Gå til innhold

Kobberfett-spray på hjulbolter

Ranger emnet


steini777

Anbefalte innlegg

Jeg har en kobberfett-spray (MoTip) liggende hjemme. På den står det:

"Produktet må ikke brukes på skruegjenger (for eksempel tennplugger)"

 

Hjulboltene skal jo helst ha kobberfett, og de har jo skruegjenger...

Tenkte å bruke den på hjulboltene til vinteren, men kan jeg det eller må jeg skaffe en annen type kobberfett?

Volkswagen Passat 3BG - 1.6 75kW/102 hk - 2004 mod. Motorkode: ALZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring: Kobberfett... NEI! Det blir bare griseri av det der. :)

 

Back to good old CRC 5-56. ;)

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er gammel verkstedvisdom. Normalt skal ikke bolter smøres, da med unntak av eksos- eller strekkbolter o.l. Er det et sted man ønsker friksjonen velkommen så er det på hjulboltene, og skifter man hjulsett høst og vår så pleier de sjelden sitte så veldig. Dog pleier de aller fleste tighte hjulboltene alt for mye, skal som regel ikke tightes mer enn ca 120 Nm.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med bil gjennom 32 år tilsier at du ikke gjør noe galt om du ønsker og sikre deg mot at du skal få løs hjulbolter ved å bruke molykote kobberfett eller andre oljeprodukter. At hjul løsner så er det fordi de ikke er strammet nok eller strammet feil. Felger har og en tendens til og ruste fast i senterhullet jeg synes og det er en fordel og pusse rent og bruke kobberfett her,da får du garantert hjulet løst neste gang.

 

Er nå min erfaring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en liten kommentar til trådstarter; De aller fleste motortopper er av aluminium. Kobber og aluminium sammen er ikke like lurt da det vil/kan skape elektrogalvaniske spenninger - med det resultat at aluminiumen tæres bort.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med aluminium, slik jeg har erfart, er ikke evt. kobberpasta, men reaksjonen mellom aluminium og stålbolter.

Stål mot aluminium tærer på aluminiumen og delene suger seg fast. Merkes tydelig med forstillingsdeler av aluminium (Audi), men ikke så ofte et problem med bilmotorer hvor det er mindre saltholdig fukt. I påhengsmotorer derimot . . .

 

Ellers er kobberpasta anbefalt for at ikke felger (spes. alufelger) skal sette seg fast. Ingen har meg bekjent klart å påvise at kobberpastaen har tærende virkning som forverrer det som allerede finnes med aluminium mot stål

 

Kobberpasta vil vel også, i motsetning til normale smøremidler, i bare liten grad påvirke glideegenskapene for bolt mot metall og derfor ikke så stor risiko for at moment blir feil slik at bolt løsner eller knekker.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår