Gå til innhold

Hva er egentli så "rått" med skyline?

Ranger emnet


ford4fun

Anbefalte innlegg

  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Mr. Aerodeck

Off topic men... Turboknut: Hvor har du all kunnskapen din fra?? :eek:

 

Den har kommet med årene... "Brenner" en for noe så er det utrolig hvor mye en suger til seg. (...sånn som autister gjør :D )

Forresten så har jeg eid 3 stykker Datsun Fairlady Roadster (2 seter cabriolet - forgjengeren til 240Z, samt mange 240Z, 260Z, 280 ZX, 300ZX twinturbo og Sunny GTI-R)

 

Når det gjelder Toyota 2000 GT så ER det egentlig en Datsun 240Z. For at:

 

Albrecht Görtz som designet 240 Z (var tysker ja, og hadde også designet BMW 503 og 507, Datsun Silvia og vært med på å designe Porsche 911) jobbet for Nissan med å lage en "supersportsbil". Görtz var spesialist på "ikke asiatisk" design (bilen var ment for vesten og USA). Denne skulle bli etterfølgeren - og "hvilken" etterfølger til Fairlady Roadster (forgjengeren til 240Z). Man ville ha en bil som nesten tok pusten fra folket og da måtte man se på andre og vellykkede biler. Det ble tittet på eksisterende biler, Jaguar E-type, 911 og enkelte andre liknende biler.

Dette ble etterhvert til "Toyota" 2000 GT, for underveis så oppstod det uenighet mellom Nissan og A.Görtz, og Nissan kansellerte hele opplegget og "kvittet" seg med Görtz. Dette ble - lekket ut til / snappet opp av Toyota som ferdigstilte prosjektet og med motor fra Yamaha (eller rekke6'er fra Toyota Crown) ble Toyota 2000 GT vist på Tokyo-utstillingen i 1965. Bilen var da bygget av Yamaha !! (som egentlig startet på bilen for Nissan som ikke hadde kapasitet/ville holde bilen hemmelig) , men Toyota overtok selvfølgelig produksjonen.

Under avdukingen av bilen satte hele øvrigheta hos Nissan kaffen i vrangstrupen da Toyota stolt viste fram Nissans prosjektbil med Toyota-emblemer, og Görtz ble igjen hyret inn for å lage Nissans konkurrent/oppfølger for 2000 GT'n. Men, Görtz som hadde fått "sparken" fra Nissan for "lekkasjen" saksøkte Nissanfabrikken og VANT - med et forlik som i ville gi han en upåklagelig månedslønn resten av livet !!! - og Görtz er den eneste privatpersonen som har vunnet en slik rettsak mot et så stort konsern. Enden på visa ble at Görtz satte seg ned og "laget" det vi i dag kjenner som 240Z - en mye mer moderne og ikke minst "ferdig" bil enn Toyota 2000 GT.

Toyota var vanskelig og ikke minst dyr å produsere og bare 351 biler ble bygget - inkludert 1 stk cab som vi kjenner fra James Bond filmen. Siden har to biler blitt bygget om til cab, så det eksisterer i dag 3 biler uten tak.

Toyota fikk altså bare bygget 351 biler - som i dag har sinnsykt høye priser. En bil er i Danmark hvor den har vært siden 1971, ellers tror jeg ikke det er noen andre biler i Skandinavia.

Datsun Z ble bygget i 531.601 eksemplarer (hvorav ca. 66.000 biler ble solgt i Japan) og ble dermed verdens mest produserte sportsbil (når en regner ZX bilene med).

 

Så - får noen tak i en billig 2000 GT - don't think twice

 

Når det gjelder rettsaken og forliket så ble det bestemt at det for ettertiden skulle lyde slik:

Toyota designet Toyota 2000 GT,

Nissan designet sin 240Z, - men Albrecht Görtz viste begge HVORDAN de skulle gjøre det.

 

Det som er artig er at det offisielle tallet av 240Z med venstreratt og 2.4 liters motor er 173732 biler, mens vi i Norge har en bil med ch.nr 29 enheter høyere enn dette tallet. Da jeg påpekte dette i et brev til Nissanfabrikken i Japan, fikk jeg faktisk et hyggelig brev tilbake med en relativt kort tekst der det blant annet stod at "historiebøkene må skrives om". - Så nå er det offisielle tallet fra Nissan 173761 stk 240Z. Dessuten er det nok lite trolig at den aller-aller siste 240Z befinner seg i Kristiansand???

 

Det ble en lang post igjen og enda en avsporing fra Topic......

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboKnut

 

Den har kommet med årene... "Brenner" en for noe så er det utrolig hvor mye en suger til seg. (...sånn som autister gjør :D )

Forresten så har jeg eid 3 stykker Datsun Fairlady Roadster (2 seter cabriolet - forgjengeren til 240Z, samt mange 240Z, 260Z, 280 ZX, 300ZX twinturbo og Sunny GTI-R)

 

Når det gjelder Toyota 2000 GT så ER det egentlig en Datsun 240Z. For at:

 

Albrecht Görtz som designet 240 Z (var tysker ja, og hadde også designet BMW 503 og 507, Datsun Silvia og vært med på å designe Porsche 911) jobbet for Nissan med å lage en "supersportsbil". Görtz var spesialist på "ikke asiatisk" design (bilen var ment for vesten og USA). Denne skulle bli etterfølgeren - og "hvilken" etterfølger til Fairlady Roadster (forgjengeren til 240Z). Man ville ha en bil som nesten tok pusten fra folket og da måtte man se på andre og vellykkede biler. Det ble tittet på eksisterende biler, Jaguar E-type, 911 og enkelte andre liknende biler.

Dette ble etterhvert til "Toyota" 2000 GT, for underveis så oppstod det uenighet mellom Nissan og A.Görtz, og Nissan kansellerte hele opplegget og "kvittet" seg med Görtz. Dette ble - lekket ut til / snappet opp av Toyota som ferdigstilte prosjektet og med motor fra Yamaha (eller rekke6'er fra Toyota Crown) ble Toyota 2000 GT vist på Tokyo-utstillingen i 1965. Bilen var da bygget av Yamaha !! (som egentlig startet på bilen for Nissan som ikke hadde kapasitet/ville holde bilen hemmelig) , men Toyota overtok selvfølgelig produksjonen.

Under avdukingen av bilen satte hele øvrigheta hos Nissan kaffen i vrangstrupen da Toyota stolt viste fram Nissans prosjektbil med Toyota-emblemer, og Görtz ble igjen hyret inn for å lage Nissans konkurrent/oppfølger for 2000 GT'n. Men, Görtz som hadde fått "sparken" fra Nissan for "lekkasjen" saksøkte Nissanfabrikken og VANT - med et forlik som i ville gi han en upåklagelig månedslønn resten av livet !!! - og Görtz er den eneste privatpersonen som har vunnet en slik rettsak mot et så stort konsern. Enden på visa ble at Görtz satte seg ned og "laget" det vi i dag kjenner som 240Z - en mye mer moderne og ikke minst "ferdig" bil enn Toyota 2000 GT.

Toyota var vanskelig og ikke minst dyr å produsere og bare 351 biler ble bygget - inkludert 1 stk cab som vi kjenner fra James Bond filmen. Siden har to biler blitt bygget om til cab, så det eksisterer i dag 3 biler uten tak.

Toyota fikk altså bare bygget 351 biler - som i dag har sinnsykt høye priser. En bil er i Danmark hvor den har vært siden 1971, ellers tror jeg ikke det er noen andre biler i Skandinavia.

Datsun Z ble bygget i 531.601 eksemplarer (hvorav ca. 66.000 biler ble solgt i Japan) og ble dermed verdens mest produserte sportsbil (når en regner ZX bilene med).

 

Så - får noen tak i en billig 2000 GT - don't think twice

 

Når det gjelder rettsaken og forliket så ble det bestemt at det for ettertiden skulle lyde slik:

Toyota designet Toyota 2000 GT,

Nissan designet sin 240Z, - men Albrecht Görtz viste begge HVORDAN de skulle gjøre det.

 

Det som er artig er at det offisielle tallet av 240Z med venstreratt og 2.4 liters motor er 173732 biler, mens vi i Norge har en bil med ch.nr 29 enheter høyere enn dette tallet. Da jeg påpekte dette i et brev til Nissanfabrikken i Japan, fikk jeg faktisk et hyggelig brev tilbake med en relativt kort tekst der det blant annet stod at "historiebøkene må skrives om". - Så nå er det offisielle tallet fra Nissan 173761 stk 240Z. Dessuten er det nok lite trolig at den aller-aller siste 240Z befinner seg i Kristiansand???

 

Det ble en lang post igjen og enda en avsporing fra Topic......

 

Interessant lesning, en kompis er på jakt etter en 240z om dagen, han blir sikkert fornøyd når han hører at det er litt koblinger til BMW og :). Hvor bør man leite for å finne en 240z som kan bli et greit prosjekt. Helst lite rust, og ok teknisk, men ikke i strøken originalstand. Var å så på en som var demontert i småbiter, men det var litt mye rust i karroseriet kanskje. Begynner de å bli for dyre i California til at det ikke er verdt å hente de der? billigere i japan?

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler vell at en Skyline lett blir skrytt opp i skyene av alle "styling fans" Men det hersker liten tvil om at dette er en bil med kjempe

potensiale.

 

Personlig synes jeg at Skyline er gromt, men på ingen måte det ultimate! Den er lett trimmet og har et bra potensiale.

 

Men igjen.. det er idag veldig mange biler som har det..

Og da er det ikke Evo jeg refererer til.. men heller helt andre bil merker.

 

 

//MrLeone

http://www.jdmgarage.no "Norges største leverandør av banebiler"

http://www.driftmonkey.no "Fashion For Drifters"

http://www.timeattack.no "Norges raskeste serie"

http://www.d1gp.no "D1 Grand Prix"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

 

Hvor bør man leite for å finne en 240z som kan bli et greit prosjekt. Helst lite rust, og ok teknisk, men ikke i strøken originalstand. Begynner de å bli for dyre i California til at det ikke er verdt å hente de der? billigere i japan?

 

Tja, hvor skal man lete. Det er ikke mange norske Z-er som er "rustfrie" lenger (kan telles på en hånd eller to), så jeg ville nok ha satset på USA. Koster litt mer, men et rustfritt eksemplar er MYE bedre enn en rustete en. For de ruster sånn at du hører det.

I Japan er disse bilene DYRE nå.

Prisene på 240Z er på vei oppover. For FINE biler kan prisene fort bikke 150.000,- mens litt loslitte og frynsete biler ligger rundt 75.000,- 260Z har lavere pris men de kom ikke før i 73.

Jeg kan muligens skaffe en gul 72 modell fra California for rundt 100-lapper. Bilen har vært i Norge i to år og har blitt pusset opp her.

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboKnut

 

Den har kommet med årene... "Brenner" en for noe så er det utrolig hvor mye en suger til seg. (...sånn som autister gjør :D )

 

Høhø, var en kar her på forumet som kallte meg autist pga at jeg huska litt specs om 8-serien (E31) i hodet, men der kommer beviset for at jeg ikke nødvendigvis er det :)

- 1994 BMW 525iXA Touring

- 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES-

x 1994 BMW 525i E34

x 1989 BMW 316i Coupê

x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se og lær, lett it rotate!

 

Tshuku Battle Video er den du skal se :)

"Watch the XX-X (overaskelse) beat the very best of Japan on track - (R34 GTR, Honda NSX, Evo's"

 

Linken: http://www.mymazdarotary.com/various_videos/various/various_videos.htm

 

Det der kan ha kommet litt ut av det dere snakket om nå men shit happens filmen er verdt og laste ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det råeste med skylinen er hvor mye den er blitt skrytt opp av fjortiser etter to filmer jeg ikke gidder nevne navn på...

Den har blitt en bil som alle vet hva er men som ingen har peiling på.

 

Personlig ville jeg ikke hatt en skyline fordi den er stygg. Jeg skjønner ikke at noen klarer å si at hverken R32,33 eller 34 er pene i det hele tatt. bilene er strekete, med rette kanter som er knekt litt forsiktig. faktisk ikke mye rundere enn en 240 stasjonsvogn.

 

En annen ting jeg ikke skjønner med disse bilene er at de som ønsker seg en sier de er så gromme å kjøre. rart, for det får du jo nesten ikke lov til i en R34, der ATESSAen hjelper deg med en gang det begynner å ake litt, eller et hjul ruller en halv omdreining mer enn de andre. Bilen har faktisk blitt kalt en råsterk, lynrask fullblods racerbil for dårlige sjåfører.

 

Og er det egentlig så mye potensiale i bilen? Er det et enormt potensiale i en R34 når motoren er "bygd for å gå med 500 hester", mens girkassa tyter når motoren passerer 450 gamp? Er det et enormt potensiale i en subaru impreza bare fordi petter solberg kjører møkkfort på skauen med en totalt ombygd preza?

 

Disse bilene er i min mening skrytt så lang opp i skyene som dens eget navn tilsier, nemlig sammen med skyskraperne.

 

Nei, skulle jeg hatt japansk superbil i samme klasse hadde det nok blitt en supra mk4 på meg. også oppskrytt, også adoptert av fjortisgjengene som "dritrå", men fremdeles overdimensjonert, med eget karrosseridesign ekte god gammel mekanikk, og kraftfull, med gode trimmuligheter i original form.

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor snakker alle om Skyline <-> Fast and the furious sammenhengen??

 

Okey, i Fast and the furious er det en gul R33 man så vidt ser... filmen har så og si ingen Skyline i seg.

I film nr. 2 spiller jo Skyline en liten del av hovedrollen i filmen, og det er jo ingen tvil om at den er FEIT! Men så er den med i filmen i kun 10 min. eller no.

 

Så jeg ser ikke akkurat hvorfor den skulle bli MER oppskrytt pga. filmene. Kanskje? Men jeg har ikke lagt merke til noe iallfall.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Laaars

Hvorfor snakker alle om Skyline <-> Fast and the furious sammenhengen??

 

Okey, i Fast and the furious er det en gul R33 man så vidt ser... filmen har så og si ingen Skyline i seg.

I film nr. 2 spiller jo Skyline en liten del av hovedrollen i filmen, og det er jo ingen tvil om at den er FEIT! Men så er den med i filmen i kun 10 min. eller no.

 

Så jeg ser ikke akkurat hvorfor den skulle bli MER oppskrytt pga. filmene. Kanskje? Men jeg har ikke lagt merke til noe iallfall.

 

Om bilen er feit med masse neon-lys, 10 meter høy spoiler osv kan jo diskuteres, jeg synes den bare har blitt opphora.

 

At den har blitt kjent av "alle" fjortissen fra FF filmene er vel ingen hemlighet, skal ikke gå nå mere konkret inn på filmen da jeg aldri har sett filmene. Har vel begynnt å se på dem, men synes de var så utrolig dårlig at jeg slo av etter 10 min på begge filmene.

- 1994 BMW 525iXA Touring

- 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES-

x 1994 BMW 525i E34

x 1989 BMW 316i Coupê

x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboKnut

 

Tja, hvor skal man lete. Det er ikke mange norske Z-er som er "rustfrie" lenger (kan telles på en hånd eller to), så jeg ville nok ha satset på USA. Koster litt mer, men et rustfritt eksemplar er MYE bedre enn en rustete en. For de ruster sånn at du hører det.

I Japan er disse bilene DYRE nå.

Prisene på 240Z er på vei oppover. For FINE biler kan prisene fort bikke 150.000,- mens litt loslitte og frynsete biler ligger rundt 75.000,- 260Z har lavere pris men de kom ikke før i 73.

Jeg kan muligens skaffe en gul 72 modell fra California for rundt 100-lapper. Bilen har vært i Norge i to år og har blitt pusset opp her.

 

Såpass ja. Trodde ikke de skulle være så dyre. Den kompisen min så på, jeg har bare sett masse bilder av den. Så grei ut i karrosseriet utvendig. Solbrent og masse masse overflate rust, men den lar seg nok redde, hvis prisnivået er som du sier så kan det muligens være verdt det å sette sammen den. Bare sende hele bilen til blåsing og sveise gulv etter det :) Det var mye som var råttent bortsett fra utvendige plater og da er det jo bare å sette i gang syns nå jeg.

 

Er ikke sikker på hvilke planer han har, men det blir langt fra originalt hvertfall, da er det fint med en litt halvlurvete bil som utgangspunkt alikevel, selv om denne kanskje er litt i overkant.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Evjen

 

Om bilen er feit med masse neon-lys, 10 meter høy spoiler osv kan jo diskuteres, jeg synes den bare har blitt opphora.

 

Nå ser hvertfall jeg hvertfall bort fra neonlysa... og den vingen er vel ikke akkurat så mye høyere enn originalvingen til en R34 GT-R.

 

Jeg skjønner jo selvsagt at det bare er noe du sier fordi det er FnF filmene det er snakk om.

 

43.jpeg

Syns den er fet jeg... kunne vel spart seg for neonlysa men.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår