Gå til innhold

850 sliter med å starte (se video)

Ranger emnet


nilsian

Anbefalte innlegg

er nøyaktig det problemet jeg har... den starter og går litt. alt ifra 1-3 sekunder å så dør den ut rett etter at jeg har skrudd av bilen. mest når den er varm. har hørt at denne skal starte opp på en måte og at når man setter på tenningen skal man kjenne at den starter opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 850 du har? Tenkte på eldre volvo jeg nå. Inne på meca så finner jeg ingen tomgangsregulator til bilen din så vet ikke hvordan det styres der. Kan løse mange problemer på volvo ved å rense gassjeldet.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller sjekke at bryterene på gasspjeldet fungerer. Den for spjeld stengt forteller ECU at nå skal tomgangsmotor holde turtallet stabilt.

Du har ikke fortalt hvilken motor du har, men sjekk om tomgangsregulatoren har to eller fire ledninger. Har den to så er det en PWM-regulator, kan da testes med et batteri. Eller har denne tomgangsmotor direkte på gasspjeldet?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er like ille om ikke verre nå! nå har bilen stoppet under kjøring 2 ganger på rad. er ikke mulig å starte den rett etter den har stoppet men venter jeg ca 3 min så starter den igjen som regel.

 

når den stoppet så var det bare som om noen skrudde av tenninga. brått så hadde jeg ikke noe mer gass å bilen ville ikke starte om jeg prøvde av og på med tenninga og trillet den igang med den farten jeg hadde. stoppet også på E6 her om dagen. da lå jeg helt stabilt på 2000rpm hadde akuratt dratt på veldig på utkjørselen ut på E6 og bilen stoppet ca 1km etter det.

 

har også funnet ut at problemet er der enten den er kald eller varm. men er hyppigere og værre når den er blitt varm.

 

ting som er byttet er:

bensinpumpereleet, kamakselføler, tennplugger, luftfilter, oljefilter, temp føler, olje og helt nytt optima startbatteri på 75 ah.

ting som er renset:

spjeldhus og alle sammhørende slanger, tomgangsregulator, svinghjulsføler og fjernet det lille støvet som var inne i rotor.

 

tomgangsregulatoren min sitter med en kontakt bak med to ledninger og to slanger. den ene kommer fra luftfilterboksen og går til regulatoren og så går det en slange fra regulatoren og inn rett ovenfor på baksiden av spjeldhuset.

 

er også en tikkende lyd fra coilen. nøyaktig samme lyden som du hører om du sjekker gnisten på en plugg mot en jorda flate. er dette vanlig å høre fra coilen eller skal den være helt stille? begynner å bli lite alternativer å prøve her nå så setter pris på mere ideer og hjelp :)

Endret av nilsian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har da PWM tomgangsregulering, denne kan testes ved å sette spenning på pinnene i pluggen. Ventilen skal da åpne fullt. Ikke la den stå med spenning på!

 

Sjekk om du har overslag på coilen din siden du hører tikkelyd fra den. Rengjør med rødsprit og ren fille. I tillegg kan du la motor gå når det er mørkt ute, vil da kunne se om det er overslag.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

testet nå det med ledninger på regulatoren... leste innlegget ditt litt sent så jeg holdt mest sannsynelig ledningene på for lenge eller om det var mens bilen var på. etter det så ble tomgangen helt på tryne og går bare opp og ned heletiden så regner vell med at jeg har herpa den? nå så fusker den bittelitt når jeg drar på og med en gang jeg slipper gassen er det som om noe kuter og når jeg gasser litt pent igjen så er det 0 respons litt og så kommer den brått. når jeg lot den stå på tomgang etter jeg hadde kjørt så ga jeg litt gass å da bare kutta den ut som om den brått ble tom for bensin. har prøvd å holde rundt coilen og se om jeg fikk støt fra overslaget noe sted men kunne ikke merke noe.

Endret av nilsian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår