Gå til innhold

Berla2

Bruker
  • Innholdsteller

    59
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Berla2

  • Bursdag 07/11/1993

Contact Methods

  • Bosted
    Bergen

Berla2's Achievements

  1. Jeg har bruk for noen ekstra brytere til min Hiace varebil fra 2006. Ønsker at det skal se bra ut og trenger derfor originale brytere. Har funnet diverse brytere på e-bay som vistnok skal passe, men syns ikke utseende og mål stemmer med de øvrige bryterne i bilen. Er det noen som har tips til hvor jeg kan få tak i slike brytere? De skal brukes til arb.lys og ekstra bryter til ekstralys.
  2. Da er tiden kommet for dekkskift og vårrengjøring av bilen. Derfor har jeg noen spørsmål om hvor det går an å vaske med høytrykkspyler og hvor en må rengjøre for hånd. Bilen har godt med salt og dritt alle veier. Samtidig som dekkskift ønsker jeg å vaske godt rundt/på bremser og inni hjulbuer og slikt, da jeg kommer lett til når dekkene er av. - Kan jeg bruke høytrykkspyler på bremser og alt annet som befinner seg ved framaksel? - Er det trygt å sette igang med høytrykkspyler overalt under bilen? - Bør jeg i motorrommet vaske for hånd mtp. elektronikk? Bilen er bare en gammel Citroen Berlingo bensiner, men er jo greit å ta godt vare på den også.... Håper på gode svar, og kanskje noen har andre tips til vårrengjøring?
  3. Har hatt denne ristingen 3-4 ganger til nå, og har undersøkt litt nærmere. Pga mangel på garasje og for dårlig vær til at jeg gidder å ligge på bakken ute, har jeg kun undersøkt "gummimansjetten" som sitter rundt drivleddet. Her er klemringen som holder mansjetten på plass løsnet slik at det ikke lenger er tett inn til drivleddet. Dette har skjedd både på høyre og venstre side. Jeg fikk tredd mansjettene på plass igjen, men fikk ikke festet klemringene igjen, så da løsnet selvsagt mansjetten ved første sving. Bak mansjetten så det ganske grumsete ut, muligens en god blanding av grease, salt og sand... Tar sikkert en tur til verksted så snart jeg har tid. Noen som vet hva det kan koste meg dersom jeg må bytte begge drivleddene? Legger ved to bilder av venstre side. her ved fult rattutslag mot venstre
  4. Mener vibrasjonen ble verre jo mer jeg trykket inn gassen. Selv om jeg slapp gassen var det vel litt vibrasjoner, men når clutchen ble trykt inn forsvant det helt.
  5. Gjelder alt det du nevner også dersom vibrasjonen/ristingen stopper idet clutchen blir trykt inn?
  6. Var idag innom verkstedet der en mekaniker prøvekjørte bilen. Sånn som det alltid er når en besøker et verksted, så var problemet plutselig borte... Da hjulboltene var sjekket og satt godt fast konkluderte han med at det trolig var drivledd som var slitt. Han hadde hatt samme problem på en peugeot partner tidligere der han måtte kjøre bortimot 30-45 minutter før problemet dukket opp, når alt var blitt godt varmt. Endte opp med å kjøre bilen til jobb som vanlig med den avtalen at jeg stakk innom/ringte igjen dersom det skulle dukke opp enda en gang. Han forsikret meg ihvertfall om at det ikke var farlig å kjøre med. kjørte til jobb fra verkstedet, ca 20 km, og hjem igjen, ca 35 km, uten noen problemer. Så tror jeg kommer til å se det an litt... Noen som har vert borti det samme?
  7. Hei, Kjørte idag hjem fra jobb da jeg merket at rattet og bilen begynte å riste idet jeg tok en venstresving. Jeg kjørte da ca i 50 km/t. Jeg stoppet for å kjenne etter og for å sjekke hjulbolter da det ikke er lenge siden jeg byttet dekk... Boltene satt fast og det var ellers ingenting å legge merke til. Da jeg kjørte videre gikk det forholdsvis bra helt til jeg tok en slakk venstresving i ca 70 km/t. Da ristet det veldig og det virket som om høyre forhjul holdt litt tilbake på et vis.... Var ihvertfall tydelig at det var på høyre side. Når jeg kjørte rett fram i samme fart gikk det helt fint, men kun ved små rattbevegelser til venstre kom det tilbake, nå også ved lav fart. 35-40 km/t. Jeg kjente litt etter mens jeg kjørte og det var tydelig at høyre framhjul ikke oppførte seg helt bra i svingene. Tenkte kanskje at det kunne være hjullager eller noe, men idet jeg trykker inn klutchen så stoppet ristingen. Dersom jeg trykket inn gassen litt ekstra virket det som om det ble verre... Turte ikke kjøre hele veien hjem med dette, så parkerte ved verkstedet (som selfølgelig var stengt for dagen) og stikker innom i morgen for å høre hva det kan være. Mens jeg venter lurer jeg på om noen her vet hva det kan være? Bilen er en Berlingo fra 2000...
  8. Hei, Fekk ein greit solid skrape/bulk på min Berlingo slik at lakken forsvant. i tillegg har eg ein god del steinsprutskadar som kunne hatt godt av litt beskyttelse. Men eg ønsker egentlig ikkje å berre pensle på noko med heilt feil farge. Derfor lurar eg på om nokon veit kor eg kan få tak i ein god lakk/rustbeskyttar som ikkje krev alt for mykje arbeid å påføre og som har nokonlunde same farge som eg allerede har på bilen. Bilen min er av typen Berlingo varebil frå år 2000 med grønn farge. Fargen er sikkert ikkje den same no som den var for 14 år sidan, men eg håper det går an å komme litt i nærheten av same farge.... Nokon som kan hjelpe?
  9. Hei, Fekk ein greit solid skrape/bulk på min Berlingo slik at lakken forsvant. i tillegg har eg ein god del steinsprutskadar som kunne hatt godt av litt beskyttelse. Men eg ønsker egentlig ikkje å berre pensle på noko med heilt feil farge. Eg syns det ser stygt ut med bilar der folk har flikka rundt om med ein farge som ikkje ein gong er i nærheten av fargen ellers på bilen. Derfor lurar eg på om nokon veit kor eg kan få tak i ein god lakk/rustbeskyttar som ikkje krev alt for mykje arbeid å påføre og som har nokonlunde same farge som eg allerede har på bilen. Bilen min er av typen Berlingo varebil frå år 2000 med grønn farge. Fargen er sikkert ikkje den same no som den var for 14 år sidan, men eg håper det går an å komme litt i nærheten av same farge.... Nokon som kan hjelpe?
  10. Jeg har en Berlingo 1,4 2000 modell. For ca to uker siden ble det byttet frostvæske, reg.reim og vannpumpe, da var bilen gått ca 125 000km. Da jeg igår parkerte etter en times kjøretur med tilhenger, oppdaget jeg at det rant frostvæske ut på asfalten. Jeg åpnet panseret for å sjekke og oppdaget at væsken hadde ekspandert såpass at det kom ut av ventilen øverst i tanken. Det tok ikke mange minutter før den gikk tilbake til der den pleier å ligge (litt over halvfull...), og det sluttet å lekke. Inne i bilen var alt som normalt under kjøring. bilen var ikke spesielt varmere enn det pleier, og det var ingen varsellamper som lyste. Frostvæsken som er brukt er forøvrig rød og bilen stod parkert i nedoverbakke dersom det skulle være av betydning... Jeg lurer altså på hva som kan være galt, eller om noe i det hele tatt er galt? - Kan det være toppakning som er i ferd med å gi seg? (litt rart syns jeg da jeg ikke får opp varsellamper eller lignende) - Er det feil væske som er fylt på? (stoler egentlig såpass på verkstedet at jeg ikke tror de har gjort noe galt...) - Er det for mye væske? (tanken er vel litt over halvfull når motoren er kald..) Jeg har kunn kjørt småturer med bilen siden dette og har da ikke lagt merke til noe. Men det er kanskje bare fordi motoren ikke er blitt skikkelig varm... Burde jeg bekymre meg om dette i det hele tatt?
  11. Jeg enda opp med å betale null og niks for omregistrering... Kanskje da hengeren er mer enn 30 år...? Nå har jeg fått tak i bunnplate og karmer, samt dekk i riktig dimensjon. Nå lurer jeg bare på om noen har peiling på hvor jeg kan få tak i slike hengsler? Helst en butikk i Bergens-området, men kan også få tips om bra nettbutikk?
  12. Har lenge stått stille dette prosjektet, men har nå fått tak i material til bunnplate og karmer, samt nye dekk. Nå lurer jeg på om noen kan hjelpe meg med å få tak i slike hengsler: Helst i Bergen-området, men også en bra nettbutikk kan være fint. Noen som vet?
  13. Syns originalstativene rett og slett så og kjentes pinglete ut. At de skal klare 100 kg fordelt på to bøyler syns jeg ihvertfall blir litt skummelt. Stoler ihvertfall mye mer på de nye Thule stativene da de sitter godt uten noe som helst slark, og at stanga i det hele tatt kjennes mye mer solid ut. Tror det skal gå fint med boltene. Har borra de inn på utsiden av føttene, slik at jeg ikke svekker den delen som lasta ligger på. Har også lagt en liten gummipakning rundt hullet mellom skive og stang for å forhåpentligvis unngå at så mye vann trenger inn i hullet. Men vil ihvertfall ikke anbefale så stor last på de originale stativene selv om det skal klare 100 kg...
  14. Etter litt fram og tilbake på hva jeg skulle gjøre, bestemte jeg meg for å bare kjøpe noen nye. Kjøpte Thule sin billigste stang, slik at jeg med litt bedre samvittighet kunne bore to små hull til arbeidslysene... Garantien borte jeg vel vekk i samme slengen... Selv om den bakerste "originalbøyla" fortsatt satt greit fast fikk jeg røsket den av med håndmakt. De nye Thule bøylene virker mye mer solide enn de gamle, og nå har jeg i det minste en nøkkel som passer dersom de skulle løsne. Fant i det minste ut at nøkkelen til de gamle bøylene heter "pentagon". "Hexagon", også kjent som unbrako, er altså sekskant, mens pentagon er femkant. Uansett så er denne pentagon noe sjelden i butikker, og må, etter det jeg har funnet ut, bestilles fra utlandet...
  15. Noen som vet hvor jeg kan få tak i bøyler til min berlingo? Hadde vært gøy med et slikt stort stativ som jeg ser på nyere varebiler, men vet ikke om det er mulig å skaffe til en 2000-modell...? Trenger ikke være samme bøyler som de som står på, men vil helst at det skal holde en 100kg. Dersom noen har en type bøyler/stativ å anbefale er det bare å komme med det... Har enda ikke fått strammet bøylene. Det lokale verkstede prøvde seg fram også, men uten resultat. Har nå dratt av den fremste, og regner med jeg skal klare å dra av den bakerste også dersom jeg får tak i nye... Noen tips?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår