Gå til innhold

H7 Halogen pærer, noen forskjell?

Ranger emnet


ZynThraX

Anbefalte innlegg

Hei.

 

For litt siden gikk jeg til innkjøp av ny(brukt) bil, denne har da vanlig halogen h7 pærer, slik jeg har forstått det så er det h7 både for nærlys og fjernlys.

 

Jeg så fort at jeg synes lysene på denne ikke lyser særlig bra, heller ikke noe fint lys da jeg synes det er veldig gult/oransje (da sammenligner jeg med min forrige bil med akkurat samme, h7 halogen).

Jeg har sett litt rundt både på nett og i butikk, og det finnes utallig mange forskjellige H7 pærer og til svært forskjellige priser?

Så det jeg lurer litt på er, er det veldig stor forskjell på h7 pærene til 100 kr stk og de fra f.eks. Osram til 500kr (2pk)

prisen tilsier at det burde være natt og dag, og det de skriver på emballasjen virker nesten for meg for godt til å være sant.

Finnes det vanlig halogen H7 pærer som lyser hvitere lys enn andre, og som lyser bedre?

 

Har også sett litt på Xenon kit, men har aldri vært borti dette selv.

Er dette noe bra greier? Noe jeg burde investere i? Ser mange av de ligger på rundt 1500 kr på nett, noen anbefalinger?

Det er vel ikke fullt lovlig med slike kit da det ikke er noe automatisk høydejustering?

 

Så ett lite underspørsmål ;)

Høydejustering, er dette ekstra utstyr? Altså blir biler levert uten?

Har Audi A4 B8 2008 Avant, bryter for høydejustering er der, men det skjer absolutt ingenting når jeg prøver å justere, har testet ved å stå opp til en vegg (noen meter fra) og justere, der skjer det absolutt ingenting.

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest litt om disse pærene, og ser at det er svært mange som er misfornøyd med levetiden, noen opplever grei levetid andre må skifte 4 ganger på 6 måneder.

Jeg forstått det slik at disse "hvitere" pærene har kortere levetid enn vanlig, men å skifte 4 ganger i halvåret blir litt for drøyt.

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står på esken at det er halv levetid på disse Osram Nightbreaker. Jeg brukte mine i 1/2års tid, før jeg monterte xenon kit. Faren min tok over de pærene og bruker de enda. Pærene er vel 1år nå, og lyser like bra

 

Jeg er/var veldig fornøyd med de pærene

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å montere slikt xenon kit?

er det tutt og kjør, plug and play?

Eller er det veldig omfattende?

 

Bruker å være plugg and play. Viktig å kjøpe riktig sett. Har man canbus må man ha et kit som ikke slår ut feilmeldingen. Også velge digital AC ballast. Ikke billige DC. Men utennom det er det å bytte ut pæra med xenon pæra. Lage hull til kabelgjennomføringspluggen. Koble til strømkablene på originale sokkel inni lykta og 3 kontakter tur/retur ballasten.

Endret av TKarlsen

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det hadde vært noe istede da, men er vel som sagt ikke lovlig uten auto høydejustering?

 

men uansett så får det komme om en stund, da planen min i første omgang er å få sota rutene på bilen.

Så får prøve meg på ett par av disse Osram pærene kanskje, kan hvertfall ikke fordra de som står i idag.

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Mondeo, større styrke på pæren kan ta knekken på ledningsnett og lysbryter. Bruk heller 55W pærer, legg opp nye tilførselsledninger og bruk de originale som styrestrøm til reléer. Du vil da få bedre lys, sikkert bedre enn med originale ledninger og 100W pærer - som ikke er å anbefale.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, dropp 100W-pærene :)

 

Men, når sant skal sies, kan du godt kjøre xenonlys i langlys.

Jeg ble "stoppet" av politiet en gang, de sa det var helt OK at jeg hadde xenon i langlysene, bare dem ikke så det i tåke/nærlysene mine.

 

Jeg kjørte en stund i vintermørket med disse pærene, og de var mildt sagt utrolig. Jeg elsket lyset de gav.

Det eneste som er negativt, er at du kommer ikke gjennom EU med ulovlig xenon! :)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er med slike pærer som skal gi mere lys, er at de er optimert for en litt lavere driftspenning enn standardpærer, de vil i alle tilfeller gi mere lys, men i tilfellene der problemet ikkje lav spenning, vil de ha kort holdbarhet.

 

Det finnes en del triks for betre lys, men du må nesten starte med det viktigste, lysjustering.

Du skriver at høydejusteringa inni bilen ikkje virker, hvilken stilling står lysa i, kan det være at justeringa har hoppet av inni lykta?

 

Så få justert lyshøyda først av alt.

 

Få så målt spenninga over pærene, den bør være minst 13,5 V når bilen går. er den lavere enn det, så mål først ladespenning, er den mellom 13,8-14,4 er den ok.

 

På en såpass moderne bil ville eg prøvd å unngå nytt ledningsnett til lyktene. Prøv slike pærer som skal gi mere lys, av godt merke.

 

Hvordan ser reflektorer og glass ut?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår