Gå til innhold

Kjøp av ny D-max

Ranger emnet


Wankel-Power

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal handle ny varebil. jeg har fått sansen for den nye d-maxen, men trenger hjelp til en avgjørelse.

 

Jeg skal bruke denne bilen til å trekke minigravere på totalt 2,5 tonn inkl henger.

jeg kommer til å kjøre ca 30.000 km i året.

 

mitt spørsmål er : skal jeg gå for automat eller manuell på denne bilen d-max 2013?

er det stor forskjell på forbruket?

 

det verste jeg vet er når turtallet øker mye, så kommer farten etterhvert. fungerer det slik ennå med autokassene?

 

Tenker på driftsikkerhet og forbruk. har en ti år gammal automat nå som bruker 1,3L på mila, men kanskje ting har forandret seg på de årene.

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo definitivt deiligst med automat, men den jager en del slik som de fleste andre automater gjør ved belastning.

Men, den nye D-Max'en har mulighet for å gire selv +/- når spaken skyves til høyre i D posisjon.

 

Jeg har gml. type D-Max (2012) men har prøvd ny type med både manuell og automat og hvis jeg skulle kjøpt den nye ville jeg gått for manuell. 6-trinns kassa har fin utveksling mellom gira, og i ca. 110km/t har du rundt 1500rpm i 6'te gir :)

Er rundt 1-1,5dl mindre forbruk pr. mil på manuell kontra automat med tom bil.

 

Ang. driftsikkerhet så vil jeg anta D-Max er på toppen i pick-up segmentet, er veldig lite feil på disse.

 

Jeg dro aldri noen tung henger med den nye D-Maxen når jeg kjørte den, men jeg kan med hånden på hjerte si at gml. d-max er den beste trekkbilen jeg noen gang har kjørt med 2,5t bak på kroken, vanvittig sterk. Selv i tunge oppoverbakker var det ikke nødvendig å gire fra 5. til 4. gir i 80km/t.

 

Den nye skal jo ha fått ytterligere 40nm mer og bi-turbo, men jeg syns den virket daffere fra 1000-1500rpm enn gml.type :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

virker som manuell er ett berdre alternativ, men hvordan er den i bakkestart og rygging med tung lass, lukt av svidd clutch? med automat er jo dette en lek. leser på nett hva forbruket er, men det er somregel skrytetall. noen erfaringer her? står en hvit bil i butikken med manuell og en sølv med automat. hvit... er ikke det en upraktisk farge... ellers må den bestilles og det tar vel sikkert evigheter.

 

Hva er favoritfargen blant folket da ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svart og syns det er fint på den type bil, men er vanskelig å holde rent. Hvit er nok tilsvarende.

Automaten på disse bilene er bygd for tungt arbeid så driftsikkerheten der trenger du ikke beskymre deg for hvis du velger automat.

Drivstofforbruket vil være lavest på manuell med og uten last, hvor mye avhenger mye av hvor økonomisk du kjører.

Har hatt min ned i 0,59 ved landevei/litt utenfor by kjøring 50-80km/t over ca 45km med tom bil. Dette er dog det kjørekomputeren viser, så om det stemmer 100% er uvisst, men den ligger relativt nerme faktisk forbruk når jeg regner på det ved fylling :)

 

Jeg pendler 80km tur/retur jobb på E6 hver dag, med tom bil er forbruket da ca 0,81-0,83 etter å ha kjørt ut en tank :)

 

Hvis du skal rygge på vanskelige steder med løst underlag kan du bruke lavserie, men på asfalt må du bruke 2H.

Litt svidd clutch vil det alltid lukte, men det avhenger jo av hvor mye du slurer :)

 

Bakkestart har jeg aldri hatt problemer med, men vet ikke om det er stor forskjell der, jeg har jo 3.0TD, den nye har 2.5TD.

Den minste turboen på den nye slår inn rett over 1100rpm mins jeg å huske.

 

Jeg har dratt 2,9t på kroken og med ca 800kg i planet, altså nesten max av hva den lovlig kan, jeg syns det gikk veldig fint, forbruket var rett over 1,5l/mil hvis jeg ikke husker feil :)

Endret av Jesper1201

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å velge denne i manuell er en stor nedtur spør du meg! Jeg mener du får en mye mer behagelig bil å kjøre med automat. Å hvis du tenker på å kjøre mye henger, så ville ikke valget vært vanskelig spør du meg!

 

Jeg jobber med disse bilene, og 9 av 10 biler vi selger er også automat :) Og fordelen med denne nye kassen er at du kan gire den selv også hvis du føler for det!

Ja, den vil nok bruke noe mer drivstoff, men det er helt klart verdt det. Har trekt henger osv med denne i automat, fungerer som en drøm!

 

Snakket med flere som jobber i drammen liftutleie, som kjører isuzu fra oss. De elsker bilen i automat.

 

Fargemessig så er jo det smak og behag. Men hvit med sorte ruter og detaljer er jo aldri feil :) Fine i svart også.

 

Men er du i tvil så dra til en forhandler å prøvekjør begge typene!

 

 

Uansett, du får deg en fin bil med lite feil om du velger automat eller manuell. Lykke til !!

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med topp bil! Du kommer ikke til å angre! D-max'en er beste bilen jeg har hatt!

 

Manuell er nok ikke dumt, har manuell på min 2008 modell. Jeg har kjørt 125 000 km nå, har ikke måttet bytte bremseklosser ennå, bruker 0,1-0,2 l mindre på mila enn kameraten med automat!

2008 Isuzu D-max 4x4 3,0 TDI 163 hk. Bruksbilen

1986 Toyota Hilux 4x4 2,4 TD 35" "Talibantraktorn"

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter lang

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter kort

X 2006 VW 1,9 TDI 105 hk Caddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår