der da det er mye bra informasjon.

 

Her er det visst noen som har stått opp på feil fot. Personangrep kan du la ligge igjen hjemme. 

Og en ting til du tydeligvis ikke har klart å forstå, er at det er ikke nødvendigvis pengene som gjør at problemene blir plagsomme - men tiden bilen må bruke på verksted. 

 

Siden du er så nysgjerrig på bilen i bildet mitt, så er det en mazda 626 fra 1988 - en av mine første biler.

 

Så neste gang du kommenterer så kan du gjøre et forsøk på å holde deg saklig, så slipper slike tråder å fylles opp med slike ufine kommentarer. Det er ikke noe vi trenger i disse juletider!

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel ikke noe å krangle over.

 

Siden jeg startet denne tråden, så har jeg prøvekjørt en ny Sharan (140hk-4motion).

Forestilte meg at den skulle være litt mere "bussaktig" å kjøre, men den er ikke så veldig anderledes en vår Golf Plus å kjøre.

 

Motor messig synes jeg  140 hesteren blir litt lat, særlig i forhold til vår Renault Grand Espace 3.0 DCI.

Ellers virker jo bilen solid bygd, og det er ikke mye støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på Idioten BaardI, han er ung stakkar å har ikke erfaring nok til at hans stemme teller. Det med koksing av EGR gjelder alle dieselmotorer som brukes til småkjøring/daukjøres.

DSG clutchene er heller ikke noe problem på Sharan da den kun har 6trinns kassa, (ikke 7trinns kassa der clutchene er ett problem), og svinghjulet er kraftig forbedret siden 2006 (når problemet oppstod)

Kjente feil med vindusheiser og skyvedører er/blir fikset gratis (aksjon fra fabrikken, så uansett om bilen er import eller ei blir det dekket)

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på Idioten BaardI, han er ung stakkar å har ikke erfaring nok til at hans stemme teller. Det med koksing av EGR gjelder alle dieselmotorer som brukes til småkjøring/daukjøres.

DSG clutchene er heller ikke noe problem på Sharan da den kun har 6trinns kassa, (ikke 7trinns kassa der clutchene er ett problem), og svinghjulet er kraftig forbedret siden 2006 (når problemet oppstod)

Kjente feil med vindusheiser og skyvedører er/blir fikset gratis (aksjon fra fabrikken, så uansett om bilen er import eller ei blir det dekket)

 

Blir for dumt å komme som 25-åring å prate om livserfaring. Men greit, vil du hate så hat ivei.

 

Vil du ha sharan så kos deg med den! god jul til dere alle, og måtte trådstarter slippe å følge sporet til alt for mange andre sharan eiere.

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Jeg kjøpte en VW Sharan 2.0 TDI DSG ny høsten 2012. 

 

Foreløpig erfaring etter 2 år og 35 000 km er at bilen er en fantastisk bra familiebil. Har man pengene, er det noe som jeg synes det er greit å prioritere. 

Bilen vil forhåpentligvis bli et godt minne fra store deler av barnas oppvekst.

 

Positivt:

- God bagasjeplass.

- Gode seter med isofix i tredje seterad.

- Egen vifte for klimaanlegget for 2. og 3. seterad. 

- Høy egenvekt gjør bilen veldig stabil med tilhenger

- Plass til 5 store barneseter i 2. og 3. seterad, eventuelt blanding av inntil 6 voksne personer/barneseter i tillegg til sjåfør.

- 6 av 7 seter kan legges ned og gi svært god lasteplass (husk lastsikring!)

- Meget god passiv sikkerhet relativt til gjennomsnittspersonbilen. 

- Godt tilrettelagt for skille mellom bagasje og passasjerer (slik er det ikke i alle flerbruksbiler).

 

Negativt: 

- Faktisk ikke enorm avstand mellom forseter og 2. seterad, dermed blir det litt trangt foran når det er stort bakovervendt barnesete bak. (Men det er bedre enn i svært mange andre familiebiler, og dessuten kan barnesetet plasseres bak i midten uten å komme i konflikt med forsetene).

- Høyt dieselforbruk, spesielt de første 10 000 km. Litt høyt i forhold til oppgitt også etter innkjøring. (Sammenligning med en "helt lik" Sharan med manuelt gir, tyder på at dette kan være relatert til DSG-kassa).

- Mange dager på verksted (Webasto måtte byttes tidlig. Det måtte også byttes en del til ventilasjonssystemet. Vanskelig med feilsøking/diagnose på en bil som er såpass sjelden, men takket være gode garantiordninger skal dette være gratis de første 5 år).

- Enkelte mindre elektriske feil kommer og går.

- Siden bakre seterad ligger nede i bagasjeromsgulvet er faktisk høyden på bagasjerommet litt lav i enkelte tilfeller. (Må ta av hjulene på "tvillingsykkelvogna" før jeg putter den inn).

- Irriterende at bilen ikke er litt lenger når alle 7 seter er oppe. Bagasjeplassen blir unødvendig liten. (Det er riktignok god plass til 6-7 bæreposer i "bagasjeromsbrønnen" etter besøket hos REMA.)

 

 

Så får framtiden vise om jeg burde holdt meg unna en portugisisk bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår