Gå til innhold

Tollvesenet klippet skiltene mine!

Ranger emnet


pebe1

Anbefalte innlegg

Så vegtrafikkloven omhandlet denne sak allikevel?

 

Motorvogn er i bruk den dagen det er registrert og da utstedes det kjennemerker. Står ingen plass i loven at ukjørbare kjøretøy ikke kan være registrert men det står flere andre unntak. Så monterer du kjennemerker på et uregistrert kjøretøy så vil det fremstå som registrert.

 

Vegtrafikkloven er det jo du som har rett ikke norske myndigheter,forstå det den som kan.

 

Trådstarter fikk beskjed om at det kunne være mulig dokumentforfalskning. Nei nå er jo denne saken avgjort av deg,det er ikke dokumentforfalskning så myndighetene sin besluttning vil ikke være gjeldene...

 

Hvor har du det ifra, kan ikke huske jeg skrev det noen plass..........................

 

"Fremstå som registrert"......... inne på et privat område stengt for trafikk og almen tilgang, so who cares.....................?

 

Forstår ikke hva du mener her...................

 

Du var hele tiden enig i "myndighetene" at det var "dokumentforfalskning"

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

straffeloven 1902 §179 definerer dokument til å være "nhver gjenstand, som i skrift eller paa anden maade indeholder et tilkjendegivende, der enten er af betydning som bevis for en ret, en forpligtelse eller en befrielse fra en saadan eller fremtræder som bestemt til at tjene som bevis". Dokument omfatter også merker av ulike slag, skilt og elektronisk lagret informasjon, men ikke reelle bevismidler (blodprøver og lignende).

 

å sette et skilt på bilen, som i juridisk forstand er ment som et identitetsbevis på kjøretøyet er dokumentforfalskning enten man gjør det av humoristiske, av hensyn til å "lure systemet" eller av kosmetiske grunner.

 

Og nei, om bilen ikke kan gå grunnet tekniske mangler så som ikke eu godkjent, manglende forsikring etc. Så blir bilen til syvende og sist begjært avskiltet. Blir bilen da stoppet av en juridisk instans vil de være pålagt å klippe skiltene dine. - den store forskjellen er så klart at de skiltene du nå hadde på er "juridisk godkjente" og det er så klart ikke da fokumentforfalskning. Hadde du laget dine egne skilter, å blitt stoppet i en ny kontroll senere på dagen, da hadde det vært dokumentforfalskning.

 

t a k k e r

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke i bruk. Da er vi enige om det. Det var også uregistert, det er vi også enige om.

Og veteranskilter utstedes IKKE ved registering, det må man ordne selv. Hva står igjen da?

 

Du har jo selv sagt at et kjøretøy er i bruk når det er registrert. Når det er registrert utstedes også identitetsbevis,kjennemerker. Trådstarter får et kjøretøy til og fremstå som registrert ved å montere skilter på et kjøretøy som ikke er registrert. Forskrift om bruk av kjøretøy §2-1 står dette,selv om du ikke forstår hva du leser!

 

Veteranskilter utleveres til uregistrerte veterankjøretøy. Men de må følge vegtrafikkloven står ingen plass at det er unntak for veterankjøretøy.

 

Hva gjenstår da? Jo at du snur ting på hode ved å si at skilter kan monteres før kjøretøy er registrert. Forskrift om bruk av kjøretøy §2-1 sier at det ved registreing blir utlevert kjennemerker,dette gjelder også for veterankjøretøy selv om skilter kan hentes ut før de er registrert!

 

Dette betyr at kjennemerker ikke kan monteres før veterankjøretøyet er registrert.

Hvis du ikke forstår dette så kan jeg anbefale en telefon til politiet,siden du ikke får svar hos svv.

Endret av Rsele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv i forhold til veteranskilter, så er man vel pliktig til å på påse at bilen er "godkjent" i jurdisk forstand for å oppfylle de krav som stilles (uavhengig av hvem som har produsert de). I de tilfeller hvor et kjøretøys forutsetninger for å bære skiltene opphører, så skal man i utgangspunktet skru av skiltene og levere inn disse.

 

Å ha skilter (i juridisk riktig form - dette betyr ikke bare at skiltet er "ekte" men også jurdisk oppfyllt) på et kjøretøy, signaliserer i praksis at "kjøretøyet er bruksverdig" - og enhvert forsøk på å få et kjøretøy til å fremstå som bruksverdig vil på sett og vis være knyttet opp i mot et vis ansvar. Dokumentforfalskning er IKKE bare å kopiere et eksisterende dokument, det er i dette tilfellet et forsøk på å tilegne seg rettigheter, egenskaper eller fordeler man ikke kan oppnå uten å utstyre kjøretøyet med skilter den ikke burde hatt - det er kjøretøyets eier sitt ansvar å påse at bilen skal gi uttrykk for å være trafikkverdig eller ikke.

 

Problemet er altså, at kjøretøyet var utstyrt med kjennemerker, til tross for at kjøretøyet ikke var registrert. En ansatt i en butikk som har fått utlevert nøkler og ikke leverer disse tilbake når han slutter - har selvfølgelig ingen rett til å benytte nøklene i ettertid.. Hadde han tilegnet seg nøklene før han begynte å jobbe der kunne han så klart heller ikke låst seg inn før arbeidsgiver ga tillatelse til dette. Forutsetningen (skiltet) er tilstede, men ikke grunnlaget.

Endret av Hypnagogia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo selv sagt at et kjøretøy er i bruk når det er registrert. Når det er registrert utstedes også identitetsbevis,kjennemerker. Trådstarter får et kjøretøy til og fremstå som registrert ved å montere skilter på et kjøretøy som ikke er registrert. Forskrift om bruk av kjøretøy §2-1 står dette,selv om du ikke forstår hva du leser!

 

Veteranskilter utleveres til uregistrerte veterankjøretøy. Men de må følge vegtrafikkloven står ingen plass at det er unntak for veterankjøretøy.

 

Hva gjenstår da? Jo at du snur ting på hode ved å si at skilter kan monteres før kjøretøy er registrert. Forskrift om bruk av kjøretøy §2-1 sier at det ved registreing blir utlevert kjennemerker,dette gjelder også for veterankjøretøy selv om skilter kan hentes ut før de er registrert!

 

Dette betyr at kjennemerker ikke kan monteres før veterankjøretøyet er registrert.

Hvis du ikke forstår dette så kan jeg anbefale en telefon til politiet,siden du ikke får svar hos svv.

Det er ikke hva jeg sier jeg spør om...

Mener du at bilen ER I BRUK når skiltene er montert, selv om den IKKE er registert, eller mener du det ikke?

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hva jeg sier jeg spør om...

Mener du at bilen ER I BRUK når skiltene er montert, selv om den IKKE er registert, eller mener du det ikke?

 

ET KJØRETØY ER I BRUK NÅR SKILTER ER MONTERT FORDI DU KUN FÅR UT SKILTER NÅR DET ER REGISTRERT. JEG SA AT I UTGANGSPUNKTET ER BILEN TIL TRÅDSTARTER IKKE I BRUK SIDEN DEN ER UREGISTRERT MEN NÅR HAN ER SÅ DUM OG MONTERER SKILTER PÅ SITT UREGISTRERT KJØRETØY SÅ FREMSTÅR DET SOM REGISTRERT OG I BRUK!!

 

HVIS DU IKKE FORSTÅR NOE SÅ LETT SÅ SKAL DU IKKE BEGI DEG UT PÅ NORSKE LOVER!

 

Var skriften stor nok for deg slik at du fikk det med deg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ET KJØRETØY ER I BRUK NÅR SKILTER ER MONTERT FORDI DU KUN FÅR UT SKILTER NÅR DET ER REGISTRERT. JEG SA AT I UTGANGSPUNKTET ER BILEN TIL TRÅDSTARTER IKKE I BRUK SIDEN DEN ER UREGISTRERT MEN NÅR HAN ER SÅ DUM OG MONTERER SKILTER PÅ SITT UREGISTRERT KJØRETØY SÅ FREMSTÅR DET SOM REGISTRERT OG I BRUK!!

 

HVIS DU IKKE FORSTÅR NOE SÅ LETT SÅ SKAL DU IKKE BEGI DEG UT PÅ NORSKE LOVER!

 

Var skriften stor nok for deg slik at du fikk det med deg nå?

Jeg fikk med meg at du ikke er enig med deg selv ja. Men det er fortsatt snakk om en veteranbil, og der får du ut skilter akkurat når det selv passer deg, dvs delen om at det utstedes kjennemerker i paragraf 2.1 bortfaller av seg selv

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk med meg at du ikke er enig med deg selv ja. Men det er fortsatt snakk om en veteranbil, og der får du ut skilter akkurat når det selv passer deg, dvs delen om at det utstedes kjennemerker i paragraf 2.1 bortfaller av seg selv

 

Veteranbiler må også følge vegtrafikkloven selv om de har den fordelen at de kan hente ut skilter før et kjøretøy er registrert. Eier er ansvarlig for at alt juridisk rundt monteringen av kjennemerker er fulgt.

 

På hvilket grunnlag bortfaller §2-1 for veterankjøretøy? Jeg kan ikke se noen plass at veterankjøretøy har unntak for registreringsplikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de må følge vegtrafikkloven når de er registert og ute i trafikken, det vet alle, det har ikke noe med det her å gjøre. Nå er det fastslått at du ikke lenger mener dette er dokumentforfalskning, vi har slått fast at du av og til mener at det ikke er nok at en bil har skilter for at den er i bruk, den må også registeres, så da nærmer vi oss.

 

Forøvrig registerer jeg at du fortsatt ikke har lært deg å lese..

 

Tenker vi gir oss der jeg. Når du ikke er enig i det du selv skriver, og ikke leser det jeg skriver selv om du siterer det blir det håpløst å diskutere

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de må følge vegtrafikkloven når de er registert og ute i trafikken, det vet alle, det har ikke noe med det her å gjøre. Nå er det fastslått at du ikke lenger mener dette er dokumentforfalskning, vi har slått fast at du av og til mener at det ikke er nok at en bil har skilter for at den er i bruk, den må også registeres, så da nærmer vi oss.

 

Forøvrig registerer jeg at du fortsatt ikke har lært deg å lese..

 

Tenker vi gir oss der jeg. Når du ikke er enig i det du selv skriver, og ikke leser det jeg skriver selv om du siterer det blir det håpløst å diskutere

 

Hvor står det at veterankjøretøy er unnlat registreringsplikten i §2-1 i forskrift om bruk av kjøretøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har jeg påstått at de er unntatt?

 

I innlegg #427 sier du at delen som omtaler utstedelse av kjennemerke bortfaller,antakelig fordi veterankjøretøy kan hente ut skilter selv. Men det er andre ting i den loven som må følges før før skilt kan monteres.

 

Det må være registrert før skiltene kan monteres.

Endret av Rsele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegg #427 sier du at delen som omtaler utstedelse av kjennemerke bortfaller,antakelig fordi veterankjøretøy kan hente ut skilter selv. Men det er andre ting i den loven som må følges før før skilt kan monteres.

 

.

Ja jeg sier at den delen bortfaller , hvordan du med det kan konkludere med at jeg mener hele registeringsplikten bortfaller vil jeg gjerne ha en forklaring på

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg sier at den delen bortfaller , hvordan du med det kan konkludere med at jeg mener hele registeringsplikten bortfaller vil jeg gjerne ha en forklaring på

 

Fordi du mener at uregistrert kjøretøy kan stå med skilter. Da faller helle registreringsplikten bort. Jeg kan ikke se at det er noen unntak for veterankjøretøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår