Gå til innhold

Slik får du xenonkit lovlig i vognkortet for under 2000kr

Ranger emnet


Volvo 360 GL

Anbefalte innlegg

Det du trenger for å få et xenonkit lovlig er lyktespylere og automatisk høydejusteringskit som er E-merket. Xenonkitet må selvfølgelig være E-merket det også, og lyktene må ha høydejusteringsmotor. Jeg vet hvor man får dette for under 2000kr komplett (da er ikke xenonkit medregnet i prisen.) Jeg legger ut hvor dere kan kjøpe det i verden, et sett med full styreenhet som er E-merket. Snakket med biltilsynet om dette og de sa at hvis xenonkit, lykter og automatisk høydereguleringskit var E-merket så kunne man bare be om å få det i vognkortet. Jeg legger ut link til hvor du får alt dette etter at jeg har kjøpt et sett om tre uker selv for jeg vet ikke hvor mange de har. Hvor i verden du får det offentliggjør jeg ikke før jeg har sikret meg et eget sett, men da legger jeg ut link. Om ca tre uker legger jeg ut linken så følg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man snakker om å få det lovlig, så regner jeg med at "kunden" skal gå ifra halogenpærer/halogen lykter til ettermontert xenon. En ting du ikke nevner her er at lykta må være godkjent for xenon. Selv om lykta er E merket, så er den E-merkinga med originale pærer, altså halogenpærer. Setter man inn xenon pære i en lykt som skal ha halogen er ikke lykta godkjent lengre. Da er den "modifisert"

 

Så man må ha nye lykter, som er godkjent for xenon pærer også

 

Automatisk nivåregulering kit, og lyktespylere får man også "overalt". F.eks BSBildeler selger slike kit. 1700-1800kr totalt (nivåregulering og lyktespylere).

Endret av TKarlsen

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett mye jobb. Monterer heller 2 tusenmetringer. Og for den prisen på kan du få et sett med hella comet xenon ekstralys som er lovlige å bruke. Du får det til 3500 kr og det blir fort såpass dyrt når du må betale for visning på vegvesnet også + ett E-merket xenonkit.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er mye jobb så har jeg egen privat bilmekaniker til disposisjon og en hall å jobbe i.

 

 

Det er uansett mye jobb. Monterer heller 2 tusenmetringer. Og for den prisen på kan du få et sett med hella comet xenon ekstralys som er lovlige å bruke. Du får det til 3500 kr og det blir fort såpass dyrt når du må betale for visning på vegvesnet også + ett E-merket xenonkit.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skeptisk. Nå kommer det så klart ann på lykta, men det er ikke bare bare å sette inn xenonkit, nivåmotor og lyktespylere.

 

En annen ting man kan sjekke er merking på lykta.

 

- En lykt godkjent for halogen i nærlys og fjernlys har en av følgende koder: HCR eller HC/R

- En lykt godkjennt for xenon i både nærlys og fjernlys har en av følgende kode: DCR eller DC/R

- En lykt godkjent for xenon i nærlys og halogen i fjernlys har en av følgende: DCHR eller DC/HR

- En lykt godkjent for xenon i fjernlys og halogen i nærlys: HCDR eller HC/DR

- En fjernlykt godkjent for halogen: HR

- Et nærlys godkjent for halogen: HC

- En fjernlykt godkjent for xenon: DR

- Et nærlys godkjent for xenon: DC

 

Edit: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=728075

 

Les: -Jeg ønsker å montere xenonkit i halogen lyktene mine, er det lov?

Endret av TKarlsen

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vett om flere som har kjøpt og fått problemer med lyktene for att de ikke er rett merket,de skal være merket slik som TKarlsen skriver,det var jo ein sak her på forumet om ein som kjøpte alt fra BS-bildeler meiner han havnet i ein sak med BS bildeler om dette og att det ordnet seg mellom han og BS men han fekk det ikke godkjent PGA lyktene ikke var korrekt merket.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vett der var ein sak tidligere med ein fra forumet her som kjøpte lykter og spyler,lysnivåreg kit hos BS bildeler og meiner han fekk ikke fekk det godkjent PGA E merkingen vett ikke om det bare var lyktene dette gjaldt.

Meiner bs og han fra forumet fekk ordnet opp men lyktene må ha disse merkingene som TKarlsen har ført opp(DC og DR),skulle eg gjort dette hadde eg fått det skriftlig fra leverandør att delene er rett merket og kan bli godkjent.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår