Gå til innhold

Nybil som første bil.

Ranger emnet


Anabanana

Anbefalte innlegg

Om det er så veldig lurt å kjøpe ny bil som første bil, vet jeg ikke. Men når det gjelder lønnsomhet, så vil jo en forsikring på en helt ny bil koste mer enn en bil som har noen år/kilometer bak seg, spesielt dersom du vil ha full kasko! (noe jeg virkelig ville hatt på en helt ny bil!)

I tillegg så vil eventuelle reparasjoner kunne koste noe mer på moderne biler, enn på eldre biler. Selvsagt skal det litt mer til før noe ryker på en ny bil, men tenk om...! De fleste forhandlere/fabrikker har jo noen års garanti, så sånn sett vil det meste bli dekket.

 

Men så er det mange som sier at det "gamle er ofte best". Dersom du kjøper en eldre bil kan du i mange tilfeller få større glede av den enn en ny bil.

Jeg regner med at maxprisen på 160 000 er uten å ta opp lån, så det er greit nok. Jeg ville ihvertfall ikke tatt opp lån på min første bil!

 

Det er mulig å få vanvittig mye bil for kun 80 til 100 tusen, og da har du jo litt penger igjen til andre formål, eventuellt til å spare til en "tøffere" bil om noen år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av egen erfaring så, så ikke min egen førstebil ut etter 2 år og kunne egentlig kastes på høggern. Jeg ville heller spart penga så lenge og funnet en grei bil til rundt 30 tusen som førstebil i stedet.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske enig med opelduude her :p

det er dumt og ha en "dyr" bil som første bil.

 

jeg var ung og dum og lånte til en ganske dyr bil for en 18-19 åring som jeg den gang var, vraket bilen og betalte på den i flere år etterpå, det kan være fort gjort, tenk deg i det minste bra om før du bestemmer deg. ikke spar på forsikring (som jeg gjorde) og det er ganske dyrt når man ikke har bonus osv på de fleste biler, ikke lønner det seg egentlig og registrere bilen på en forelder heller, du må/burde begynne samle bonus så fort du kan.

 

Har for øvrig en ganske bra 97 mb c230t til salgs ;)

Bmw 530i v8 1996 gobilen
200sx 1993 solgt
Vento 1992 1,8cl restaureres
740glt 1990 2,3 16v solgt
Nissan primera 2000 solgt og dynget

Audi 80 1993 bruksbilen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg lurer på om det er lurt å kjøpe en helt ny bil som første bil? Er det lønnsomt og lurt? Biler jeg har tenkt på er Skoda Citigo, Mitsubishi Space Star og Chevrolet Spark. Har også tenkt på en brukt bil, Ford Fiesta. Maxpris jeg har tenkt meg er 160 000kr.

 

 

Håper det er noen der ute som kan hjelpe meg:)

 

Hvis du kjører fornuftig og greit, og ser på bil som et framkomstmiddel, så er det ikke dumt med ny og billig bil. Du får jo gjerne 5 år garanti med på kjøpet, og det gir jo en god sikkerhet. Forsikring er dyrt uansett når man er 18, så jeg ville sjekka litt priser først ihvertfall. Og nye biler er mer kollisjonssikre enn gamle, så det er jo positivt.

 

Er du typen som grisekjører og presser grensene litt, kan det nok være lurt med en billigere bil, rent økonomisk sett.

 

Det er forskjell på 18-åringer også...:)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du går for ein nyare småbil, bør du tenke på om det er plass til litt bagasje og passasjerar. Du for jo ein bil med lågt forbruk.

Pass på å ikkje kjøpe ein bil som blir vanskeleg å få solgt på eit seinare tidspunkt. Velg rett utstyrsnivå og ekstautstyr. Interiøret kan være simplare på desse billege bilane. Så var det korleis desse bilane er på vintarføre.

Desse bilane er jo ikkje akuratt populære ungdombilar, så forsikringa bør ikkje være så dyre.

Endret av Actros 8x8

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en av grunnen jeg vil ha nybil, pga garantien og sikkerhet. Jeg vet at å kjøpe en bil er tap uansett, men vil helt unngå å tape mer penger enn nødvendig. Men man kan aldri være sikkert uansett.

 

Jeg ikke forresten ikke 18, men 22 :) Bare vært treg med å få lappen. Jeg er ikke den typen som grisekjører og har tenkt til å bruke den til som et framkomstmiddel. Til og fra skole, jobb og trening.

 

Men takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en av grunnen jeg vil ha nybil, pga garantien og sikkerhet. Jeg vet at å kjøpe en bil er tap uansett, men vil helt unngå å tape mer penger enn nødvendig. Men man kan aldri være sikkert uansett.

 

Jeg ikke forresten ikke 18, men 22 :) Bare vært treg med å få lappen. Jeg er ikke den typen som grisekjører og har tenkt til å bruke den til som et framkomstmiddel. Til og fra skole, jobb og trening.

 

Men takk for svar:)

 

Forsikring i Norge for unge som tar førerkort er dyrt enten det er en gammel bruktbil eller nybil. Du får prøve og legge fram synspunktet ditt for forsikringsselskapet og se om du vinner fram. :cruising:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår