Gå til innhold

Hvor mye tjener omtrent en taxi sjåfør?

Ranger emnet


Mattias

Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by KennethA

Sto faktiskt i VG for en stund siden. Sikker mange andre som har sett\hørt om det og.

 

spennende, tar ikke mer enn 6 år å bli lege, og si en drosjesjåfør

tjener 300k i disse årene, dvs tilsammen 1.8mill.

 

når legen begynner å jobbe så tjener han rundt 5-600k

uten problemer... trodde det gikk fort å ta igjen

forspranget til drosjesjåføren da... cirka 6-7 år med andre ord.

og da har de enda minst 30 år før de pensjonerer seg...

 

jeg syns det virker som legen drar biiiiittelitt i fra etterhvert, men

jeg skal ikke påstå at det du sier er helt feil, bare stusser litt over

at de lissom tjener like mye gjennom livet. :)

 

PS.

uansett har drosjesjåføren en del flere timer arbeid for sin lønn.

Life without knowledge is death in disguise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KennethA

Taxi kan du begynne å kjøre svært ung (er det 18 eller 20?) mens legen må gå på skole mellom 6-8 år pluss at han da har en enorm studiegjeld. Tilsammen sitter de igjen med omtrent likt i utbetalt lønn til sammen i livet hvis du regner med at legen har betalt gjelda si....

 

kan begynne når du er 20 ja, hvis du har hatt lappen i 2 år.

legen er ferdig når han er 25-26 hvis han/hun begynte å studere

direkte etter vgs.

 

gjeld kan man jo ikke regne med. må tenke KUN inntekter, hva

vet vi om ikke en lege har jobba hele tiden ved siden av og

har ingen gjeld? eller en drosjesjåfør som har STORT huslån/billån

osv... dessuten er 6 år med studielån ikke mer enn 360k med fullt

lån fra statens lånekasse, minus noen tusen i året som omgjøres

til stipend ved bestått eksamen.

 

Tror fortsatt legen drar i fra etter noen år altså :)

Life without knowledge is death in disguise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taxisjåføren har sine fordeler.

 

1. Han tar ikke jobben med seg hjem (Dvs han treger ikke bekymere når han kommer hjem for at han sendte den ene pasienten til Rikshospitalet med dødelig kreft) Tro meg, det har utrolig mye å si.

 

2. De kan ta pause ca når de vil.

 

3. Føler du ikke for å gå på jobb en dag så kan du sove 2 timer ekstra. Man taper inntekt men kan ta det igjen i andre enden av dagen.. (Til en viss grad da..)

 

4. Stressfaktoren er nok noe lavere, hvis man kun kjører om dagen i ukedagene.

 

5. Man sier ikke "FØLG ETTER DEN BILEN!!!" til en lege :D

 

6. Leger får ikke tips. :)

 

Det kan nok være veldig kjekt om man er en sosial type.

 

Kan nok komme på flere også men gidder ikke..

 

Bakdelene er der også...

1. Man sitter mye stille , dårlig med mosjon.

 

2. Timelønnen er veldig variabel å usikker.

 

3. Faren for å bli utsatt for noe kriminelt er betraktelig større.

 

osv osv.

 

jeg er sinnsykt trøtt når jeg skriver dette , så man får ta det med en klype salt. Det virka iallefall veldig fornufig akkurat nå...

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KennethA

Gjeld må man selvfølgelig regne med. Og den ekstrajobben til legen kan heller ikke regnes med. det inngår ikke i hvor mye han tjener som lege... Legen begynner å tjene penger da 6 år etter taxisjåføren+ betalig a lån så ligger legen ca 7-8 år etter taxisjåføren....

 

Da kjører vi et enkelt regnestykke uten å ta for hardt i...

 

Drosjeeier: arbeid fra 20 år til 67 år - 47 år arbeid

300k i snitt i inntekt i året

 

47 x 300 000 = 14.1 millioner

 

Lege: arbeid fra 27 år til 67 år - 40 år arbeid

550k i snitt i inntekt i året ( et FORSIKTIG tall faktisk)

 

40 x 550 000 = 22 milloner

 

Legen kan ha en del studiegjeld før drosjeeieren kommer opp

mot inntektene hans/hennes....

 

dette er bare tall som er cirka, men har vært forsiktig. Leger tjener

som regel mer enn 550k i året :)

Life without knowledge is death in disguise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CoaSlip

Taxisjåføren har sine fordeler.

 

1. Han tar ikke jobben med seg hjem (Dvs han treger ikke bekymere når han kommer hjem for at han sendte den ene pasienten til Rikshospitalet med dødelig kreft) Tro meg, det har utrolig mye å si.

 

2. De kan ta pause ca når de vil.

 

3. Føler du ikke for å gå på jobb en dag så kan du sove 2 timer ekstra. Man taper inntekt men kan ta det igjen i andre enden av dagen.. (Til en viss grad da..)

 

4. Stressfaktoren er nok noe lavere, hvis man kun kjører om dagen i ukedagene.

 

6. Leger får ikke tips. :)

 

 

pause når du vil? til en viss grad, tro meg, det er utrolig kjedelig å

sitte å vente på tur i 2 timer, det er også en belastning å tenke

på at nå tjener du ikke penger, mens utgiftene ruller og går som

vanlig... Flere drosjeeiere som har møtt veggen pga slikt, og

stress er det plenty av i drosjenæringen, også i hverdagene.

Man driver tross alt et eget firma her, som helst ikke skal gå

konkurs! er litt bekymring det også, dog ikke så mye som å

tenke på om du har et menneskeliv du kunne reddet.

 

Har du en holdning som sier at du ikke trenger gå på arbeid når

du ikke føler for det, for det kan du ta igjen neste dag - da går

du fort på rævva!

 

så, fordeler og fordeler....

 

Tips kan man ikke regne som inntekt. det er penger som folk

velger å gi frivillig utenom. Omtrent som om jeg skulle gitt deg

500 kr, så må du regne det som mer inntekt det... ;)

Life without knowledge is death in disguise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by PoloBoy

 

Disse tallene stemmer bra med mine erfaringer også, selv om 2500,- i snitt kanskje var noe høyt... Men en ting er sikkert, man kan tjene bra, men man må jobbe MYE!

 

Tro det eller ei, kjenner en gammel pakistaner som kjører i Oslo. Han eier gammle e-klasse (fra før 96') som har kjørt en del over en mill nå, og han kjører og kjører og kjører (du skjønner tegninga) hele tiden, eneste han gjør utenom er å sove rundt 6 timer og spise frokost og kveldsmat. Skulle hjelpe han (råd og veiledning) med å kjøpe PC på avbetaling en gang, da sa han elkjøp kisen da lønna hans dukket opp på skjermen -Eh.. Var bruttolønna di på 900.000 kroner ifjor?? Håhå, han må ha kjørt MYE ass... Ble sjokket selv, mildt sagt :) Også når jeg så på han gliste han bare djevelsk, hehehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde seriøst vurdert å kjøre budbil istedet. Jeg kjørte det i ett år, og innkjøringene lå i snitt på 60-80 tusen i mnd! Minus 30% til sentralen, minus leie av bil og diesel. Men lønningene varierer mye etter årstid! Jeg kjørte mye for TNT. Fylte opp bilen på Kjeller kl. 07.00 og kjørte til Drammen. Kjørte ut gods hele dagen og var ferdig med det ca kl. 15.00. Så var det div småkjøring i Oslo og Drammen. Det var godt betalt! Kjørte også ut projektorer for et firma. Hadde en gang projektorer for 750 000+++ på bilen...

 

Men det var en del tunge løft, så jeg fikk beslastningsskader i den ene armen og ryggen. Dagene er veldig intensive, så man må ikke regne med å rekke å ta pauser.

 

Jeg har også fraktet mye rart. Død bikkje, 600kg pumper til cruise skip, bildeler, matvarer, flere 100 kg brev, 1 tonn lim, malerier (til galleri), legemiddler, masse viktige dokument osv

 

Men faste arbeidstider kan man bare glemme! Jobbet ofte 12-13-14 timer om dagen. Lengste dagen min var fra 07.00 til 03.00... Drammen-Oslo-Stord-Haugesund-Drammen. Det var en laaang tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by PetterJacobsen

Jeg hadde seriøst vurdert å kjøre budbil istedet. Jeg kjørte det i ett år, og innkjøringene lå i snitt på 60-80 tusen i mnd! Minus 30% til sentralen, minus leie av bil og diesel. Men lønningene varierer mye etter årstid! Jeg kjørte mye for TNT. Fylte opp bilen på Kjeller kl. 07.00 og kjørte til Drammen. Kjørte ut gods hele dagen og var ferdig med det ca kl. 15.00. Så var det div småkjøring i Oslo og Drammen. Det var godt betalt! Kjørte også ut projektorer for et firma. Hadde en gang projektorer for 750 000+++ på bilen...

 

Men det var en del tunge løft, så jeg fikk beslastningsskader i den ene armen og ryggen. Dagene er veldig intensive, så man må ikke regne med å rekke å ta pauser.

 

Jeg har også fraktet mye rart. Død bikkje, 600kg pumper til cruise skip, bildeler, matvarer, flere 100 kg brev, 1 tonn lim, malerier (til galleri), legemiddler, masse viktige dokument osv

 

Men faste arbeidstider kan man bare glemme! Jobbet ofte 12-13-14 timer om dagen. Lengste dagen min var fra 07.00 til 03.00... Drammen-Oslo-Stord-Haugesund-Drammen. Det var en laaang tur...

 

+ Du kan være heldig og få en del hasteoppdrag, dvs kjenner til en som fikk 10k for og frakte noe fra Stavanger til Kristiansand raskt som F..... midt på natta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mazdius

Det verste med den historien er kanskje at han kjøpte PC på elkjøp.. :D

 

Ikke sant :) Han var en sånn type som har så godt som ingen peil innen data og det eneste han visste (og hørte) var at han MÅTT ha Pentium IV :D

Akkurat som en 18 åring som bare MÅ ha mange hk (tror jeg, selv om jeg prioterer utradisjonell bilvalg og billigere bilholdkostnader som forsikring og bensingjerrighet osv. Er 19 selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye snusk i transportbransjen, noe som iblant kan komme sjåføren til gode, men dessverre - oftest er det sjefene som tjener godt. Er eksempler på hvordan sjefene/daglige ledere i budbilfirmaer svindler og herjer, og dette går utover inntekten til sjåførene.

En bekjent kjører budbil, og på det beste gjorde han over 600 000 i året. Dessverrre er det også mye utgifter til firmaet og bilen.

Hvis man virkelig vil tjene penger er det beste å prøve å starte firma, eventuelt jobbe som selvstendig næringsdrivende, men det er hardt i transportbransjen om dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår