Gå til innhold

nedfrossen Neon- hvordan få den igang igjen.

Ranger emnet


Gjest hafnor

Anbefalte innlegg

En liten krise-

 

bilen har stått på hytta en måned i kulden uten å blitt startet. Nå trenger jeg bilen og Jeg drar opp ditt imorgen og ser om alt er frosset ned,

Jeg har ikke strøm på hytta så jeg kan ikke sette ovner foran motor heller.

 

jeg tenkte jeg kunne prøve å demontere vannpumpen(reima) for ikke å ødelegge noe-deretter starte opp og la motoren bli passe varm. hva tror dere? går dette bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar det er frostvæske på bilen? Isåfall er det bare å starte opp, eventuelt med startkabler hvis batteriet er tomt. Ikke ta av reima til vannpumpa, det blir bare krøll

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om motoren din er bunnfrossen så er vannpumpa det minste problemet. Da kan det ha gått flere frostplugger. Du bør se på kjølevæska på bilen om det er helt frosset eller ikke først.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som opelduden sier, hvis frostvæska(eller vannet) er frosset, så er vannpumpa ditt minste problem. Da må du sjekke om frostpluggene har falt ut, disse sitter på en av langsidene til motoren, gjerne 4 stk men det varierer. Da må du banke inn nye. I tillegg risikerer du at også andre ting har tatt skade av frostsprenging, sånn som radiator, varmeregister, slanger, kjølekanaler i toppen osv.

 

Hvis du prøver å starte den uten å være sikker på at alt er i orden, gjør du bare alt verre. Så hvis bilen er verdt noe, få den tauet til et varmt sted så den tiner opp. Så må du tappe av det gamle og fylle på 50/50blanding frostvæske og vann, og se om alt er tett og i orden.

 

Hvis den ikke er verdt noe, er det bare å prøve og se hva som skjer.

Endret av JChE

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

verdt og verdt -joda litt for mye til å ta en stor sjans. Jeg skal skjekke frostpluggene- men jeg tipper de de sitter så lenge det er kaldt-er det ikke vanligvis når det mildner at frostplugger ryker- siden da utvider isen seg? - jeg tenker bare høyt nå,,,,,Problemet er også at bilen står langt ute på bygda-kjenner ingen der som kan låne meg en oppvarmet garasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, når vann fryser til is så utvider det seg. Det vet alle som har glemt en ølboks i fryseren eller ute i kulda, den sprekker til slutt. Samme prinsipp gjelder på bilmotorer.

 

Vann utvider seg også når det varmes opp til damp, men det er en annen sak.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sant nok det det du sier-

da er det vel bare og håpe på at frostpluggene ryker før toppen da,dersom jeg starter?

 

Det virker som du er veldig klar for å bare prøve å starte den. Og jada, bare gjør det. Men du risikerer som antydet tidligere at motoren går til dundas. Så får du vurdere selv om det er en risiko du er villig til å ta. Det virker som du ikke helt er klar over hvor trangt det er inni en bilmotor, og hvor mye kraft det er i vann som utvider seg.

 

Hvis vannet er frossent, vil det heller ikke bli sirkulasjon i motoren, ei heller hvis du kobler ut vannpumpa. Da blir det fort veldig varmt i deler av motoren, og jeg kan nærmest garantere deg at du ender opp at motoren koker. Og en bilmotor skal ikke bli mye overopphetet før toppen vrir seg, og da kan du kaste motoren.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du starter den med frossen kjøleveske så vær oppmerksom på at temperaturmåler IKKE fungerer.

En mulig løsning kan kanskje være å la den gå en liten stund, og så stoppe den og la varmen spre seg utover.

Dette må i såfall gjentas mange ganger. Å tine vann går alltid langsomt.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, når vann fryser til is så utvider det seg. Det vet alle som har glemt en ølboks i fryseren eller ute i kulda, den sprekker til slutt. Samme prinsipp gjelder på bilmotorer.

 

Vann utvider seg også når det varmes opp til damp, men det er en annen sak.

 

Vann kan ikke komprimeres, det kan luft :)

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår